کد خبر: ۶۶۹۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

آیا دردهای عصب سیاتیک کمر قابل درمان است؟

یک جراح مغز و اعصاب، با بیان اینکه فشار دیسک به ریشه های عصب سیاتیک دردی مانند برق گرفتگی ایجاد می کند، گفت: فشار دیسک به عصب سیاتیک و ایجاد درد در مسیر عصب سیاتیک بیماری سیاتالژی را موجب می شود.
آیا دردهای عصب سیاتیک کمر قابل درمان است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بابک علیجانی  با اشاره به فراوانی دردهای ستون فقرات، اظهار کرد: اغلب مردم به همه دردهای ستوت فقرات کمردرد می گویند، اما کمردرد علت های مختلفی دارد.

وی کمردرد را یکی از شایع ترین بیماری ها در طول زندگی انسان دانست و افزود: همه ما با کمردرد مواجه خواهیم شد و ۸۰ درصد مردم تا سن ۶۰ سالگی حداقل یک دوره کمردرد را تجربه می کنند لذا این بیماری مختص افراد مسن نیست و ۳۰ درصد از ابتلایان به کمردرد زیر ۳۰ سال سن دارند.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب، کمردرد را جزو بیماری های پرهزینه برای جوامع بشری دانست و تصریح کرد: مردم معمولا کمردرد را مترادف دیسک کمر می دانند، در حالی که کمردرد طیف گسترده ای از بیماری های عفونی، عروقی، التهابی، رماتولوژی، مادرزادی، توموری و وابسته به سن کارکرد ستون فقرات(رژنراتیو) را شامل می شود.

علیجانی، از بیماران مبتلا به کمردرد خواست علائم بالینی خود را دقیقا برای پزشک شرح دهند و گفت: انسان یک موجود دو پاست و بر محور ایستادن تمرکز دارد لذا بیشتر از سایر موجودات دچار بیماری کمردرد می شود.

وی با بیان اینکه همه انسان ها در ستون فقرات خود دیسک دارند، اضافه کرد: بیماری دیسک(دیسکوپاتی) زمانی ایجاد می شود که بر روی حلقه محافظ دیسک شیار ایجاد شود و این شیار وابسته به عوامل فیزیکی از جمله فشارهای بیش از حد، ضربه، ژنتیک، سیگار کشیدن و... است و موجب بیرون زدگی دیسک و درد ستون فقرات می شود.

این جراح مغز و اعصاب، دیسک ها را متشکل از عصب های حسی و حرکتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر دیسک بعد از بیرون زدگی به سمت عصب حرکت کند، دردهای رادیکولار یا تیرکشنده را ایجاد می کند و بیماری دیسکوپاتی به وجود می آید.

وی سیاتیک را یک عصب در بدن همه انسان ها دانست و یادآور شد: سیاتیک یکی از قطورترین عصب های بدن انسان است که از پنج تا شش رشته عصبی کوچک تشکیل شده است و این رشته ها به قسمت های مختلف از جمله مچ پا و زانو برای راه رفتن و خم شدن عصب دهی می کند.

علیجانی ادامه داد: وقتی دیسک از یک طرف به سمت بیرون حرکت می کند، موجب تحریک ریشه عصب سیاتیک می شود و عصب دهی به قسمت های مختلف بدن به ویژه عصب های حرکتی را دچار مشکل می کند.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب، با بیان اینکه فشار دیسک به ریشه های عصب سیاتیک دردی مانند برق گرفتگی ایجاد می کند، گفت: فشار دیسک به عصب سیاتیک و ایجاد درد در مسیر عصب سیاتیک بیماری سیاتالژی را موجب می شود و حتما نیازمند بررسی است، زیرا آسیب دیدگی رشته های عصبی قابل برگشت پذیری نیست.

وی ۷۰ درصد بیماری دیسک را با سه هفته استراحت و درمان دارویی قابل برطرف شدن دانست و اضافه کرد: اگر بیماری دیسک علائم سیاتالژی شدید، بی حسن شدن، بی اختیاری و تکرر ادراری، اختلال جنسی، خالی کردن پا و... داشته باشد، نیازمند بررسی دقیق تر است.

علیجانی، عمل جراحی دیسک کمر را کم عارضه دانست و یادآور شد: امروزه با روش های پیشرفته جراحی کمر در ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد به راحتی انجام می شود و هدف آن آزادسازی عصب و از بین بردن درد اندام است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین