کد خبر: ۶۶۹۲۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵

درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیاردی آموزش و پرورش از شاد

اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره رونمایی از قابلیت‌های جدید سامانه شاد مطرح شده که سوالات بسیاری درباره آن همچنان وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

بدون تعارف باید بگوییم که حوزه آموزش و پرورش پس از شیوع کرونا در کشورمان تغییر و تحول جدی پیدا کرده و این مساله فرصت‌های جدیدی را برای دانش آموزان فراهم کرده است.

پیش از این اگر هوشمند شدن حوزه آموزش و پرورش رویایی بیش نبود، اما اکنون به خاطر شرایط ایجاد شده به دلیل کرونا مجبوریم که به این مساله رو بیاوریم و چاره‌ای نداریم که برای این مساله فکری اساسی کنیم.

درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیاردی آموزش و پرورش از شاد

موضوعی که آموزش و پرورش در سال جاری با سامانه شاد پیگیر آن شد و سال تحصیلی گذشته را جسته و گریخته با استفاده از ظرفیت‌های این سامانه به جلو برد.

با این وجود سوالات و ابهامات زیادی درباره این سامانه وجود دارد که نگرانی‌ها درباره کارکرد این سامانه در سال تحصیلی آینده با شک و تردید همراه کرده است.

در شرایطی که تنها پنج روز تا بازگشایی مدارس مانده و بسیاری از استان‌های کشورمان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند، شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها از خرید یک گوشی مجزا برای فرزندان خود ناتوان هستند و این مساله بار سنگینی بر دوش اولیا افزایش داده است.

این مساله فارغ از هزینه‌های اینترنت مصرفی این سامانه است که خود آن شرایط مجزایی را می‌طلبد و ضرورت دارد که برای این مساله فکری اساسی شود.

در این شرایط اگرچه مسئولان آموزش و پرورش بار‌ها اعلام کرده‌اند که در تلاشند تا اینترنت سامانه شاد را رایگان کنند، اما بر اساس اخبار منتشر شده در فضای مجازی هزینه مصرفی اینترنت سامانه شاد تنها در اردیبهشت ماه معادل ۵۰ میلیارد تومان بود که احتمالا این رقم در سال آینده به ۳ برابر رقم کنونی افزایش می‌یابد و در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که آموزش و پرورش چگونه راضی می‌شود که از درآمد آن صرف‌نظر کند.

در این شرایط گفت‌وگویی را با محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی سامانه شاد انجام دادیم و صحت و سقم این مساله را بررسی کردیم.

حبیبی به سوالی در خصوص صحت و سقم درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش از سامانه شاد پاسخ داد و گفت: «صحت دارد، اما این مساله از جمله حساب و کتاب‌هایی که باید در آینده به طور کامل محاسبه شود و درآمد آن مشخص شود.»

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا وزارت آموزش و پرورش از این هزینه برای خانواده‌ها چشم‌پوشی می‌کند یا خیر؛ پاسخ داد و تاکید کرد: «اگر درآمدی وجود دارد، قطعا هزینه‌ای هم به مثابه آن وجود دارد و اینگونه نیست که تمامی درآمد آن به صورت خالص باشد در نتیجه به همین خاطر است که می‌گویم باید در یک دوره کاری مشخص شود که این سامانه از چه درآمد و هزینه و سودی در یک ماه یا شش ماه و یا یکسال اخیر برخوردار است.»

حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش به سوالی در خصوص اینکه با توجه به اظهارات وزیر آموزش و پرورش سامانه شاد قرار است چه تفاوت‌هایی را با نسخه فعلی آن پیدا کند، پاسخ داد و تصریح کرد: «سامانه شادی که قرار است از آن رونمایی شود تفاوت‌هایی را با نسخه فعلی موجود آن پیدا خواهد کرد.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که مطالبه بسیاری از اولیا رایگان شدن هزینه‌های اینترنت این سامانه است تا آنان با شیوع کرونا از تحصیل محروم نشوند و بتوانند امور خود را مانند گذشته پیگیری کنند.

ثقفی: سامانه شاد برای مدارس رایگان است

موضوعی که آن را از مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز پیگیر شدیم و او در رابطه تصریح کرد: «هزینه شاد کمتر از سایر اپلیکیشن‌های خارجی است و فشار زیادی به خانواده‌ها وارد نمی‌کند. این که از اپلیکیشن خارجی بخواهید استفاده کنید و آسیب‌های مطرح شده را بپذیرند و هزینه‌های اضافی به خانواده تحمیل کند را پیشنهاد نمی‌کنیم. هزینه سامانه شاد برای اولیا نزدیک به یک سوم است، اما برای مدارس طبق توافقی که با مخابرات داشتیم یک خط پرسرعت با فیبر نوری به همه مدارس در شهر تهران اختصاص داده که برای مدارس تقریباً رایگان است و برای معلمین هم سال گذشته هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کردیم.»

وی در این رابطه تاکید کرد: «ممکن است نرم افزاری باشد که از شاد قابلیت‌های بیشتری داشته باشد. ولیکن شاد یک ویژگی بزرگ دارد که هیچ یک از نرم افزار‌های دیگر ندارند و آن هم بحث امنیت نرم افزار است. این نرم‌افزار را می‌توانیم به شکل کامل در داخل فضای کشور بهره‌برداری کنیم چراکه سرور‌ها داخل ایران است و سرور خارجی ندارد»

در پایان باید بر این مساله تاکید کرد که با توجه به آمار اعلام شده از سوی خود مسئولان آموزش و پرورش بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم از دستیابی به گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت برای استفاده از سامانه شاد برخوردار نیستند و باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود تا دولت بتواند با حمایت خود در روند تعلیم و تربیت دانش آموزان تاثیرگذار باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
5
این اپلیکیشن کلنگی در واقع ورژن تغییر شکل یافته اپلیکیشن روبیکا است که ابتدای فراگیری کرونا، آموزش و پرورش سعی کرد دانش آموزان را مجبور به استفاده از آن کند. در مورد مشکلات امنیتی روبیکا، با یک جستجوی کوتاه در گوگل می توان به عمق فاجعه پی برد. اما همین شاد هم که مالکین روبیکا بطور رایگان برای آموزش و پرورش تولید کردند، همان اعمال ثبت فعالیتها و جمع آوری اطلاعات استفاده کنندگان را انجام می دهد که این حجم انبوه اطلاعات، منبع درآمد قابل توجهی برای مالکان اپلیکیشن است. قابل تصور نیست که آموزش و پرورش در این درآمد انبوه هم سهمی نداشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
1
هزینه آموزش پرورش بدون نظارت واقعی همچنان از جیب مردم می رود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین