کد خبر: ۶۶۸۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰

اخراج غول نفتی آمریکایی از شاخص داوجونز

اکسون پس از ۹۲ سال حضور، از شاخص داوجونز اینداستریال اوریج اخراج شد تا جای خود را به شرکتهای ارزشمندتر بدهد.
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص داوجونز اینداستریال اوریج، شاخص بازار سهام است که عملکرد سهام ۳۰ شرکت بزرگی که سهامشان در بازارهای سهام آمریکا عرضه شده است را نشان می دهد.

شرکت نفتی اکسون موبیل در دو سال گذشته و پس از این که شرکت جنرال الکتریک (GE) که به مدت چندین دهه یکی از ارزشمندترین شرکتهای آمریکا و جهان بود از شاخص داوجونز حذف شد، قدیمی ترین عضو این شاخص بود تا این که غولهای فناوری ظاهر شده و اوضاع تغییر کرد.

اخراج غول نفتی آمریکایی از شاخص داوجونز

شرکت فناوری اپل اخیرا از ارزش بازار دو تریلیون دلار عبور کرده و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شده است. در مقابل، غولهای نفتی نظیر اکسون موبیل عملکرد خوبی نداشته اند. انرژی که تا چند دهه قبل عملکرد درخشانی در شاخص داوجونز و زندگی مردم داشت، از سوی بخش فناوری کنار زده شده است. جایگزین اکسون موبیل در شاخص داوجونز شرکت نرم افزاری سیلزفورس (ُ Salesforce) است.

حذف اکسون موبیل از شاخص داوجونز در ۳۱ اوت اجرایی می شود. اکسون موبیل از اکتبر سال ۱۹۲۸ زمانی که به عنوان شرکت استاندارد اویل نیوجرسی شناخته می شد، به این شاخص پیوسته بود و به مدت چندین دهه جزء ۱۰ شرکت سهامی عام برتر ارزشمند این شاخص بود و به مدت شش سال متوالی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در صدر رتبه بندی سرمایه بازار قرار گرفت.

به گفته منتقدان، مسئله تغییرات جوی و اتهاماتی وجود دارد که اکسون از آنها مطلع است اما نسبت به آنها هیچ واکنشی نداشت و برخلاف ابرغولهای انرژی اروپایی، هیچ شتابی برای تغییر حرکت به سوی انرژیهای تجدیدپذیر نداشته است.

در این بین، جنگ قیمت عربستان سعودی و شیوع پاندمی ویروس کرونا هم ضربه شدیدی به بزرگترین شرکت نفتی سهامی عام جهان زد. اکسون امسال دو سه ماهه ضرر مالی گزارش کرده و آن را ناشی از سقوط قیمتهای نفت و تاثیر شیوع ویروس کرونا بر عوامل بنیادین بازار نفت خواند. این شرکت تولیدش را در مواجهه با تقاضای کمتر برای نفت کاهش داده و برنامه های هزینه خود را برای پشت سر گذاشتن بدترین دوره این بحران تعدیل کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت سهام اکسون موبیل به رقم اندک حدود ۴۲ دلار رسیده و برای شاخص داوجونز بسیار ارزان شده است. ارزش سهام اکسون از قیمت سهام شرکتهای دیگری مانند شورون که بالای ۸۲ دلار است، ارزانتر بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین