حواشی یکی از شرکتهای هواپیمایی معروف داخلی، تمامی ندارد؛ از اتفاقات عجیب فانتزی گرفته تا فشار جدی حراست بر پرسنل که صدای آنها را درآورده است. این فشارها در پی اعتراض صنفی برخی پرسنل به انجام پروتکلهای بهداشتی و برخی تخلفات ریز و درشت در مجموعه صورت میگیرد. تهدیدها و فشارهایی که بر پرسنل به دلیل اعتراضهای صنفی صورت میگیرد، این نگرانی را ایجاد کرده که آنها هرگز نتوانند حق و حقوق خود را مطالبه کنند.
به بازرس دروغ بگویید
اخیرا مهمانداران شركت تهدید میشوند كه در صورت حضور بازرس در هواپیما به دروغ بگویند كه جدیدا تست كرونا دادهاند و مداركش در پرونده پزشكی موجود است، ولی از هیچكدام از مهمانداران تست كرونایی گرفته نشده است. اما اگر خلاف آن را بگویند، اخراج یا آنکه گراند (پروازی به آنها تعلق نمیگیرد) میشوند. عجیب آنکه در اوایل اعلام شیوع کرونا در ایران، برخی مهمانداران یک ایرلاین در گفتوگو با «شرق» اعلام کرده بودند که کروی پرواز، بهویژه مهمانداران نهتنها از سوی این هواپیمایی قرنطینه نشدند که حتی امکان استفاده از دستکش و ماسک را در همان روزهای اولیه پرواز نداشتند. هرچند گفته شد این روند تا حدودی اصلاح شد، اما گویا نه آنطور که باید! گمان میرفت پس از این میزان انتقاد از سوی افکار عمومی و پیگیریهایی که در سطوح بالا از عملکرد معیوب برخی از ایرلاینها صورت گرفته بود، شرکتهای هواپیمایی حداقل پروتکلهای بهداشتی را انجام دهند، نه اینکه نعل وارونه بزنند و معترضان را تهدید به اخراج کنند!
اقدام عجیب سرفلیت مهمانداران
برخی از پرسنل این شرکت هواپیمایی نیز موضوع دیگری را به میان میکشند؛ موضوعی که در میان اعتراضهای بیانشده، کمی «فانتزی» است. سرفلیت مهمانداران با توجه به كاهش پروازهای مسافری بر اثر ویروس كرونا تصمیم گرفته هر پرواز را منوط به انجام یک خواسته شخصی کند؛ «یا برایم خرید انجام میدهی یا اگر آنچه را میگویم رد کنی، برنامه پروازی به تو تعلق نمیگیرد!». این شیوه جدید اخاذی که مهمانداران را بهطور جدی نگران کرده، سبب شد تا به حراست مجموعه شکایت ببرند.
در پی اعلام گزارش درباره اخاذی سرفلیت مهمانداران به حراست، به آنها وعده رسیدگی دادند، اما با گذشت اندکزمانی، مدیر كل حراست این شركت در اقدامی عجیب، علاوه بر انكار دریافت گزارش، شاکی را از پرواز منع کرده و او را تهدید به اخراج كرده است. پیشتر، مهمانداران دیگری از این شركت نیز شکایات مشابهی را به واحد حراست گزارش داده بودند و درنهایت، نهتنها به مشکل رسیدگی نشد بلکه بهراحتی اخراج شدند.
البته این تمام نگرانیها نیست. برخی از کارکنان این ایرلاین در تماسی اعلام کردهاند در پی جابهجایی مدیریت حراست این شركت هواپیمایی، اخیرا مدیر حراست جدید در اقدامی عجیب، پرسنل پروازی و اداری شركت را تهدید به تفتیش و بررسی زندگی شخصی کرده و مكررا عنوان میکند كه خطوط تلفن همراه پرسنل را شنود میكنند.
این موضوع را با یکی از کارشناسان حقوق هوایی مطرح کردیم. او که البته نخواست نامش اعلام شود، میگوید: «وظیفه واحد حراست در یک ایرلاین، مطابق پیمان شیكاگو درخصوص مقررات هوانوردی، صرفا اجرای انكس شماره ١٧، آنهم محدود به مسائل داخلی ایرلاین است. از طرفی انكس شماره ١٧ شامل مسائل امنیتی مربوط به عملیات هوانوردی اعم از پیشگیری از خرابكاری و... است و واحدهای حراست شركتهای هواپیمایی بههیچوجه مرجع تفتیش و بررسی صلاحیت خصوصی پرسنل خود نیستند».
به گفته او: «امنیت هوانوردی جزء مهمترین مباحث شركتهای حملونقل تجاری است. قطعا بار روانی مسافر هوایی درخصوص وجود امنیت كامل در خطوط هوایی و رعایت و اجرای كامل مقررات بینالمللی دارای اهمیت بسیاری است. اجرای بخشی از این مقررات با شركت هواپیمایی است كه علیالاصول مدیرعامل ایرلاین آن را به واحد حراست خود واگذار میكند».
رفتار غیرمنطقی بخش حراست این مجموعه سبب شده تا مهمانداران و پرسنل شركت از ارائه گزارش و اعتراضات صنفی خود بگذرند و زیر فشار بیشتری قرار گیرند.
در این گزارش کوتاه، تلاش کردیم صدای معترضانی باشیم که نتوانستند از سوی مسئولان ایرلاین به مشکلات خود رسیدگی کنند، اما در عین حال نام این ایرلاین را فاکتور گرفتیم تا آثار سوئی بر برند آن نداشته باشد. با این حال، اگر به سرعت به این تخلفات رسیدگی نشود، این موضوع با نام این ایرلاین، در سطح رسانه مطرح خواهد شد.