کد خبر: ۶۶۷۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵

دل کوه دلا خاکستر شد

آتش در کوه دلا اندیکا از روز جمعه بر دل این کوه نشسته و همچنان می‌تازد.
آفتاب‌‌نیوز :

خبر آتش‌سوزی مراتع زاگرس گرچه بسیار ناگوار است اما متأسفانه بر اساس عادت یک اتفاق عادی شده که چاره‌اندیشی برای مهار هرچه سریع‌تر آن‌ها برای مسولین خیلی در اولویت قرار ندارد.

روز جمعه ۲۵ مردادماه بود که خبر آتش‌سوزی در مراتع کوه دلا منطقه اندیکا منتشر شد، از همان ساعات اولیه نیروهای مردمی به همراه نیروهای منابع طبیعی و محیط‌زیست در منطقه حضور یافتند تا با همان اندک امکانات آتش را خاموش کنند.

دل کوه دلا خاکستر شد

عباس رضایی معاون فرماندار اندیکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: که آتش‌سوزی هنوز مهار نشده و نیروهای اعزام‌شده توان مهار را ندارند و بعلت خستگی از منطقه برگشتند.

وی گفته بود: درخواستی برای اعزام بالگرد آب‌پاش ارسال نشده و فقط یک بالگرد نفربر برای اعزام نیروها تقاضا شده است.

رضایی در ادامه مصاحبه خود بیان کرد: که اگر مجدداً وزش باد موجب شعله‌ور شدن آتش نشود طبق پیش‌بینی این آتش‌سوزی تا فردا یعنی دوشنبه مهار خواهد شد.

اما آتش در کوه دلا اندیکا پس از گذشت پنج روز از سوزاندن پوشش گیاهی و حیات وحش همچنان ادامه دارد و طبق برآوردهای اولیه تاکنون ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار از منطقه کوه دلا خاکستر شده است.

امید بن عباس مدیرکل مدیریت بحران خوزستان شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: اعزام بالگرد آب‌پاش یک استاندارد و شرایط خاصی دارد که یکی از آن‌ها مساحت اراضی درگیر شده با حریق است و الزاماً برای هر حریقی بالگرد آب‌پاش مورد نیاز نیست.

سطح مساحت درگیر شده با آتش در کوه دلا به طور تخمینی تا روز گذشته ۷۰ هکتار و امروز ۱۵۰ هکتار اعلام شده که هنوز مشخص نیست چه مقدار دیگر باید بسوزد تا به استانداردهای موردنظر مدیریت بحران استان برای اعزام بالگرد آب‌پاش برسد.

عمده جنگل‌های بلوط خوزستان در شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، باغ‌ملک و ایذه است و سالانه به دلایل متعددی از جمله دخالت‌های انسانی و یا توسط عوامل طبیعی دچار حریق می‌شوند که برهمین اساس برای حفظ این سرمایه‌های ملی لازم است تجهیزات و امکانات بهتر و بیشتری در اختیار دستگاه‌های متولی این منطقه قرار گیرد.

با هر بار آتش‌سوزی آسیب بسیار زیادی به پوشش گیاهی این مراتع وارد می‌شود و علاوه بر وارد شدن خسارات فراوانی به دامداران منطقه حیات وحش گونه‌های جانوری این منطقه از بین می‌رود.

به گفته محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، از دیگر عوامل عدم اعزام بالگرد آب‌پاش به منطقه کمبود بالگردها و اختلاف حساب میان سازمان محیط‌زیست و وزارت دفاع است.

اشرفی امروز اعلام کرده که یک بالگرد آب‌پاش به منطقه اعزام خواهد شد که درصورت محقق شدن این خبر با اعزام بالگرد آب‌پاش باید شاهد خاموش شدن آتش در کوه دلا اندیکا پس از پنج روز باشیم.

اما تا چه زمانی باید شاهد خاکستر شدن مراتع در خوزستان بود؟ قطعا با راهکارهای بهتری می‌شود در همان ساعات اولیه آتش‌سوزی از پیش‌روی آتش جلوگیری کرد تا خسارت کمتری مورد توجه پوشش‌های گیاهی منطقه شود.

از ابتدای سال تاکنون در نوبت‌های مکرری شاهد سوختن مراتع زاگرس و به طول انجامیدن اطفای آن بوده‌ایم که این مسئله ورود جدی مسؤولین مربوطه را می‌طلبد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین