کد خبر: ۶۶۸۸۹۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
توصیه فرماندار اهواز به بنیاد مستضعفان

آخرین اخبار از ماجرای تخریب خانه‌های روستای ابوالفضل

اخیرا مأموران نیروی انتظامی و مأموران اجراییات شهرداری اهواز به منظور تخریب برخی خانه‌ها در روستای ابوالفضل اهواز حضور یافتند که با مقاومت اهالی روستا مواجه شدند. فرماندار اهواز با تاکید بر تعیین تکلیف وضعیت «روستای ابوالفضل» گفت: برنامه فعلی جلوگیری و برخورد با ادامه تصرفات غیرقانونی است اما حق و حقوق اهالی منطقه ابوالفضل باید لحاظ شود.
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای اخیر درگیری ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی «روستای ابوالفضل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است. این روستا در غرب اهواز، جنب کوی زردشت قرار دارد و بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت آن است.

مشکلات «روستای ابوالفضل» واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. به گفته اهالی، ساکنان بیش از ۳۰ سال در این روستا ساکن هستند اما بنیاد مستضعفان آنها را به تصرف غیرقانونی زمین‌ متهم کرده است. ایرنا نوشته است که تصاویر درگیری اهالی این روستا با ماموران و مجروح شدن تعدادی از روستاییان با گلوله‌های ساچمه‌ای پلاستیکی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است.

ماجرای درگیری در روستای ابوالفضل

به نوشته همشهری، سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز پیش از این تیرانداری به سوی مردم روستای ابوالفضل ( ع) این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند.

معاون دادستان اهواز نیز گفته است: ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوء استفاده کرده و با تقطیع کلیپ ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.

در پی این حوادث، روابط عمومی بنیاد مستضعفان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند. گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد، ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد. به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی ۲ هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی در خصوص این اراضی، انجام شود.

جمال عالمی فرماندار اهواز نیسی درباره آخرین تصمیم گیری‌ها درباره روستای «ابوالفضل» به ایرنا گفت: حق و حقوق مردم باید لحاظ شود اما نباید اجازه دهیم زمین خواران با استفاده از وضعیت، مردم را جلو بیندازند و شروع به تصرف بیشتر زمین‌ها کنند. مسئولان باید با اطلاع کامل موضع گیری کنند تا هم حق مردم رعایت شود و هم زمین خواران به ادامه تصرفات تشویق نشوند و دستشان کوتاه شود و محکوم شوند.

فرماندار اهواز در ادامه گفت: این منطقه روستا نیست و ما روستایی به نام «ابوالفضل» در تقسیمات کشوری اهواز نداریم، آنچه به روستای ابوالفضل نامیده می‌شود یک سکونتگاه غیررسمی است که طبق نقشه‌های گوگل از سال ۲۰۰۵ شکل گرفته است و مالکیت و اسناد این اراضی برای بنیاد مستضعفان است.

وی وجود ۳۰۰ خانه مسکونی در این روستا را رد کرد و افزود: تعداد خانه‌های این روستا ۶۰ تا ۷۰ واحد است که در گذشته درخواست کد روستایی برای آن شده و پیگیری‌هایی کرده بودند ولی با توجه به اینکه در حریم شهری قرار دارد، نمی‌تواند کد روستایی دریافت کند.  روز چهارشنبه گذشته ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری همانند روال همیشگی برای رفع تصرفات شبانه روزی در منطقه ابوالفضل رفته بودند اما هدف این ماموران تقابل با مردم یا تخریب منازل مسکونی نبوده و فقط به قصد تخریب تصرفات غیرمسکونی زمین خواران رفته بودند.

عالمی نیسی گفت: ماموران پیش از این نیز چند بار برای تخریب در این منطقه مراجعه کرده بودند و این نخستین بار نبوده است، در موارد قبلی هیچ اتفاقی نیفتاد و کسی هم مانع ماموران نشده بود.  عده‌ای از اهالی روستا به عمد یا سهو، به مردم اطلاعات غلط داده بودند مبنی بر اینکه ماموران برای تخریب خانه‌های مردم آمده‌اند، به همین دلیل ماموران با حمله مردم مواجه شدند که به سمت آنها سنگ و شیشه پرتاب کردند، به طوری که چند نفر از ماموران نیروی انتظامی و شهرداری مجروح شدند. بعد از اطلاع از این جریان، به همراه معاون دادستان به محل رفتم، با تعدادی از افراد صحبت کرده و آرامشان کردم و به روستا برگرداندم، ماموران را هم به سمت شهر بازگرداندم تا اتفاقی رخ ندهد و مردم آسیب نبینند.

وی افزود: عده‌ای از زمین خواران در منطقه ساکن هستند و آتش بیار معرکه شده‌اند، این افراد هستند که مردم را تحریک می‌کنند و به آنها گفته بودند ماموران برای تخریب خانه‌ها آمده‌اند. در این حادثه‌ای که رخ داد شاهد بودیم عده‌ای مظلوم نمایی کردند و عده‌ای نیز به طور ناآگاه به سمت تشویق زمین خواری و تصرفات غیرقانونی زمین‌های شهر اهواز رفتند که اگر اطلاعات دقیقی بگیرند موضع گیریشان منطقی‌تر می‌شود.

بنیاد مستضعفان باید حق مردم روستای ابوالفضل را لحاظ کند

وی گفت: برخی از اهالی از زمین خواران زمین خریداری کرده و خانه ساخته‌اند، تعدادی از ساکنان هم از نظر مالی ضعیف حال هستند که باید شناسایی شوند، بنابراین بنیاد مستضعفان اگر می‌خواهد آنجا را تصرف بکند، باید تبدیل به احسن کند و یا منطقه‌ای برای سکونت آنها در نظر بگیرد.

فرماندار اهواز با تاکید بر تعیین تکلیف روستای ابوالفضل افزود: بنیاد مستضعفان باید با مردم مذاکره و آنها را قانع کند و حق و حقوق مردم ساکن منطقه را لحاظ کند.

وی هدف اصلی را قلع و قمع تصرفات غیرقانونی دانست و تاکید کرد: اکنون آنچه در برنامه است تخریب متصرفات خارج از منطقه مسکونی است، این تصرفات تا نزدیکی پدافند هوایی کشیده شده، زمین خواران هزاران متر را شبانه کرسی چینی می‌کنند و کم کم دیوارچینی و یک اتاق در آن می‌سازند.

عالمی نیسی با اشاره به شناسایی برخی از زمین خواران در روستای ابوالفضل اظهار داشت: تعدادی از آنها در روستا ساکن هستند، برخی از آنها بیش از ۱۰ قطعه زمین را متصرف شده‌اند که سیستم قضایی اطلاعاتی دارد و همچنان در حال بررسی همه جانبه موضوع است، بعضی از آنها پیش از این حادثه شناسایی و دستگیر شده و اکنون در زندان هستند.

ساچمه‌های پلاستیکی اثبات نشده

فرماندار اهواز همچنین درباره مجروح شدن تعدادی از اهالی روستای ابوالفضل در درگیری با ماموران گفت: بعضی‌ها مورد اصابت ساچمه‌های پلاستیکی قرار گرفتند اما هنوز ثابت نشده است که نیروی انتظامی از ساچمه‌ها استفاده کرده و این مساله در حال بررسی است.

به گفته وی، گلوله و تیر با ساچمه پلاستیکی متفاوت است و در این حادثه تیراندازی صورت نگرفته است.

وی درباره اینکه آیا نیروی انتظامی مجوز استفاده از اسلحه و گاز اشک آور را داشته، توضیح داد: ماموران در مقابل مردم باید خیلی صبور باشند اما وقتی نیروهای انتظامی مورد هجمه سنگین قرار می‌گیرند و زخمی می‌شوند و سر و دستشان شکسته می‌شود و احساس خطر می‌کنند، برای دفاع از خودشان مجوز استفاده را دارند. در این حادثه ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری واقعا مظلوم واقع شدند زیرا مورد هجوم سنگین با شیشه و سنگ قرار گرفتند و زخمی هم دادند.

وی درباره مجوز ماموران برای رفع تصرفات روستای ابوالفضل، اظهار داشت: شورای تامین خیلی وقت پیش برای تخریب تصرفات غیرمسکونی تشکیل و مجوز رفع این تصرفات را صادر کرده بود.

عالمی نیسی با بیان اینکه بعد از درگیری مردم روستا و ماموران هنوز تصمیم گیری جدیدی نشده، اظهار داشت: با توجه به اینکه حادثه در روز چهارشنبه رخ داده و با تعطیلات مواجه شدیم جلسه ای تشکیل نشده و صحبتی نیز با مسئولان بنیاد صورت نگرفته، بعد از تعطیلات نشست‌هایی خواهیم داشت و از نظرات اهالی و بنیاد استفاده می‌کنیم.

آیت الله کعبی خواستار برخورد با مقصران حادثه روستای ابوالفضل شد

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خواستار برخورد با مقصران حادثه پیش آمده در روستای ابوالفضل اهواز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی معاون بنیاد و رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور و هیئت همراه پیرو مسائل پیش آمده در روستای موسوم به ابوالفضل علیه السلام با آیت الله عباس کعبی در اهواز دیدار کردند.

آیت الله کعبی پیشنهاد اعاده دادرسی در مورد اصل حق مالکیت زمین‌ها و تجدیدنظر درباره این‌گونه برخوردها و انتخاب راه‌های بهتر و در نظر گرفتن مصالح عمومی، اجتماعی، فرهنگی و برخورد با مقصران حادثه را داشتند.

توئیت یک نماینده درباره حضور مأموران در روستای ابوالفضل

نماینده تهران در مجلس، حضور روز گذشته مأموران در روستای ابوالفضل اهواز را بر اساس گفته پرویز فتاح، مربوط به شکایت بنیاد مستضعفان ندانست.

سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اتفاق در پیامی در شبکه اجتماعی خود نوشت: ‏ «در تماس با آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان موضوع روستای ابوالفضل اهواز را پیگیری کردم. می‌گوید مسئله دیروز ارتباطی به شکایت بنیاد ندارد و ظاهراً مربوط به مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اهواز برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرقانونی بوده است. نمایندگان اهواز در حال بررسی دقیق‌تر موضوع هستند».

این در حالی است که برخی منابع رسمی از حضور نماینده بنیاد مستضعفان در کنار فرماندار اهواز هم‌زمان با حضور مأموران اجراییات و نیروی انتظامی در محل روستا خبر داده‌اند.

همچنین احمد نادری دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اتفاق نوشت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد مانند روستای ابوالفضل، مناطق حاشیه‌ای زیادی در کشور وجود دارد که مالکیت آنها در اختیار نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان است. ساماندهی وضعیت این مناطق قبل از هر اقدام شتاب‌زده و ناهماهنگ بین دستگاهی، نیازمند مطالعات اجتماعی است تا حقی از مظلومی ضایع نشود و ناعدالتی رخ ندهد».

دلجویی ناجا از مردم روستای ابوالفضل اهواز

همپنین فرمانده انتظامی و جمعی از مسؤولان ناجا خوزستان با حضور در روستای ابوالفضل اهواز از مردم این منطقه دلجویی کردند.

به نوشته خبرگزاری فارس، تعدادی از معاونان انتظامی استان و فرمانده شهرستان اهواز برای دلجویی از مردم روستای ابوالفضل در منزل حجت الاسلام سید یوسف موسوی امام جماعت این روستا حضور و از مردم این روستا که در منزل وی حضور یافته بودند، دلجویی و نشستی تعاملی برگزار کردند.

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان ضمن تشریح اجرای این حکم که بنا به درخواست بنیاد مستضعفان و مصوبه استانداری و دستور قضایی بوده است راجع به مشکل پیش آمده با مردم مذاکره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
4
فرض کنیم اینها بزور زمینهای متعلق به بنیاد مستضعفان را تملک کرده و ساکن شده اند وسایل خانه اینها که در فیلم نشان داده شد نشان میدهد که اینها آدم های فقیر و بیچاره ای هستند و این زمینها هم مال بچارگان است بنیاد می خواهد این زمینها را از این بیچارگان بگیرد به امثال حداد عادل بدهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
4
احتمالا این روستا را هم میخواهند بدهند به چینی ها که کلی ارز وارد کشور کنند که اقا زادده های بیجاره کم نیارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
1
4
ماله کشی نکنید. واقعا فکر میکنید هنوز کسی وجود دارد که حرفها را باور کند؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
4
واقعا بعد از سی سال فهمیده ند زمین مال بنیاد مستضعفان هستش ؟؟ چرا روز اول جلو شون گرفته نشده که ساخت و ساز کنند؟؟ الان تو این شرایط بد اقتصادی نباید اینارو از خونشون بیرون کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
2
اولا زمین ارث بنیاد نیست مال مردمه دوما بنیاد باید درد مردم ضعیف رو درمان کنه نه یه مشکلی براشون درست کنه سوما اگه میخواد زمین خواری رو جلو شو بگیره باید ساکنین اون روستا رو در جریان می گذاشت تا سوءتفاهم پیش نیاد اگه واقعا سوءتفاهم بوده چهارما اگه زمین مال بنیاد بوده چرا علامتی دیواری رنگی چیزی نداشته که مردم آگاه بشن چرا زمین ها رها شده هستن و هیچ برنامه ای برایشان نیست . من که یک شهروند ساده هستم اندازه خودم میفهمم
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
2
سال ۲۰۰۵ کجا و ۲۰۲۰ کجا ؟!!!!!!! این مدت کجا بودی که الان اومدین؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
این ها مردم بیچاره و ساده ای هستن، اکنون امدین آواره شان کنید؟ از خدا نمیترسید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین