کد خبر: ۶۶۹۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

گزارش وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی از آینده روابط با عربستان، عمان و بحرین

سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی در گزارشی به امکان همکاری امنیتی، تجاری و نظامی با عربستان، بحرین و عمان اشاره کرد.
گزارش وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی از آینده روابط با عربستان، عمان و بحرین
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی به نقل از وزارت اطلاعات این رژیم نوشت: به دنبال پیشرفت سریع در روند عادی‌سازی روابط با امارات وزارت اطلاعات به تحلیل روابط احتمالی در آینده با عربستان، عمان و بحرین پرداخت که زمینه خوبی برای همکاری قوی به ویژه در زمینه امنیت و تجارت با این کشورها را فراهم می‌کند.

براساس گزارش وزارت اطلاعات، توافق با امارات احتمالا در را به روی روابط با کشورهای عربی و در درجه اول عمان، بحرین و عربستان باز می‌کند. نگرانی‌های امنیتی ریاض کاملا همسو با نگرانی‌های اسرائیل است و همین مساله راه را برای همکاری میان دو طرف هموار می‌کند.

در این گزارش آمده است: تهدیداتی که عربستان با آن روبروست همسو با تهدیداتی هستند که اسرائیل با آن روبرو است و همین مساله پایه و اساسی برای همکاری نظامی و اطلاعاتی دوجانبه یا بخشی از ائتلاف‌های منطقه‌ای است.

در گزارش سازمان اطلاعات اسرائیل آمده است: در این مرحله عربستان همچنان از روابط رسمی و علنی با اسرائیل خودداری می‌کند اما منفعت نظام عربستان در تضمین ثبات و تنوع اقتصاد آن است و پیشرفت روابط اسرائیل و امارات می‌تواند همکاری امنیتی و غیرنظامی را تقویت کند. همکاری اسرائیل و عربستان احتمالا بر تکنولوژی‌های اسرائیلی متمرکز خواهد بود که اقتصاد عربستان و توانایی‌اش برای تعامل با تهدیدات امنیتی را تقویت خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: بحرین کشور کوچکی که به صورت ضمنی آمادگی خود را برای همکاری با اسرائیل اعلام کرده است از بحران‌های مختلفی از جمله اقتصاد راکد به دلیل کاهش قیمت نفت رنج می‌برد. برای همین می‌خواهد به یک مرکز منطقه‌ای برای شرکت‌های نوپا در زمینه تکنولوژی به ویژه تکنولوژی مالی تبدیل شود که احتمالا زمینه را برای ادغام شرکت‌های اسرائیلی فراهم می‌کند.

در این گزارش آمده است: در زمینه امنیتی بحرین طی سال‌های اخیر به سامانه‌های سلاح پیشرفته دست یافته است.

طبق این گزارش، عمان تنها کشور شورای همکاری خلیج فارس که اکتبر ۲۰۱۸ میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود، از روابط خوبی با ایران برخوردار است برای همین احتمال معاملات تسلیحاتی با این کشور محدود است. روابط امنیتی اسرائیل با عمان احتمالا به تکنولوژی نرم در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی محدود باشد. احتمالا عمانی‌ها توجه زیادی به تکنولوژی‌های غیرنظامی اسرائیل نشان دهند به ویژه در زمینه آب، کشاورزی، اطلاعات، ارتباطات، امنیت سایبری و آموزش.

در این راستا الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: توافق با امارات گام اول بود و در آینده نزدیک شاهد توافق‌های مشابه با کشورهای دیگر منطقه خواهیم بود. این توافق‌ها زمینه مساعدی برای همکاری اقتصادی و امنیتی و در زمینه تکنولوژی خواهد بود. این توافق‌ها "صلح در برابر صلح" خواهد بود نه صلح در برابر زمین که به دلیل منافع مشترک و صرف نظر از مساله فلسطین خواهد بود.

رسانه‌های اسرائیلی پیش از این اعلام کرده بودند که احتمالا بحرین در آینده نزدیک به عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین