کد خبر: ۶۶۷۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

کرباسیان: نفت، معدن را به حاشیه برد

مهدی کرباسیان درباره اینکه چرا «معدن» همیشه در حاشیه بوده، معتقد است، نفت و سیاست معدن را به حاشیه برد. وی اعتقاد دارد، وزارت معادن حتی برای مدت کوتاهی باید احیا شود.
کرباسیان: نفت، معدن را به حاشیه برد
آفتاب‌‌نیوز :

به اعتقاد کرباسیان، اقتصاد ما سیاست زده و وابسته به درآمدهای نفتی شده، به نحوی که دیگر توجهی به سایر پتانسیل ها در کشور نمی شود، حتی برآوردی از ذخایر شناسایی شده که مورد اکتشاف قرار گرفته است هم نداریم.

وی می‌گوید: به هر صورت باید بپذیریم کار اکتشافیِ ژئوفیزیک هوایی و شناسایی جزء وظایف بخش خصوصی نیست، جزء‌ وظایف دولت و سازمان زمین‌شناسی است به نحوی که بعد از طی این مرحله دولت باید شروع به واگذاری پهنه‌ها و محدوده‌ها نماید که این موضوع امروز جزو اولویت‌ها نیست.

به گفته کرباسیان، من شخصا اعتقاد دارم در مقطع فعلی نه برای بلندمدت بلکه برای یک زمان محدود مثلا مجلس برای ۱۰ سال تصویب کند وزارت معادن و فلزات احیا شود تا به حوزه معادن و فلزات توجه ویژه ای صورت گیرد.

رییس سابق ایمیدرو تصریح کرد: ذخایر معدنی بسیار بالا و البته انرژی ارزان قیمتی داریم اما گویا معدن و توسعه آن در اولویت برنامه‌های وزارت صمت و دولت نیست.

وی عنوان کرد: اگر بگوییم ارزش ذخایر معدنی ایران حداقل همان ۷۰۰ میلیارد دلار است، ارزش افزوده آن بالغ بر ۴ هزار میلیارد دلار می‌شود.

کرباسیان با بیان این که عربستان و امارات غیر از شن و ماسه چیزی ندارند، ولی بزرگترین شرکتهای آلومینیوم دنیا آنجاست، خاطرنشان کرد: برآورد دقیقی از ذخایر شناسایی شده که مورد اکتشاف قرار گرفته نیست. در عین حال، هنوز به سراغ مواد معدنی در عمق زیاد نرفته‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین