کد خبر: ۶۶۷۶۲۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰

ترکیه وارد خاک عراق شد

یکی از رسانه های اقلیم کردستان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ترکیه با تقویت تجهیزات و نفرات نظامی به عمق ۳۰ کیلومتری خاک عراق در شمال این کشور وارد شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

وبگاه خبری «شفق نیوز» در این باره نوشت که امروز تجهیزات تقویتی نظامی ترکیه همزمان با حملات هوایی آنکارا به پایگاه های پ.ک.ک وارد منطقه «برادوست» در شمال استان اربیل، پایتخت اقلیم کردستان شد.

این وبگاه خبری افزوده که تجهیزات و نیروهای نظامی جدید برای تقویت نظامیان ترکیه، شامل سلاح های سنگین از جمله توپ و خمپاره به همراه خودروهای زرهی در بخش هایی از کوه های «زاران»، «دیل»، «کورسیو»، «خواکورک» و «آودل» مستقر شده است.

ترکیه وارد خاک عراق شد

ساکنان روستای «برمیزه» نیز گفتند که نیروهای ترکیه با ورود تجهیزات و نیروهای تقویتی ۳۰ کیلومتر به داخل خاک عراق نفوذ کردند.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر پ. ک.ک آغاز کرده است.

سه شنبه هفته گذشته در حمله پهپادی ترکیه به یک خودرو حامل مرزبانان عراقی به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل اقلیم کردستان عراق، چهار نظامی از جمله دو فرمانده ارشد این کشور کشته شدند.

وزارت امور خارجه عراق این حمله را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

وزارت خارجه عراق همچنین «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار و یادداشت اعتراضی شدیداللحن دولت عراق را به وی تحویل داد.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز در همان روز حادثه، حمله پهپادی ترکیه که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید را محکوم و تاکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرزهای دو کشور گفت و گو و مذاکره بهترین راهکار است.

کشورهای مصر، عربستان، کویت، بحرین، امارات متحده عربی به همراه اتحادیه عرب این حمله را محکوم کردند و خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق شدند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز هفته گذشته در بیانیه ای حملات ترکیه به خاک عراق را محکوم و آن را اقدامی خطرناک توصیف کرد.

وزارت امور خارجه عراق تاکنون در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.

ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) است.

با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین