کد خبر: ۶۶۶۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

اعتراض نماینده آمریکا به تروئیکای اروپایی درباره تحریم تسلیحاتی ایران

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد طی اظهار نظری که بیانگر استیصال واشنگتن برای پیشبرد طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است، گفت که کاسه صبرش از رفتار محافظه‌کارانه کشورهای اروپایی عضو برجام در این خصوص لبریز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

«کلی کرافت» می‌گوید سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) که عضو شورای امنیت و از امضاکنندگان توافق هسته‌ای برجام هستند، به او گفته‌اند پیشنهاداتی درباره قطعنامه ضد ایرانی آمریکا دارند، اما هنوز پیشنهادی به صورت مکتوب به وی ارائه نکرده‌اند.

وی در گفت وگو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز افزود: مایه تأسف است که هنوز هیچ پیشنهاد مکتوبی از آنها دریافت نکردم؛ اگر چنین چیزی در اختیار داشتم، این می‌توانست نقطه آغازی برای تدوین پیش‌نویس یک تحریم تسلیحاتی ساده باشد.

اعتراض نماینده آمریکا به تروئیکای اروپایی درباره تحریم تسلیحاتی ایران

نماینده آمریکا با بیان این ادعا که بازی بزدل انجام نمی‌دهد و مساله جدی‌تر از آن است، افزود: خیلی صادقانه به شما بگویم که کاسه صبرم دارد لبریز می‌شود.

اظهارات این سیاستمدار آمریکایی در حالی بیان می‌شود که رای‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا از ساعت ۵.۳۰ دقیقه عصر پنج‌شنبه به صورت ایمیلی در شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شده است.

نتیجه این رای گیری قرار است ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه عصر امروز جمعه به وقت محلی به صورت کتبی و اندکی پس از جمع بندی طی یک نشست مجازی، اعلام شود.

آمریکا هفته گذشته قطعنامه‌ای را ارائه داد که حاوی ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی در مجموع ۱۳ صفحه بود و گفته می‌شد که شامگاه دوشنبه در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت. اما این اتفاق نیفتاد و سه شنبه اعلام شد آمریکا این قطعنامه را تغییر داده و متنی را ارائه داده است که تنها ۲ پاراگراف مقدماتی و ۲ پاراگراف عملیاتی دارد، هرچند که هدف یکی است.

این پیش‌نویس عصر سه شنبه بین اعضای شورای امنیت توزیع شد و آنها تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی فرصت داشتند نظراتشان را درباره آن مطرح کنند.

آمریکایی‌ها این قطعنامه خود را اصلاح کرده و تنها خواستار تمدید محدودیت فعلی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شدند، که کاملا یقین پیدا کردند هیچ یک از اعضای شورای امنیت با متن آنها موافق نیستند.

هرچند تا کنون هم اعضای شورا به متن فعلی آمریکا نظر مثبتی نشان نداده‌اند و انتظار می‌رود دولت ترامپ علاوه بر شکست سنگین، بار دیگر در موضوع ایران دچار انزوای بین‌المللی شود؛ روسیه و چین هم به صراحت از مخالفت خود با این رویکرد آمریکا سخن گفته‌اند.

ریچارد گوان مدیر گروه بین الملل بحران سازمان ملل متحد به فایننشال تایمز گفت: تروئیکای اروپایی مایل نیستند قطعنامه‌ای را روی میز بگذارند که روسیه، چین و ایران آن را نپذیرند. آنها به دنبال دست یابی به یک توافق جادویی هستند که ممکن است وجود خارجی نداشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین