کد خبر: ۶۷۰۳۲۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
ارائه واکسن آنفلوآنزا از طریق کارت ملی خواهد بود

پیش فروش واکسن «آنفلوآنزا» با قیمت نجومی/ وزارت بهداشت: مراکز متخلف را معرفی کنید

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی داروخانه‌ها با دریافت مبالغی حدود ۳۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اقدام به پیش فروش واکسن آنفلوآنزا می کنند؛ موضوعی که بر اساس اظهارات مسؤولان سازمان غذا و دارو تخلف است.
پیش فروش واکسن «آنفلوآنزا» با قیمت نجومی/ وزارت بهداشت: مراکز متخلف را معرفی کنید
آفتاب‌‌نیوز :

همین چند روز قبل بود که خبرهای تبلیغ عجیب و غریب پیش فروش واکسن کرونا در فضای مجازی دست به دست شد؛ واکسن‌های خیالی که با قیمت‌های گزاف پیش فروش می‌شود و عده‌ای با اعتماد به این تبلیغات فریبنده مبالغی را به حساب این افراد سوجو واریز می کنند.

موضوعی که با واکنش مسؤولان وزارت بهداشت مواجه شد و سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: باید توجه کرد که تاکنون هیچ واکسن یا داروی اختصاصی در جهان برای بیماری کووید-۱۹ مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است؛ بنابراین ادعاها یا مباحثی که در سایت‌ها در زمینه تهیه یا فروش یا پیش فروش واکسن یا داروی کرونا مطرح می‌شود، به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

وی افزود: حتی سؤالات فراوانی در زمینه میزان اثربخشی واکسن کرونا در جهان وجود دارد و مشخص نیست که حتی اگر واکسنی ساخته شود، این واکسن تا چه بازه زمانی اثربخشی دارد. در عین حال نمی‌توان پیش بینی کرد که چه زمانی می‌توان به واکسن دسترسی داشت. با این وضعیت چطور افراد اعتماد می‌کنند که واکسنی را از فضای مجازی پیش خرید کنند. این موارد چیزی به جز سودجویی و سوء استفاده از شرایط نیست.

*حالا پیش فروش واکسن آنفلوآنزا!

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه برخی از متخصصان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر بسیاری از مردم در تکاپوی خرید و تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند و این باور در ذهن آنها ایجاد شده که با تزریق این واکسن از شر بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزا در امان خواهند ماند، در صورتی که متخصصان عفونی بارها و بارها طی روزهای گذشته تأکید کرده‌اند که تزریق این واکسن فقط برای گروه‌های پرخطر مانند افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و نوزادان ضروری است و نیازی نیست که افرادی که وضعیت جسمانی نرمالی دارند واکسن آنفلولوآنزا تزریق کنند.

پس از انتشار این توصیه‌ها و نگرانی‌های ایجاد شده تبلیغ و پیش فروش واکسن آنفلوآنزا نه تنها در فضای مجازی رونق گرفته بلکه، شاهد پیش فروش این واکسن در داروخانه‌ها و مطب‌ها هستیم؛ بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد برخی داروخانه‌ها با دریافت مبالغی حدود ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پیش فروش می‌کنند و از این طریق مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند.

اما ماجرای پیش فروش واکسن آنفلوآنزا فقط به داروخانه‌های ختم نمی‌شود و گزارش‌های رسیده به خبرنگار فارس نشان می‌دهد برخی مطب‌ها نیز بسته به نوع منطقه شهری مبالغ بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بابت پیش فروش واکسن‌های آنفلوآنزا از متقاضیان درخواست می‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هنوز قیمت قطعی و نحوه توزیع این واکسن مشخص نیست و از آنجایی که میزان واردات این محصول محدود بوده است طی روزهای آینده ساز و کاری مشخص برای توزیع آن به داروخانه‌ها ابلاغ خواهد شد.

*پیش فروش واکسن تخلف است

برای بررسی آخرین تصمیمات سازمان غذا و دارو برای توزیع این واکسن و پیش فروش واکسن آنفلوآنزا با سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت‌وگو کردیم. وی در این خصوص اظهار داشت: پیش فروش واکسن آنفلوآنزا چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی تخلف و ممنوع است. متأسفانه طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در این‌باره به سازمان غذا و دارو رسیده و بازرسان ما به این تخلفات رسیدگی کرده‌اند، مردم می‌توانند این تخلفات را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اطلاع داده و از پرداخت مبالغی به عنوان هزینه پیش خرید واکسن پرهیز کنند.

محمدی با بیان اینکه داروخانه‌ها در بحران کرونا خدمات ارزنده‌ای به بیماران ارائه کرده‌اند توضیح داد: متاسفانه برخی داروخانه‌هایی که تعداد آنها بعضا انگشت‌شمار است با انجام این اقدامات خدمات شایسته ساری داروخانه‌ها را زیر سوال می‌برند، لذا مردم توجه داشته باشند فریب این نوع تبلیغات را نخورند.

*ارائه واکسن با کارت ملی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: ارائه واکسن آنفلوآنزا از طریق کارت ملی خواهد بود و لیست افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند با همکاری وزارت بهداشت تعیین خواهد شد تا این افراد بتوانند واکسن را تهیه کنند. با توجه به این که نسبت به سال گذشته واردات واکسن چند برابر افزایش پیدا کرده است اما به دلیل محدودیت‌های ارزی نمی‌توانیم به اندازه تمام افراد جامعه اقدام به واردات واکسن کنیم لذا تزریق واکسن در افرادی که در گروه‌های پرخطر هستند در اولویت است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند توزیع واکسن را در تمام داروخانه‌ها انجام دهد اما این موضوع را مد نظر قرار دارد که داروخانه مورد نظر باید سابقه خوبی در توزیع داروها داشته باشد، واکسن‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها ارائه می‌شود و از آن طریق بین داروخانه‌ها توزیع می‌شوند.

*قیمت واکسن آنفلوآنزا

محمدی افزود: سال گذشته کل مصرف واکسن آنفلوآنزا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مورد بوده است که این تعداد امسال برای گروه‌های پرخطر به ۲.۵ میلیون دوز و برای سایر گروه‌ها حدوداً ۱۰ میلیون رسیده است به همین دلیل نگرانی خاصی در این زمینه نداریم البته مشکل تأمین ارز را داریم. قیمت واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر که با ارز دولتی وارد می‌شود حدوداً بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است و قیمت واکسنی که با ارز نیمایی وارد خواهد شد اعلام می‌شود.

*چه افرادی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

برای دریافت این پرسش که کدام گروه‌ها در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند با سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، گفت‌وگو کردیم، وی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به بازگشایی مدارس نیازی نیست که همه کودکان واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، این واکسن برای گروه‌های پرخطر در اولویت مصرف قرار دارد.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: کارکنان بهداشتی درمانی در اولویت هستند به دلیل اینکه در صورت ابتلا به بیماری می‌توانند آن را به دیگران انتقال دهند، کارکنان سازمان دامپزشکی و محیط زیست که در معدوم سازی اتلاف پرندگان نقش دارند، به دلیل اینکه ممکن است این افراد به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شوند.

وی ادامه داد: گروه‌های بیماران های ریسک، مانند بیماران مزمن قلبی و ریوی، افرادی که داروهای تقویت سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیماران «اچ آی وی» و افراد دارای بیمارای خونی و زمینه‌ای و مادران باردار و نوزادان از جمله گروه‌های پرخطر هستند.

زهرایی خاطر نشان کرد: علاوه بر نوع بیماری که ذکر شد، برخی بیماری‌های سنی مثل گروه‌های سنی ۶ ماه تا ۵۹ ماه توصیه می‌شود که از این واکسن استفاده کنند همچنین گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال لازم است از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

حال با توجه به تأکید مسؤولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید توجه داشته باشیم که تزریق این واکسن برای همه مردم جامعه توصیه نمی‌شود و از سوی دیگر در شرایط کرونا که اغلب مردم نگران سلامت خود هستند نباید با دیدن برخی تبلیغات فریبنده در داروخانه یا فضای مجازی یا حتی مطب‌های پزشکان مبالغ گرافی را صرف واکسنی کرد هنوز وضعیت توزیع و قیمت آنها کامل مشخص نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
0
5
گفتن مراکز متخلف را معرفی کنید که ما بریم پورسانتمون رو بگیریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
0
4
منبع درآمد خوبی است برای داروخانه ها. واقعا دستتون درد نکنه. همه چی تو دنیا برا ثروتمندا است. معلومه 300 تومن برا یه عده پول خرد است راحت واکسن تهیه خواهند کرد بقیه مردم هم باید بمیرند البته حقشونه بمیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
0
3
مثلا چکاری میتوانید بکنید.
شما باید آنقدر قوی باشی تا آنهاییکه نیاز به واکسن آنفلوآنزا دارند به مراکز بهداری مجاز مراجعه و بصورت حضوری تزریق نمایند. پشت پرده دادو فریاد نکنید. تاکنون ثابت شد نه تنها وزارت شما حریف آنها نمی شوید.
ناشناس
|
Singapore
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
0
2
واقعا چرا باید اینهمه حریص شده باشیم
کرونا هم حریف ما نشد
هرچی دروغ باشد مرگ راسته
چه خبره در مملکت اسلامی
اما خالی از مسلمان متاسفانه!.؟
دولت هم دیگه خوابند،،!..؟
همون خانم نعمت زاده را
آزاد کنید بدهید واکسن ها
را توزیع کند ازاین آدمهای
ظاهرابدون جرم سالمتر
توزیع خواهد کرد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
1
1
دم همه داداشای دزدمون گرم....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
ما هر سال بدون مشكل واكسن را مي خريديم الان كه دولت دست گذاشته الله اعلم چي خواهد شد هرشب كابوس ميبينم كه پيدا نكرديم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین