کد خبر: ۶۶۸۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳

آمریکا و نیروهای ائتلاف پایگاه تاجی عراق را ترک کردند

آمریکا در سال جاری میلادی هشت پایگاه خود را در خاک عراق ترک کرده است. روند خروج نیروها با شیوع کرونا سرعت گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق، پایگاه "تاجی" را ترک کردند و کنترل کامل آن را به نیروهای عراقی دادند.

این پایگاه در ۲۷ کیلومتری شمال بغداد، یکی از پایگاه‌های هوایی بزرگ آمریکا در سال‌های اخیر بود و بارها هدف حمله قرار گرفته بود. آمریکا در سال جاری میلادی هشت پایگاه خود را در خاک عراق ترک کرده است. روند خروج نیروها با شیوع کرونا سرعت گرفته است.

آمریکا و نیروهای ائتلاف پایگاه تاجی عراق را ترک کردند

خروج نیروهای آمریکایی از عراق یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود. او هفته گذشته هم بار دیگر بر خروج نیروهای از عراق تاکید کرد. همچنین پارلمان عراق اوایل سال جاری میلادی طرحی را در رابطه با خروج نیروهای آمریکا و ائتلاف، و در مجموع نیروهای خارجی از خاک عراق تصویب کرد و از دولت خواست اطمینان حاصل کند که سلاح‌های موجود در عراق تنها در دست نیروهای امنیتی رسمی است.

شمار نیروهای آمریکایی در عراق، اوایل امسال حدود پنج هزار نفر و نیروهای ائتلاف حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر برآورد شده بود. این نیروها به درخواست دولت عراق برای کمک به مقابله به داعش در عراق حضور داشتند. پایگاه تاجی، یکی از مراکز اصلی جنگ علیه داعش بود. بخشی از این پایگاه در اختیار نیروهای عراقی و مرکزی برای آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق بود.

روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۸، اصابت ۱۵ راکت به قرارگاه تاجی، دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی را کشت. سه روز بعد بیش از ۲۰ راکت دیگر به این پایگاه شلیک شد که پنج نیروی ائتلاف و دو سرباز عراقی را زخمی کرد. نیروهای عراقی چند راکت انداز کاتیوشا را در نزدیکی پایگاه یافتند.

آمریکا در پاسخ، حملاتی را علیه کتائب حزب الله انجام داد. یکی از نقاطی که آمریکا هدف قرار داد، فرودگاهی در حال ساخت در نزدیکی کربلا بود. این حملات به تنش در روابط آمریکا و عراق در آن دوره افزود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین