اوایل هفته «حسین فلاج جوشقانی» در توئیتر خود از بازگشت بستههای اینترنتی که از روز ۱۳ تیرماه از اپلیکیشنهای دو اپراتور حذف شده بودند، خبر داد. البته بازگشت بستهها که قول داده بودند همان شب اتفاق بیفتد، با چند ساعت تاخیر انجام شد. رئیس رگولاتوری نیز وعده داد که در این خصوص با رسانههای جمعی صحبت خواهد کرد و نتیجه را به اطلاع مردم خواهد رساند.
گرانفروشی در ابعاد کوچکتر
پیگیریها برای صحبت با رگولاتوری به نتیجه نرسید، اما مساله مهمی که پس از بازگشت بستههای اینترنت همچنان جای سوال دارد، این است که چرا گرانشدن ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی از بستههای اینترنت و تفاوت قیمت در بستههای ارائه شده از سوی اپراتورها در سایت و اپلیکیشن، با شفافیت همراه نبوده است؟
روزی که تعرفه اینترنت با افزایش بالای ۱۰۰ درصد در برخی از بستهها رو به رو شد، کاربران میتوانستند با مراجعه به سایتهای دو اپراتور، بسته را به قیمت قبل خریداری کنند. اکنون نیز بازگشت بستهها به اپلیکیشنها با تفاوت قیمت مواجه است.
مثلا یکی از اپراتورها بسته ۱۲ گیگ اینترنت همراه در اپلیکیشن را با قیمت ۴۶ هزار تومان به فروش میرساند در حالی که این بسته در سایت همان اپراتور با قیمت ۴۰ هزار تومان قابل خریداری است. این اختلاف قیمت در واقع همان تخلف قبلی است که حالا در اندازه کوچکتر در حال انجام است.
آیا ماجرای ارزش افزوده دوباره تکرار میشود؟
مساله دیگر، بازگشت مبالغی است که بر اساس صحبتهای وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات باید به کاربران بازگشت داده شود. اما هنوز در اینباره نیز خبر تازهای اعلام نشده است و تنها چیزی که کاربران میدانند این است که مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان گرانفروشی رخ داده است.
گرانفروشی و بازگشت مبالغ به کاربران، موضوعی است که سال گذشته نیز در خصوص کلاهبرداریهای ارزش افزوده تکرار شد و قولهایی نیز بابت بازگشت سرمایه دادند. اما اکنون شاهد این مساله هستیم که با گذشت بیش از ۱۰ ماه هنوز خبری نیست.
افزایش قیمت حق اپراتور است؟
وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش قیمت اپراتورها گفت: گزارشهای سال مالی که از سوی شرکتهای اپراتورها اعلام شده است و بر اساس آن مالیات پرداخت میکنند، حاکی از سودهای چند هزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارد.
وی افزود: شیوع کرونا استفاده مردم از اینترنت را بالا برده است و بر اساس گزارشهایی که وجود دارد در برخی از ماهها درآمد آنها رشد ۴۰درصدی داشته است.
جهرمی خاطرنشان کرد: هزینههای اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت است، اما درآمدشان رشد بسیار خوبی داشته است. بنابراین افزایش تعرفه آنها توجیه اقتصادی ندارد.
اینها در حالی است که اپراتورها بارها به صورت غیررسمی اعلام کردهاند، از آنجایی که بیشتر تجهیزاتی که برای امور خود استفاده میکنند وارداتی است و تعرفه دلار نیز به شدت بالا رفته است، باید قیمت خدمات خود را افزایش دهند.