کد خبر: ۶۶۶۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
فروش قطعی و تحویل ۲ ساله

اعلام جزئیات پیش فروش نفت

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی می‌باشد و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، دو ویژگی دارد که انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند و نسبت به اوراق قرضه کم هزینه‌تر و قابل مدیریت تر است، همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود با موضوع مدیریت نقدینگی نوشت: مدیریت بازار ارز و پول و نهایتا کنترل تورم، درشرایط اقتصادی امروز، وظیفه اصلی بانک مرکزی است. کسری بودجه دولت، بخاطر تحریم صادرات نفت، یک واقعیت است و «تامین مالی سالم» این کسری، بدون استقراض از بانک مرکزی، نیز، یک ضرورت. تامین مالی سالم کسری بودجه دولت، چهار راه حل بیشتر ندارد: کاهش هزینه‌ها – افزایش درآمدهای مالیاتی- فروش سهام و اموال دولت- انتشار اوراق بدهی یاپیش فروش کالاهایی نظیر نفت، درشرایط تحریمی.

ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی وکاهش هزینه برای دولت و مجلس درسال جاری ، با عنایت به کرونا، مشخص و محدود است. فروش سهام باهمه موانع درحال انجام است و اوراق بدهی نیز، تاکنون ۵۲ هزارمیلیارد تومان فروش رفته است.

اعلام جزئیات پیش فروش نفت

طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی می‌باشد و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، دو ویژگی دارد: ۱- انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند.۲- نسبت به اوراق قرضه کم هزینه‌تر و قابل مدیریت تر است، همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد. البته، واضح است که برای موفقیت این طرح، توافق تمام ارکان نظام و با تکیه بر نظرات دقیق کارشناسان، ضروری است.

انتشار هر گونه اوراق، روش تجربه شده در همه دنیابرای هموارسازی هزینه‌های دولت و کاهش نوسانات اقتصاد کلان است و بحث‌هایی مانند آینده فروشی یا بدهکاری دولت‌های آینده، چندان با ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد. دولت‌ها همواره با سیاست‌های مالی در اقتصاد حضور دارند. در هر صورت، اگر با منابع ۴ گانه بالا، کسری بودجه تامین نشود، استقراض از بانک مرکزی، حتی اگر غیرمستقیم باشد، رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سال‌های آتی و متضرر شدن مردم در آینده خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین