محسن حاجی میرزایی در پایان دومین روز از سیوچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزشوپرورش کشور و در مراسم اختتامیه این اجلاس که بهصورت ویدئو کنفرانس و با شعار فناوریهای نوین، استمرار یادگیری و تربیت تمام ساحتی در ساختمان شهید رجایی و حضور مجازی روسا و مدیران آموزشوپرورش برگزار شد، اظهار داشت: هر مدرسهای میتواند با بهداشت محل هماهنگ باشند چنانکه وزارت بهداشت بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله و تهویه بسیار تاکید داشتند باید این پروتکلها در مدرسه رعایت شود .
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، وی ادامه داد: حضور بیش از ۳۵ دقیقه در یک محل خطر ابتلا را بالا میبرد بنابراین کلاسها بیشتر از ۳۵ دقیقه طول نکشد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مشارکت حداکثری خاطرنشان کرد: نیازمند مشارکت دانش آموزان و معلمان با وزارت بهداشت هستیم؛ لذا این روزها نیاز داریم وقت بیشتری بگذاریم تا مطمئن شویم کار به درستی انجام میشود.
حاجی میرزایی همچنین در ادامه ضمن سپاسگزاری از تمامی دست اندرکاران اجلاس گفت: هیچ حرفی بهتر از وصف مقام معظم رهبری نیست و ایشان به پیچیدگی کار ما توجه دارند. این مهمترین سرمایه ماست که از آن انرژی میگیریم. اگر مجموعهی آموزش و پرورش خوب کار کند خوب دیده میشود و در نهایت خدا کارهای ما را میبیند.
وی اضافه کرد: باید کاری بکنیم که شرمندهی خداوند نشویم. امیدوارم فردای متفاوت و پرکاری را آغاز کنیم و سازماندهیهای لازم انجام شود تا روز شنبه کلاسها شروع به فعالیت کنند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید نگرانی خانوادهها را نیز در این خصوص برطرف کنیم. همچنین اگر وزارت بهداشت و ستادملی مقابله با کرونا اعلام کرد که منطقهای به بحران و وضعیت قرمز رسید تمام فعالیتها را تعطیل میکنیم.
توجه رهبری نسبت به آموزش وپرورش انرژی بخش است
وی افزود: توفیق بزرگی بودکه این اجلاس مزین به کلام نورانی مقام معظم رهبری شد لذا همهی ما وظیفه داریم در تحقق مطالبات ایشان تلاش حداکثری داشته باشیم.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شد، مسئولیت مهم ما اجرای سند تحول بنیادین است لذا این یک سوال جدی است که ما در اجرای سند تحول کجای کار هستیم؟
وی ادامه داد: گاهی در فرایند کارها به مشکلاتی برمیخوریم و باید برای حل آنها اهتمام و تدبیر کنیم تا مسئله حل شود و زمانی هم هدفی داریم و مصمم هستیم که به آن هدف برسیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در وجه اول هر نوع مسئله، هدف است و در وجه دوم در جایی که هدف میخواهد تحقق پیدا کند و باید آن هدف محقق شود، اگر ما بخواهیم کار کنیم و نسبتی با هدف نداشته باشیم، نمیتوانیم بگوییم که ما در یک راستا کار مهمی انجام دادهایم، به ویژه اگر مسئلهای داشته باشیم که حل نشده باشد.
وی تصریح کرد: معتقدم در کشور کاری مهمتر از تربیت انسانها برای نسل آینده نیست؛ بنابراین ما مسئول هستیم تا تحول در ۵ هدف سند تحول را به وجود بیاوریم.
ضرورت بررسی اساسی و بنیادی مشکلات به جای اجرای راه حلهای مقطعی
وزیر آموزش و پرورش بر برنامه ریزی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در سند تحول تاکید و عنوان کرد: مسائل را میتوان به صورت مقطعی حل کرد و یا دلایل آن را بررسی و به حل آن اقدام کرد اما راه حل دیگر، بررسی بنیادین و اساسی مشکلات است و باید پرسید نگاه ما به حل مسائل چگونه است؟
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از مسائل آموزش و پرورش مسئله نیروی انسانی است، اظهار داشت: حل مقطعی این مسئله همواره باعث شده است تا مشکلات این حوزه به طور کامل و بنیادین برطرف نشود.
وی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان در این سخنان بر حل مسائل به طور اساسی و بنیادین تاکید کردند.
نقش تحول آفرینی آموزش و پرورش در جامعه را افزایش دهیم
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کسانی که درگیر توسعه کشور هستند مانند سازمان برنامه و بودجه باید در بحثهای توسعهای خود روی آموزش و پرورش حساب باز کنند، ما باید نقش تحول آفرینی در جامعه داشته باشیم و هیچکاری بدون آموزش و پرورش در کشور برنامه ریزی نشود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید جزئی از کارکرد سیستمی کشور و برنامههای اساسی کشور باشد، اظهار کرد: باید در مجموعه برنامههای توسعهای و تحولی کشور، جایگاه خود را مشخص کنیم و بدانیم از نظر برنامه ریزان در چه جایگاهی هستیم .
وی ادامه داد: لحظههای رونمایی از برنامهها باید اتفاقات واقعی را رقم بزند و نتایج واقعی و ملموس داشته باشد.
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: مدیران استانها و مناطق برای حل مشکلاتشان راه حل و برنامه داشته باشند و حل مسائل و مشکلات خود را به بالا دست ارجاع ندهند هرچند که این گفته رافع مسئولیتهای ستاد در رسیدگی و حل مشکلات نیست.
حاجی میرزایی با بیان این که همه ما در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری مسئول هستیم؛ اظهار کرد: همه ما باید به دنبال راه حل باشیم و دراین زمینه قادر خواهیم بود تا شبکه بزرگی از راه حلها را ارائه دهیم و راه حلهای بهینه حل مسائل را بیابیم و این موضوع باید به صورت پیمانی میان ما و شما که در این اجلاس حضور دارید، باشد.
نباید آموزش فرزندان وآینده سازان مملکت متوقف شود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمیتوان و نباید آموزش فرزندان و آینده سازان مملکت را متوقف کنیم، خاطرنشان کرد: به طور دائمی باید شرایط را رصد کنیم و ببینیم چگونه میتوانیم بهترین کار را با کیفیت مناسب ارائه دهیم و مهم این است که هیچ دانش آموزی از چتر آموزشی ما جدا نیفتد.
حاجی میرزایی با یادآوری به ۱۰ اصلی که برای مدیران کل آموزش و پرورش بیان کرده بود، گفت: باید پوشش حداکثری، ارتباط حداکثری و انعطاف حداکثری با حفظ اصول نظارت حداکثری، هوشیاری حداکثری، پاسخگویی حداکثری، هماهنگی حداکثری، مشارکت حداکثری و زمان حداکثری داشته باشیم.
مسافرت ها، عزاداریها، بازگشایی مدارس سه عاملی هستند که باعث بالارفتن شدید آمارها خواهند شد.
بچه های ایران و معلمان تمام تلاش خود را انجام می دهند و در پایان کشور از توانایی های آنها باید استفاده بکند
لطفا بفرمایید چرا با بازگشایی مدارس با جان مردم بازی می کنید؟
اگر در اثر بازگشایی مدارس کسی بمیرد یا مریض بشود کسی جان مردم را باز می گرداند یا پول بستری شدنشان را میدهند؟
مگر در کشور آلمان و کره جنوبی یا ژاپن زندگی میکنیم که کرونا را کنترل کرده اند؟
در ایران حتی تعداد آزمایش های کرونا را هم خیلی محدود کرده اند وگرنه روزانه هزاران مبتلا در روز داشتیم.
شما که روزی یک حرف میزنید چطور دارید به دانش آموزان یک ملت درس میدهید؟
چطور دانش آموزان ماسک استاندارد که شده 3 هزار تومان را هر روز بخرند؟
چطور دانشجویان که سن و عقلشان بیشتر است آموزش مجازی است ولی برای بچه هایی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند آموزش حضوری است؟
چطور کارمندان دولت یک سوم ظرفیت می روند ولی مدارسی که باید ساعت ها با فاصله کم کنار هم باشند باید دایر باشند؟
با 32 سال سابقه کار اعلام می کنم 35 دقیقه یعنی هیچی در یک مدرسه سه طبقه برای ورود و خروج دانش آموزان از کلاس حداقل 5 دقیقه یا بیشتر زمان لازم است . برای استفرار در کلاس هم چند دقیقه وقت لازم است.
مگر اینکه معلم مانند ربات به محض ورود فقط درس داده و نه حضور و غیابی باشد نه پرسش و پاسخی ؟؟//
پیشنهاد :
1- بعضی مدارس دارای سالن هایی مانند نمازخانه یا آزمایشگاه هستند که می توان از آنها با رعایت فاصله مناسب برای تدریس استفاده کرد .
2- مخصوصا برای دانش آموزان پایه نخست مانند اول و دوم ابتدایی هفتم و دهم باید حتما کلاس حضوری برگزار شود .
3- می توان با تقسیم بندی یک کلاس 40 نفره به سه گروه هر 13 14 نفر را در کلاس تدریس کرده و گروه بعد درس دیگری داشته یا در ساعت دیگری به مدرسه مراجعه کنند .
متاسفانه با مراجعه به مدارس می بینیم که نه از نظر بهداشتی آماده هستند و نه برنامه ریزی درسی دارند و بیشتر آنها هنوز مشغول کارهایی مانند توزیع کتاب یا حتی ثبت نام هستند و کلاس بندی در شاد را هم انجام نداده و در گیر برنامه ریزی با معلمان هستند به خصوص در مقطع متوسطه
4- آیا در حالیکه از شروع اسفند سال گذشته حق الزحمه معلمان حق التدریس پرداخت نشده حالا 15 روز جلوتر از هر سال آن هم بدون برنامه و امکانات مناسب انگیزه کافی برای معلمان وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
5- کدام ارزیابی دقیق از اجرای یرنامه شاد در سال قبل انجام شد؟؟؟
آیا واقعا دانش آموزان نصف کلاس درس مطالب را فرا گرفتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا بعضی معلمان به اندازه کافی در فضای مجازی فعال بودند یا اینکه برخی حتی نیم ساعت هم کار نکردند.
آیا فکری به حال حضور و غیاب واقعی دانش آموزان شده و آیا نمرات داده شده واقعی بوده است؟
میزان سواد واقعی دانش آموزان در سال های بعد مشخص خواهد شد.......................