کد خبر: ۶۶۹۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۱

پیش‌بینی افزایش مرگ کرونایی

 هرچند از حدود دوهفته پیش آمار فوت شدگان کرونا روند کاهشی پیدا کرده است اما پیش‌بینی‌ها از افزایش مجدد ابتلا و مرگ‌های کرونایی حکایت می‌کند. دلیل این پیش‌بینی‌ها نیز سفرهای چند روز گذشته بسیاری از مردم به‌رغم هشدارهای مقامات وزارت بهداشت است. جاده‌های تهران-شمال طی روزهای پنج‌شنبه هفته پیش تا روز یکشنبه مملو از مسافرانی بود که بی توجه به ویروس همه گیر کرونا در جاده‌ها و سواحل شمال مشغول گذراندن تعطیلات تابستانی خود بودند.
آفتاب‌‌نیوز :

حالا ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نسبت به افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا درکشورو به تبع آن افزایش مرگ‌و‌میر هشدار داده است.

او روز گذشته با توجه به سفر‌های انجام شده در چند روز اخیر گفت که از هفته آینده افزایش مراجعات سرپایی و بعد از ۲ تا ۳ هفته افزایش تعداد بستری و پس از ۴ تا ۶ هفته افزایش مرگ‌و‌میر را شاهد خواهیم بود.

پیش‌بینی افزایش مرگ کرونایی

حریرچی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در روز پنج‌شنبه شاهد ۲ میلیون و ۵۶۶ هزار سفر بین استانی بودیم که حتی از روز مشابه پارسال که شرایط عادی بود تعداد سفرهای ما رشد ۹ درصدی داشت و این امر هرگز قابل توجیه نیست.

وی گفت: کسانی که سفر کردند هم استان‌های مقصد و هم استان‌های مبدا را بعد از بازگشت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، تجربه تلخ ما و همچنین تجربه تلخ دنیا نشان داد که در مورد سفر اگر فقط به خواهش از مردم اکتفا کنیم موفق نخواهیم شد و لازم است تا مقرراتی در این زمینه وضع شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: متاسفانه استان‌هایی که خودشان شرایط خوبی نداشتند نظیر گلستان و مازندران که در وضعیت قرمز هستند بیشترین تعداد مسافر را داشتند به‌طوری که بیش از ۸۰ هزار خودرو فقط وارد مازندران شدند.

درهمین حال، سه استان شمالی کشوردراین تعطیلات میزبان بیش از۶/ ۲میلیون مسافر شدندو بیش از ۲/ ۱میلیون ایرانی تنها در روز منتهی به عاشورا سفر کردند.براساس این گزارش سفر به مازندران نسبت به روزهای عادی ۲۱ درصد رشد داشته است.استان گیلان نیز دراین گزارش در رتبه دوم سفرهای چند روزگذشته و گلستان رتبه سوم این سفرها را به خود اختصاص داده است.

انتقاد ازمحدود نکردن سفرها

موضوع وضع قوانین ومقررات برای ایجاد ممنوعیت سفر درشرایط کرونا نیز روز گذشته در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش انتخاب، مسیح مهاجری دراین سرمقاله با اشاره به حجم سفرها درچندروز گذشته از عدم تصویب مصوبه‌ای برای محدود کردن این سفرها در ستاد ملی مقابله با کرونا انتقادکرد.اودراین سرمقاله نوشت: تردیدی نیست که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا دلسوز ملت و کشور هستند ولی باید به این واقعیت توجه داشته باشند که آنها شاعر نیستند که همچون حافظ فقط توصیه کنند و کاری به اینکه مردم مورد علاقه‌شان به آن عمل می‌کنند یا نمی‌کنند نداشته باشند. مسوولان باید برای اجرایی شدن آنچه به صلاح مردم است ضمانت اجرایی ایجاد کنند و مانع بی‌مبالاتی افرادی شوند که حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند.«سید احمدقاسمی» رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان شهید یحیی‌نژاد بابل نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به افزایش سفرهای مردم در تعطیلات عاشورا و تاسوعا به شمال کشور و خطر احتمالی افزایش شیوع ویروس کرونا،ازمحدود نکردن سفرها ازسوی مسوولان انتقاد کرد و گفت: اینکه چرا ورودی شمال کشور و خروجی تهران را نبستند، جای سوال دارد.

زمان مشخص شدن نتیجه سفرها

همزمان روز گذشته سید فرزادجلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل بااشاره به موج عظیمی از مسافرت‌ها به شهرهای مازندران گفت که نتیجه آن از ۲ تا ۳ هفته دیگر مشخص می‌شود. به گزارش انتخاب، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه خواست ما از مردم این است که در این روزها به‌صورت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب می‌شود زمینه خلق موج سوم کرونا در بابل و استان آغاز نشود.

مسافران ۷روز در تجمعات شرکت نکنند

ازسوی دیگر رضا جلیلی خشنود معاون ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اینکه حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفرهای تابستانی را طی ۱۴تا۱۰ روز آتی خواهیم دید، گفت: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید طی ۷تا۵ روز از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلا بدون علامت باشند. به گزارش خبرگزاری فارس اودر برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران گفت: حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفرهای تابستانی را طی ۱۴تا۱۰ روز آتی خواهیم دید. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از دور کاری و لغو طرح ترافیک، آمار فوتی‌های این ویروس را از ۲۵۰ به ۱۱۰ رساندیم اما متاسفانه این عدم رعایت ما را در هفته‌های آتی با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ کرونایی درتهران

در کنار این هشدارها نسبت به افزایش آمار ابتلا و مرگ بر اثرکرونا طی روزهای آتی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از کاهش ۵۰ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت طی روزهای اخیر نسبت به اوایل مرداد خبر داد. ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرگذاری فارس، درباره وضعیت کرونا در پایتخت، اظهار کرد: خوشبختانه مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در تهران با شیب ملایم در حال کاهش است، البته با توجه به سفرهایی که طی روزهای اخیر انجام گرفته این نگرانی وجود دارد که مجدد آمار مبتلایان افزایش یابد.وی گفت: در حال‌حاضر بر اساس آخرین آمارها روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر در تهران به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

مردم به کدام استان‌ها رفتند؟

به گفته خداکرمی طی روزهای گذشته بیشترین سفرها از تهران به سمت قم، خوانسار، کاشان، یزد و شهرهای شمالی انجام گرفته و به‌تدریج از روز گذشته بازگشت مسافران به پایتخت آغاز شده است که امیدواریم آمار مبتلایان با این شرایط افزایش نیابد.

فعالیت مدارس تهران به‌صورت غیرحضوری

اما درشرایطی که مطابق اعلام قبلی مدارس کشور از روز ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، روزگذشته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به‌جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به‌صورت حضوری باشد. اوهمچنین از آغاز آموزش‌های تلویزیونی از ۱۵ شهریور خبر داد. درهمین حال مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که بازگشایی مدارس پایتخت از پانزدهم شهریورماه به علت وضعیت قرمز تهران به لحاظ کرونا، کاملا غیرحضوری خواهد بود.

۱۰۹ نفر دیگر قربانی کرونا شدند

در همین حال براساس آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، یک‌هزار و ۶۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۳ نفر از آنها بستری شدند.

سیماسادات لاری افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۷۵ هزار و ۲۱۲ نفر رسیده است.

به گفته لاری در این بازه زمانی ۱۰۹ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.

همچنین براساس این گزارش ۳۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، کرمان، خراسان‌شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری همچنین افزود: همچنین استان‌های آذربایجان‌غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
1
آقای حریرچی شما معاونِ مادام العمر وزارت بهداشت هستی؟؟! پس کی قراره جاتون رو به جوون ترها بدید؟!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین