کد خبر: ۶۶۹۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

آمریکا کدام یک از اعضای دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم کرد؟

دولت آمریکا تحریم هایی را بر مقام های ارشد دیوان بین‌المللی کیفری (آی سی سی) از جمله فاتو بنسوده دادستان ارشد این نهاد اعمال کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا این دادگاه را به "تلاش های نامشروع برای اعمال حوزه قضایی خود بر شهروندان آمریکا" متهم کرده است.

"آی سی سی" که در لاهه هلند قرار دارد هم اکنون درحال تحقیق درباره این موضوع است که آیا نیروهای آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند یا نه.

آمریکا کدام یک از اعضای دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم کرد؟

آمریکا از زمان تاسیس این دادگاه به آن انتقاد داشته و یکی از بیش از ده کشوری است که به عضویت آن در نیامده اند.

بلکیس جراح، از حقوقدانان ارشد سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر تحریم های آمریکا را "یک سقوط شرم آور تازه برای تعهدات آمریکا به عدالت برای قربانیان بدترین جرایم" متهم کرد.

او در توییتی نوشت که اقدام آقای پومپئو به مثابه "انحرافی چشمگیر از کاکرد تحریم های آمریکا در زمینه تنبیه ناقضان حقوق بشر و دزدسالاران و هدف گرفتن کسانی است که جنایات جنگی را محاکمه می کنند."

"آی سی سی" که در سال ۲۰۰۲ براساس یک پیمان سازمان ملل تاسیس شد مسئولان نسل کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را تحت تعقیب قرار می دهد و زمانی وارد عمل می شود که مقام های کشوری نمی توانند یا نمی خواهند مسببان را محاکمه کنند.

۱۲۳ کشور از جمله بریتانیا آن پیمان را تصویب کرده اند، اما آمریکا در کنار چین، هند و روسیه، از پیوستن به آن خودداری می کنند، و برخی کشورهای آفریقایی این نهاد را به تمرکز غیرمنصفانه بر آفریقایی ها متهم می کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن با امضای فرمانی اجازه مسدود کردن دارایی های کارمندان "آی سی سی" و ممانعت از ورود آنها به آمریکا را داد.

آقای پومپئو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که خانم بنسوده و فاکیسو موچوچوکو، از دیگر مقام های دیوان، براساس این دستور تحریم خواهند شد.

او با رد این دیوان به عنوان "یک نهاد کاملا ناتوان و فاسد" گفت کسانی که به "حمایت مادی از این افراد ادامه دهند با خطر تحریم" مواجه خواهند شد.

وزارت خارجه آمریکا هم صدور ویزا برای خدمه آی سی سی که در تلاش ها برای "تحقیق درباره پرسنل (نظامی) آمریکا" دست داشته اند را محدود کرد.

زمانی که آقای ترامپ در ماه ژوئن آن فرمان را امضا کرد، آی سی سی آن را به عنوان "اقدامات تهدیدآمیز و زورگویانه" رد کرد.

این نهاد نوشت: "حمله به آی سی سی حمله ای به منافع قربانیان جنایات جنگی است که این دادگاه برای خیلی از آنها آخرین امید برای اجرای عدالت است."

فاتو بنسوده کیست؟

خانم بنسوده که زمانی وزیر دادگستری گامبیا بود در دورانی که لوئیس مورنو-اوکامپو به عنوان دادستان ارشد این دادگاه خدمت می کرد نائب او بود.

او همچنین زمانی مشاور ارشد حقوقی یک محکمه مورد تایید سازمان ملل بود که سرکردگان ادعایی نسل کشی ۱۹۹۴ رواندا را تحت پیگرد قرار می داد.

تمرکز اصلی خانم بنسوده همچنان مسائل آفریقا بوده است. تاکنون کلیه محاکمه های آی سی سی متوجه این قاره بوده و یک رهبر شبه نظامی به نام توما لوبانگا از جمهوری دمکراتیک کنگو اولیه شخصی شد که در سال ۲۰۱۲ از سوی این دیوان به خاطر جنایات جنگی مجازات شد.

اما خانم بنسوده با رشته شکست ها هم مواجه شده است، از جمله تبرئه لوران باگو رئیس جمهور سابق ساحل عاج که به اتهام جنایات جنگی محاکمه می شد.

جنایات جنگی در افغانستان

خانم بنسوده اواخر سال ۲۰۱۷ از قضات دیوان بین‌المللی درخواست کرد به او اجازه دهند تا درباره اتهامات جنایات جنگی علیه طالبان، نیروهای دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی تحقیق کند.

در ماه مه امسال قضات دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه اجازه آغاز چنین تحقیقاتی را صادر کردند.

بر اساس فرمان این دیوان عملکرد نیروهای آمریکایی و دیگر طرف‌ها در جنگ افغانستان از آغاز فعالیت آنان در این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دولت آمریکا قبلا از این تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری انتقاد کرده بود.

همان زمان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در واشنگتن این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی را "اقدامی کاملا غیرمنتظره از سوی یک نهاد سیاسی غیرپاسخگو در نقاب یک نهاد قانونی" توصیف کرد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین