کد خبر: ۶۷۰۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴

افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰ گفت: تا سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک خود می‌رسد.
افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود تجریشی امروز در نشست خبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در حال حاضر احیای دریاچه ارومیه وجهه بین‌المللی پیدا کرده است، اظهار کرد: طی سال‌های ۷۲ و ۷۳ تراز دریاچه ارومیه به حداکثر خود رسیده بود، اما در سال ۹۲ این دریاچه به مرز خشکی رسید و ما به دنبال آن طی پنج ماه برنامه جامعی برای احیای دریاچه تهیه کردیم.

وی ادامه داد: براساس این برنامه قرار بود که طی مدت دو تا سه سال به شرایط تثبیت برسیم و پس از آن وارد فاز احیا شویم که اکنون در این مرحله قرار داریم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: اقدامات زیادی برای انتقال آب به دریاچه ارومیه صورت گرفته است که دی ماه امسال به بهره برداری می‌رسند. قرار است که در بهمن و دی ماه، ۱۲ طرح تصفیه خانه، شش طرح در خصوص سردهنه سازی سدها، شش طرح مرمت و بازسازی و.... افتتاح شود. همچنین پروژه انتقال آب زاب نیز در زمستان افتتاح خواهد شد.

تجریشی با اشاره به اینکه برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر کانون‌های گرد و غبار شناسایی و مدیریت شده‌اند و اکوسیستم دریاچه در شرایط مطلوبی است و فلامینگو ها و آرتمیا در دریاچه زیست می‌کنند.

به گفته وی، طبق تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار بود که ۱۴۲۰ میلیون متر مکعب آب از طریق لایروبی وارد دریاچه ارومیه شود که حجم زیادی از آن محقق شده است. همچنین از طریق تصفیه و انتقال پساب نیز حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می شود.

تجریشی با اشاره به اینکه در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کار شناسایی سه رقم بذر گندم کم آب از سال ۹۳ و ۹۴ آغاز شده است، گفت: امسال کشت این بذرها آغاز می شود و مصرف آب تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه تا پایان سال یک متر به تراز دریاچه ارومیه افزوده می‌شود، گفت: دریاچه در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک خود خواهد رسید.

تجریشی در پایان تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰، ۱۲۷ مقاله بین‌المللی در مورد دریاچه ارومیه منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
0
اصلا گندم آبی در حوزه دریاچه ارومیه کشت نمیشه!
فکری به حال باغات کنید.
در ضمن تا الان فقط به خاطر بارندگی دریاچه بهتر شده.
اولین طرح موثر ستاد تا آخر امسال قول دادند اجرایی بشه. انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین