در متن پرسشهای مطرح شده از این مرجع تقلید و پاسخ ایشان آمده است.
با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام و با توجه به ادامه وضعیت هشدار نسبت به شیوع کرونا و تأکید متخصصین بهداشتی به پرهیز از برپایی تجمّعات، وظیفه مؤمنین و ارادتمندان به آن حضرت نسبت به اقامه عزا و سوگواری این ایام چیست؟
آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ بیان کردهاست: هر عملی که با توجه به شرایط زمان، موجب تقویت شعائر الهی و ارزشهای دینی باشد، مطلوب است و تقویت یاد و نام اهل بیت (علیهم السلام) و خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) که ضامن بقای شریعت مقدس است، از اعظم شعائر الهی و از افضل قربات است؛ لازم است مسؤولین بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب جهت بهره مندی مؤمنین از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند؛ مردم نیز باید به توصیه های بهداشتی عمل نمایند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند.
پاسخ ادامه یافتهاست: همچنین رسانههای متعهد و مراکز دینی، امکان استفاده از مجالس ذکر معارف و مراثی اهل بیت عصمت (علیهم السلام) را با لحاظ تفاوت رسمها و سلیقهها، برای مؤمنینی که به هر دلیل در جلسات حضور ندارند، فراهم نمایند تا إن شاءالله موجب رضایت خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم السلام) گردد.
در سئوال دیگری از این مرجع تقلید آمدهاست: آیا بر هیئات و اقامه کنندگان مراسم سوگواری، لازم است که پروتکلهای بهداشتی برگزاری مراسم را که از جانب ستاد مبارزه با کرونا اعلام می شود، رعایت کنند؟
آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ بیان کردهاست: رعایت امور بهداشتی برای دفع خطر لازم است.
همچنین از این مرجع تقلید سئوال شدهاست: حضور افراد بدون رعایت توصیههای بهداشتی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
در پاسخ این سئوال آیت الله شبیری زنجانی بیان کردهاست: اگر احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، جایز نیست، هر چند احتمال قوی نباشد.
در سئوال دیگری آمدهاست: برخی از مردم برای اطعام و عزاداری محرم نذر کردهاند و امسال به دلیل شرایط کرونا و رعایت فاصله اجتماعی، امکان عمل به نذر فراهم نیست. تکلیف آنان در این شرایط چیست؟
آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ بیان کردهاست: در این باره باید چند جهت مدنظر قرار گیرد، اگر نذر شرعی با شرایط آن -که از جمله آن، بردن نام خدا به همراه صیغه نذر است- محقق شده باشد، باید بر اساس آن عمل شود و تغییر آن جایز نیست؛ رعایت اموری که هنگام نذر در ذهن فرد بوده اما در انشای نذر وی نیامده، لازم نیست مثلا اگر در ذهن او برگزاری مراسم به نحو عمومی بوده ولی این معنا را در متعلق نذر ذکر نکرده، لازم نیست حتماً مراسم و اطعام را به نحو عمومی برگزار کند بلکه می تواند با رعایت توصیه های بهداشتی و دعوت تعدادی از افراد فامیل به جلسه ذکر مصائب و روضه خوانی و اطعام آنان، به نذرش عمل کند؛ عمل کردن به مواردی از متعلق نذر که اکنون امکان انجام آن وجود ندارد، لازم نیست.
درادامه این پاسخ آمدهاست: البته اگر رعایت ویژگیهایی که به نحو تعدد مطلوب در متعلق نذر لحاظ شده (نه اینکه انجام نذر مقید به آن باشد) ممکن نباشد، ولی امکان انجام اصل عمل وجود داشته باشد، عمل به اصل نذر واجب است.
اینقدر که خداوند با بندگانش مهربان هست ، نمایندگان خود خوانده به بندگان خدا سخت گیرند
به جای توصیه به خود زنی و گریه و زاری ، بهتر نیست مردم رو به راه امامان تشویق کنیم ؟؟!!
بهتر نیست مردم رو اگاه کنیم که چه میخواستن به ما بیاموزن و به جای به خطر انداختن جان بندگان خدا ، توصیه به رعایت حق دیگران و احترام به انسانیت و کمک به جامعه کنیم .دروغ نگیم که ریشه همه بدی هاست .
این همه خود زنی کردیم چه شد ؟
فردای عاشورا مال مرم خوردیم ، دروغها گفتیم و برگشتیم به همان نقس عماره
خدا بندگان گناهکار رو هم دوست داره
مگه اسلام نگفته هر کاری که موجت صدمه به مسلمین است حرام ؟؟
بیماری خیلی نزدیکه به همه ،
چرا عزاداری رو مجازی برگذار نمیکنید ؟؟؟؟ شاید مسئله مالی این مجالس اجازه برگذاری مجازیش رو نمیده ؟!!!!!