کد خبر: ۶۷۰۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
افزایش سه تا چهار برابری قیمت خانه‌های مسکن مهر نسبت به سال گذشته

پدیده «خانه‌های هوایی» در مشهد/ کدهای وام ودیعه 10 میلیون فروخته می‌شود

رییس اتحادیه املاک مشهد گفت: در مناطق دو تا هفت مشهد پدیده بام‌فروشی که معمولا به خانه‌های هوایی معروف است، بیشتر رایج بوده که از جاده قدیم قوچان در بلوار توس آغاز شده و به سمت جاده رسالت و جاده سیمان، اواخر طلاب، محدوده بلوار پنجتن و خیابان سرخس، قلعه ساختمان و تا منطقه سیدی ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی مرادزاده در خصوص تخلفاتی که در حوزه فروش مسکن وجود دارد، اظهار کرد: اجاره دادن یک خانه به دو نفر از ابتدا در تهران شایع و اطلاع‌رسانی شده است. در مشهد گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم، مگر اینکه افرادی به عنوان تیم‌های دانشجویی بخواهند یک خانه اجاره کنند که از قدیم‌الایام این موضوع عرف بوده و چیز جدیدی نیست. به صورت عام در مشهد چنین تخلفی نداشته‌ایم.

بام‌فروشی به گرانی‌های اخیر مسکن ارتباطی ندارد

وی با اشاره به پدیده بام‌فروشی ادامه داد: پدیده بام‌فروشی شایع و زیاد است و به گرانی‌های اخیر مسکن نیز ارتباطی ندارد. در مناطق دو تا هفت مشهد این پدیده بیشتر رایج بوده که از جاده قدیم قوچان در بلوار توس آغاز شده و به سمت جاده رسالت و جاده سیمان، اواخر طلاب، محدوده بلوار پنجتن و خیابان سرخس، قلعه ساختمان و تا منطقه سیدی که معمولا خارج از رینگ کمربندی شهر مشهد و به حاشیه شهر نیز معروف است، ادامه دارد.

پدیده «خانه‌های هوایی» در مشهد/ کدهای وام ودیعه 10 میلیون فروخته می‌شود

رییس اتحادیه املاک مشهد خاطرنشان کرد: در این مناطق به دلیل اینکه قطعات زمین کوچک‌تر است، هیچ‌کدام از خانه‌ها سند ندارد و به راحتی می‌توانند یک طبقه کم و زیاد کنند، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. شهرداری هم تا زمانی که به خودش بیاید، این افراد شبانه یک طبقه زیاد می‌کنند. این مناطق برای خود شهری جداگانه شده و بام‌فروشی در این مناطق معمولا به خانه‌های هوایی معروف است.

مرادزاده تصریح کرد: برای این خانه‌ها قولنامه نمی‌نویسند که از نظر ما ممنوع است و اگر مشاهده کنیم با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. شاید خانه‌ای هم وجود نداشته باشد اما افراد به صورت مجازی خانه خود را به فروش می‌رسانند. مالک زمین هنوز طبقه سوم را نساخته، طبقه چهارم را می‌فروشد. گاهی اوقات مالک طبقه سوم بی‌خیال ساختن خانه خود می‌شود، در حالی که مالک طبقه چهارم به دنبال ساختن خانه خود است.

وی افزود: قوه ‌قضاییه به دنبال این موضوع است. برای این مشکل باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود. وقتی مردم به این سمت و سو می‌روند، کنترل‌ آن‌ها بسیار سخت می‌شود و نمی‌توان برای تمام مردم مامور تعیین کرد. وقتی شهرداری برای یک خانه متری یک میلیون تومان پروانه می‌گیرد، باید برای یک خانه 60 متری، 60 میلیون تومان پول بابت پروانه به شهرداری بدهند اما این افراد خانه ساخته شده را متری یک میلیون تومان معامله می‌کنند. یعنی یک آپارتمان هوایی را به 60 میلیون تومان می‌فروشند اما اگر کسی بخواهد اصولی بسازد و پروانه بگیرد، در ابتدا باید 60 میلیون بابت پروانه هزینه کند. هیچ‌ فردی در حاشیه شهر چنین کاری انجام نمی‌دهد، شبانه خانه را قاچاقی می‌سازد و در آن ساکن می‌شود.

رییس اتحادیه املاک مشهد بیان کرد: افرادی که بام‌فروشی می‌کنند معمولا وضع مالی خوبی ندارند و قوانین سفت و سخت شهرداری بابت اخذ پروانه، این افراد را به ساخت خانه‌های هوایی تشویق می‌کند. مردم بابت هر واحد به شهرداری و نظام ‌مهندسی پول نمی‌دهند و با همان پول به طور شبانه خانه می‌سازند. به عنوان مثال یک فرد پشت‌ بام خانه‌ای را 20 میلیون تومان می‌خرد و با 60 میلیون هم یک خانه می‌سازد اما اگر بخواهد پروانه بگیرد، هزینه‌های نظام ‌مهندسی را پرداخت کند و اصولی بسازد، 100 میلیون هزینه دارد.

مرادزاده گفت: شهرداری و نظام ‌مهندسی باید هزینه‌های خود را کاهش داده و فکری به حال مردم بکنند. شورای شهر باید در این قضیه ورود کند. چندی پیش در این رابطه در شوراری شهر جلسه داشتیم. امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد و هزینه‌ها کاهش یابد.

افزایش سه تا چهار برابری قیمت خانه‌های مسکن مهر نسبت به سال گذشته

وی در خصوص میزان افزایش قیمت مسکن مهر عنوان کرد: در گلبهار، جاده رسالت و بینالود مسکن مهر داریم که با توجه به افزایش تورم، افزایش قیمت داشته‌اند. در سال گذشته در شهر بینالود، یک واحد آپارتمان 60 متری حدود 50 میلیون تومان معامله می‌شد اما همان آپارتمان 60 متری در حال حاضر حدود 180 میلیون تومان معامله می‌شود. در ابتدای سال 97 در گلبهار، یک واحد آپارتمان 70 متری تقریبا 50 میلیون تومان قیمت داشت. در سال 98 به 90 میلیون و در حال حاضر به 240 میلیون تومان رسیده است.

رییس اتحادیه املاک مشهد اضافه کرد: در حال حاضر ساخت مسکن مهر با کندی پیش ‌می‌رود. هزینه‌ها افزایش یافته و سازنده‌ها با احتیاط جلو می‌روند. کسانی هم که پیش از این اقدام به ساخت خانه کرده‌اند، وعده‌های دولت برای آن‌ها عملی نشده است. سازنده و پیمانکاران تحت فشار هستند.

سنگ‌اندازی‌ها در دریافت وام‌ ودیعه باعث کدفروشی شده است

مرادزاده با اشاره به تخلفاتی که در حوزه کدفروشی وام‌ ودیعه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در این حوزه قطعا تخلف داریم. وزارت مسکن چند روز گذشته آمار داد که تاکنون از 100 هزار وام در نظر گرفته شده تنها به 317 نفر در کل کشور وام تعلق گرفته است. 500 هزار نفر برای وام ودیعه ثبت‌نام کرده‌اند و دولت تنها 100 هزار نفر را واجد شرایط می‌داند و به آنان وام می‌دهد. در طی دو ماهه ابتدایی تابستان فقط 0.3 درصد وام دریافت کرده و مابقی نیز در بروکسی‌های اداری درگیر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به کسانی که دنبال کدفروشی و کار خلاف هستند کمک زیادی می‌کند. در این میان عده‌ای بیان می‌کنند می‌توانند اقدامی انجام دهند که افراد در صف دریافت وام، سریع‌تر آن را دریافت کنند. کسانی که در نوبت هستند، احتمال برنده شدن خود را نزدیک به صفر می‌دانند و به این افراد سودجو پولی می‌دهند تا کارشان جلو بیفتد.

کدهای وام ودیعه بین 5 تا 10 میلیون تومان فروخته می‌شود

رییس اتحادیه املاک مشهد افزود: اگر دولت اعلام می‌کرد که برای 10 هزار نفر وام دارد و تنها برای همین تعداد ثبت‌نام می‌کند بهتر بود تا اینکه به تمام مردم اعلام کند ثبت‌نام کنند اما تنها به 300 نفر وام دهد. اگر به خوبی رفتار شود، مردم همانند کشورهای متمدن قرارداد خود را دریافت می‌کنند و پول اضافی هم به کسی نمی‌دهند، در نتیجه دیگر کدفروشی معنا ندارد. در حال حاضر شنیده‌ام که کدهای وام ودیعه بین 5 تا 10 میلیون تومان فروخته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
0
0
ناموسا پول پروانه و نظام مهندسی خیلی زیاده ....یعنی پوست ملت رو کندین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین