کد خبر: ۶۷۰۸۵۰
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کمتر از دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۷ دلیل پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا چیست؟

با وجود نارضایتی‌ها و انتقادهایی که از عملکرد «دونالد ترامپ» در مسائل داخلی و خارجی ایالات متحده وجود دارد، کارشناسان دلایلی مطرح می‌کنند که طبق آن‌ها وی همچنان بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

کمتر از دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتایج نظرسنجی ها حاکی از پیشی گرفتن «جو بایدن» نامزد دموکرات ها از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی این کشور است. با این حال عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر این روند تاثیر گذاشته و همانطور که در انتخابات دوره پیشین دیده شد، نتیجه را به نفع ترامپ رقم بزند.

تارنمای شبکه یورو نیوز در این رابطه نظر چند کارشناس مسائل سیاسی را جویا شده که معتقدند هنوز دلایلی وجود دارد که با استناد به آنها باید به انتخاب مجدد دونالد ترامپ امیدوار بود.

چرا ترامپ هنوز بخت پیروزی دارد؟

در این گزارش آمده است: نتایج نظرسنجی‌ها ۵۵ روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، عمدتا نشانگر پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی است.

مقایسه و ترکیب نتایج نظرسنجی‌ها در مقیاس ملی و ایالتی نشان می دهد که جو بایدن ۷۴ درصد شانس پیروزی دارد. با این همه تجربه انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی و نتایج نظرسنجی‌هایی که کلینتون را پیروز حتمی انتخابات می‌دانست، هنوز در خاطره‌ها زنده است. بسیاری از شهروندان ایالات متحده با یادآوری آن تجربه در موسسه‌های نظرسنجی و تحلیل‌های کارشناسان و رسانه‌ها، به نظرسنجی‌های این دوره بی‌اعتمادند. بسیاری از مردم جهان هم همینطور.

دونالد ترامپ در کارزارش برای انتخابات پیش رو بر شعار «نظم و قانون» متمرکز شده و تلاش می‌کند دموکرات‌ها را شریک جرم ناآرامی‌های متعاقب مرگ جرج فلوید در ماه مه گذشته معرفی کند. اگر او در پیشبرد این کارزار موفق نباشد، مسلما اکثریت شهروندان ایالات متحده او را مسئول شورش‌هایی می‌شناسند و خواهند شناخت که عملا کشور را برای چند ماه به لرزه درآورده است.

چرا دونالد ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات باشد؟

یورونیوز برای شناخت دقیق‌تر تمایل صاحبان رای و فراتر رفتن از نتایج نظرسنجی‌ها، با چندین کارشناس، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر دانشگاهی ایالات متحده گفت‌وگو کرده است. هدف اصلی ما این بوده که دلایل، و به‌ویژه دلایل نادیده گرفته شده‌ای، که براساس آن‌ها دونالد ترامپ می‌تواند برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها پیروز و در کاخ سفید ماندگار شود را بهتر بشناسیم.

1) ریزشی در هسته سخت هواداران ترامپ روی نداده است

ماری ای.استاکی، استاد ارتباطات کالج هنرهای آزاد پنسیلوانیا در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: «ترامپ حمایت هسته سخت رای‌دهندگانش را با خود دارد.» خانم استاکی که نحوه بیان و جنگ‌های لفظی ترامپ را تحلیل کرده است با اشاره به کارزاهای سیاسی می‌گوید: «یک موقع انتخابات اقناعی است و موقع دیگر بسیجی. به این معنی که اقناع ناظر است به قبولاندن یک کاندیدا به افرادی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند و بسیج، مساله متحد کردن و به حرکت درآوردن هواداران یک کاندیدا است. انتخابات ۲۰۲۰، انتخابات بسیجی است.»

اما پایگاه انتخاباتی دونالد ترامپ کجا است؟ جوزف بیکر، استاد جامعه‌شناسی مذاهب در دانشگاه ایالتی تنسی می‌گوید: «هسته سخت هواداران ترامپ ترکیبی است از مسیحیان محافظه‌کار، و به‌طور روشن‌تر ملی‌گرایان مسیحی و همچنین افرادی که نگرشی بسته در قبال مهاجرت دارند. میان هر دو گروه، نکات مشترک بسیاری وجود دارد. این دو گروه، بزرگ‌ترین هواداران ترامپ به شمار می‌روند. این دو سوژه در واقع نمایانگر وحشت بسیاری از آمریکایی‌های سفید در قبال تنوع [گوناگونی و چند رنگی] جامعه است.»

کَز مود، استاد هلندی دانشگاه جورجیا می‌گوید: «من در جورجیا زندگی می‌کنم و می‌توانم ببینم که این پایگاه تا چه اندازه قابل مشاهده و مصمم است. طرفداری از ترامپ دیگر برای کسی خجالت ندارد؛ تا حدودی به این دلیل که آن‌هایی که واقعا با ابراز هواداری از ترامپ راحت نبودند، ماجرا را رها کرده اند.»

در انتخابات سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ در جورجیا با ۵ امتیاز اختلاف هیلاری کلینتون را شکست داد. آقای مود می‌گوید: «کسی اینجا آنچنان نیرویی صرف بایدن نمی‌کند.»

2) نظام انتخاباتی به نفع ترامپ است

جوزف بیکر با اشاره به نظام انتخاباتی (سیستم الکترال) ایالات متحده می‌گوید: «کالج الکترال به‌ناچار این گروه از صاحبان رای را بیش از حد نمایندگی می‌کند؛ چراکه این سیستم به نفع ایالات روستایی [ایالات مذهبی‌تر] است. همین هم می‌تواند به ترامپ امکان دهد که با حمایت مردمی کمی، پیروز انتخابات شود.

خانم استاکی با اشاره به نظام انتخاباتی ایالات متحده می‌گوید: «با توجه به اهمیت تلاش‌های جمهوریخواهان برای کاهش شمار رای دهندگان، مخالفان ترامپ باید برای شکست او در مقیاس بزرگی جابه‌جا شوند.» پوفسور کز مود هم با اشاره به همین واقعیت می‌گوید «این کار در زمان حاضر بسیار مهم‌تر از دوره‌های گذشته است و احتمالا می‌تواند کار را برای دموکرات‌ها بسیار دشوارتر کند.»

3) همه چیز به تصمیم ایالت‌های چرخشی بستگی دارد

جان ای اوونس، استاد ارشد سیاست آمریکایی در مرکز مطالعات دموکراسی دانشگاه وست‌مینستر بریتانیا می‌گوید: «اگر ترامپ بتواند در ۶ ایالت کلیدی پیشرفت کند، با وجود عقب بودن در نتایج نظرسنجی‌های سراسری احتمالا پیروز انتخابات خواهد بود.» وی تاکید می‌کند که اگرچه بایدن در حال حاضر در نظرسنجی‌های این شش ایالت چرخشی [ایالت‌هایی که پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان در آن بطور سنتی مشخص نیست و در هر دوره به سوی یکی از دو حزب متمایل می‌شوند] صدرنشین است و تنها به پیروزی در سه تا از این ایالات تعیین کننده نیاز دارد، «اما از یاد نباید برد که رقابت در کارولینای شمالی همواره بسیار نزدیک است. [در این دوره] به نظر می‌رسد با آنکه بایدن صدرنشین است، رقابت میان دو حزب در پنسیلوانیا و ویسکانسین هم شدت می‌گیرد. وی می‌افزاید: «به‌علاوه فلوریدا، ایالتی که رقابت همواره در آن تنگاتنگ بوده است، در این دوره نمی‌دانیم که آیا بایدن می‌تواند آرای لاتین‌ها [مهاجران اسپانیایی زبان] را به خود جلب کند یا نه؟» این عدم قطعیت از نگاه منفی بخشی از مهاجران کوبایی‌تبار نسبت به کاندیدای دموکرات‌ها نشات می‌گیرد.»

4) نقش آفرینی عنصر زمان

ترامپ تلاش می‌کند رای دهندگان سفید را از حاشیه نشینان پرشمار و فرودست بترساند تا آن‌ها به حمایت از او ادامه دهند. برای همین است که کارزار انتخاباتی وی بر شعار نظم عمومی استوار شده است. پروفسور کز مود در این‌باره می‌گوید: «این‌ها پیام‌های روشن با ویژگی‌های نژادی و علیه تهدید سوسیالیسم هستند. اما این حربه خیلی در برابر بایدنی که به‌عنوان یک فرد میانه‌رو شناخته می‌شود، کارگر نمی‌افتد.» با این همه و به عقیده همین پژوهشگر، «عامل زمان به نفع جمهوریخواهان عمل می‌کند...استیصال در برابر کووید-۱۹ و از سرگیری آهنگ رشد اقتصادی نسبت به تابستان ۲۰۲۰ و نه زمستان ۲۰۱۹، می‌تواند به جمهوریخواهان برای پیروزی در این انتخابات کمک کند.»

دکتر رودریک پی.هارت، صاحب کرسی ارتباطات و استاد علوم سیاسی کالج علوم ارتباطات مودی وابسته به دانشگاه اوستین در تگزاس با تاکید بر فاکتور زمان می‌گوید: «دشمن اصلی ترامپ در این انتخابات جو بایدن نیست، بلکه زمان است. برای اینکه انتخاب دوباره، ترامپ باید کاری کند که زمان برعکس و گذشته تبدیل به حال شود. این یک تاکتیک جدید نیست. بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در انتخابات گذشته برای رویارویی با رسوایی‌ها، همین کار را کرده اند.» وی تاکید می‌کند اگر ترامپ پیروز شود، به این معنا است که او توانسته کاری کند که رای‌ دهندگان وضعیت کنونی را فراموش کنند.»

براساس این نظریه، کنوانسیون ملی جمهوریخواهان هم در همین راستا گام برداشت. آقای هارت می‌گوید: «کنوانسیون جمهوریخواهان کوشید گذشته را به بوته فراموشی بسپارد. برای مثال آن‌ها تاکید می‌کردند که ترامپ همیشه با سیاهان مهربان بوده، با بی‌نزاکتی با متحدان جهانی ایالات متحده صحبت نکرده و همیشه به زنان و اسپانی‌تبارها احترام گذاشته است. منطق بنیادین ترامپ در این انتخابات این است که از آنجایی که ایالات متحده آمریکا روزگاری سالم و ثروتمند بوده، او باید بار دیگر رئیس جمهوری شود. این در حالی است که واقعیت سخت این است که بخش بزرگی از ملت هم‌اکنون به خاک سیاه نشسته و بیمار هستند.»

۵) ترامپ قدرت را در اختیار دارد

انتخابات امسال برای ترامپ، به یک معنی مثل مسابقه در زمین خودی است و بایدن به زمین حریف رفته است. پروفسور اوونس می‌گوید: «این ماجرا را در استفاده [ابزاری] از کاخ سفید برای کنوانسیون جمهوریخواهان دیدیم. ترامپ از منافع جایگاه رئیس جمهوری کنونی استفاده می‌کند و از دسترسی به رسانه‌ها بهره می‌برد.» وی می‌افزاید: «بنا به تعریف بایدن یک تماشاگر است و نمی‌تواند از امکانات دولتی استفاده کند... به‌علاوه اگرچه زمان به سرعت می‌گذرد، اما ترامپ می‌تواند همچنان از امکاناتش برای مدیریت بحران کووید-۱۹ بهره ببرد، دقیقا همان فاکتوری که باعث کاهش محبوبیت او شده است.»

6) شرایط بحرانی آمریکا بیش از آنکه به ضرر ترامپ باشد، به نفع اوست

شاید نکته‌ای که بیش از سایر موارد مغفول مانده این واقعیت باشد که ترامپ از وحشت دیگران بهره می گیرد. پروفسور بیکر از دانشگاه ایالتی تنسی می‌گوید: «همه‌گیری ویروس کرونا هم به او ضربه زد و هم به یاری‌اش آمد. واکنش دولت به‌شکل وحشتناکی ناکارآمد است که باعث و بانی‌اش شخص ترامپ است. با این حال همین وضعیت خراب سلامت می‌تواند هدیه‌ای برای اردوی جمهوریخوان باشد: به این ترتیب که میزان هراس مردم در حال حاضر از حد متوسط فراتر رفته است. با این وصف، اگر ترامپ بتواند وسیله‌ای برای بسیج نگرانی‌ها و ترس‌های مردم به نفع خودش پیدا کند، شانس پیروزی در انتخابات را دارد.» آخرین کتاب جوزف بیکر درباره «فرهنگ وحشت» در جامعه ایالات متحده است.

۷) نتایج نظرسنجی‌ها قطعی نیست

با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، احتمال غلط بودن نتایج نظرسنجی‌ها دور از ذهن نیست. جان ای اوونس می‌گوید: «شاید به این دلیل که هواداران خجالتی ترامپ نمی‌خواهند مانند ۴ سال قبل آشکارا از وی حمایت کنند.» این استاد ارشد دانشگاه وست‌مینستر با اشاره به نظرسنجی اخیر بلومبرگ می‌افزاید: «این پژوهش نشان می‌دهد که جمهوریخواهان و مستقل‌ها کمتر از دموکرات‌ها جهت سیاسی مقبول خود را نشان می‌دهند.» اما یک احتمال دیگر هم در این میان وجود دارد و آن اینکه «شاید نمونه جمعیت حاضر در نظرسنجی‌ها، به‌ویژه در ایالت‌های چرخشی اشتباه آمیز بوده و زیاده از حد از دموکرات‌ها و یا مردان سفید تحصیل نکرده را شامل شود.» در هر دو صورت، نتیجه نظرسنجی به اشتباه به نفع بایدن در می‌آید.

با تمام این مسائل، بررسی صحت و سقم فرضیه‌های این مطلب دست‌کم تا چهارم نوامبر، یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ممکن نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
منتواو
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
31
10
افتاب!هر .... درامریکا رئیس جمهور پشه مگه بشما چیزی میرسه که اینهمه وقت مردم میگیریدوازاین قماربازها ....!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
بین اینهمه اخبار سرشار از موفقیتمان بد نیست که کمی هم از شکست و مشکلات این قمار بازها بشنویم !!!!
ناشناس
| Belgium |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
کوچولو فعلا همین همین قماربازها کاری کردن دلار بشه 25 هزار تومن. یه قطره نفت هم نشه فروخت. شعار مفت ندین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
بحث این و آن شدن رئیس جمهوری آمریکا نیست.
افزایش سطح آگاهی مردم از مسائل سیاسی آمریکاو تجزیه وتحلیل مسائل است.
ناشناس
| - |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
تو دیگه کی هستی که هنوز نمی دانی انتخابات آمریکا چه تاثیری بر ایران داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
جدا تو نمیدونی چه تاثیری داره؟
پس بذار بهت بگم
به قول خودت در آمریکا اگر ترامپ رییس جمهور بشه باید منتظر دلار 50 هزار تومنی باشیم و البته خیلی چیزهای بد دیگه
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
این یک واقعیت است که انتخابات آمریکا بر تمام جهان اثر می گذارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
5
33
ترامپ رییس جمهوری عملگرا است. او به تمام وعده های انتخاباتی خود عمل کرد. از معدود روسای جمهور آمریکا است که جنگی را آغاز نکرد. تنها سلاحش اعمال تحریم است. ترامپ چین و روسیه و.... را سر جای خود نشاند. اگر کرونا در جهان شیوع پیدا نمی کرد، موفق ترین رییس جمهور آمریکا در زمینه اقتصادی هم بود.
ترامپ برای بار دوم توسط مردم آمریکا انتخاب خواهد شد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
13
بنظر من احتمال انتخاب مجدد ترامپ وجود دارد ولی هرکس در آمریکا سر کار بیاید رفتارش با ایران مثل دوران اوباما نخواهد بود
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
7
0
یقین داشته باشید اگرترامپ رئیس جمهور بشه شکست سنگینی امریکا ازایران خواهد خوردو تلافی اینهمه عذاب را ایران سراودرخواهد اورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
5
ترامپ انتخاب ميشه
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
4
هرکی به صلاحه انشالله بیاد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
7
0
جدای از مسالە ایران و فشاری کە بر ما تحمیل شدە انتخاب مجدد ترامپ ضربە ای دوبارە و سنگین است بر پیکرە انسانیت و جهان خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
4
چقدر انتخابات امریکا این روزها مهم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
1
پیروزی ترامپ قطعیه و بایدن فقط برای این که دموکراتها بگن ما هم در این انتخابات هستیم شرکت می کنه و گرنه با اطمینان 90درصد می توان گفت: ترامپ برنده است ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین