کد خبر: ۶۷۰۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

جولان رمدیسیور تقلبی در بازار سیاه

 روز گذشته خبری مبنی بر فوت شش نفر بر اثر مصرف داروی تقلبی کرونا منتشر شد؛ خبری که ابتدا روی سایت پلیس قرار گرفت و مقامات پلیس آن را تأیید کردند، اما این خبر ساعاتی بعد تکذیب و سایت پلیس نیز خبرش را تصحیح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

در خبر اولیه آمده شبکه‌ای که اقدام به فروش این آمپول‌های تقلبی می‌کرد، در شهریار قرار داشته و نیروی انتظامی آنان را دستگیر کرده است. این گروه داروی تقلبی رمدسیویر را می‌فروختند که نمونه تقلبی‌ آن در بازار آزاد فراوان است.

خبر مرگ شش نفر به دلیل استفاده از داروی تقلبی را سایت پلیس از زبان سردار خانچرلی اعلام کرد. سردار محسن خانچرلی اظهار کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به کلانتری ۱۶ اندیشه و طرح شکایت مبنی بر اینکه پدر وی به بیماری کرونا مبتلا بوده و افرادی با فریب اقدام به فروش چهار عدد آمپول تقلبی کرونا با مارک تجاری Remedesivir به مبلغ یک‌میلیارد‌و ۳۶۰ میلیون ریال کردند، به دلیل حساسیت موضوع، شناسایی و دستگیری کلاهبرداران در دستور کار مأموران قرار گرفت. مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و با هماهنگی قضائی موفق شدند دو نفر از کلاهبرداران را در شهریار شناسایی و در عملیاتی ویژه، متهمان را حین فروش دو عدد آمپول تقلبی کرونا دستگیر کنند. سردار خانچرلی در ادامه با بیان اینکه متهمان تاکنون ۵۲ عدد از این آمپول‌ها را هر کدام به مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال به شهروندان در مناطق مختلف استان تهران فروخته و مبلغی بالغ بر ۲۳میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال به این بهانه از آنان کلاهبرداری کرده‌اند، افزود: تاکنون شش نفر از مصرف‌کنندگان این داروهای تقلبی در استان تهران که به بیماری کرونا مبتلا بودند، جان باخته‌اند.

جولان رمدیسیور تقلبی در بازار سیاه

تکذیب شد

اما ساعتی بعد خود دکتر خانچرلی با حضور در تلویزیون خبر خود را تکذیب کرد و گفت: ما اطلاعاتی نداریم که آیا این افراد به علت مصرف این دارو جان خود را از دست داده‌اند یا نه؟ شاید این دارو اثربخشی لازم را نداشته که جان خود را از دست دادند. این موضوع را باید پزشکی قانونی و مسئولان پزشکی بررسی کنند.

روزنامه «شرق» پیش‌تر در گزارش‌هایی به فروش این داروها در بازار آزاد در نقاط مختلف کشور پرداخته بود؛ داروهایی که در موج اولیه گاهی با قیمت صد میلیون تومان نیز در بازار آزاد فروخته می‌شدند. داروهایی که در صدر آن رمدسیویر به‌عنوان قطعی‌ترین داروی درمان کرونا بود و تقریبا تمام خانواده‌هایی که اقدام به خرید این داروها کرده بودند، بعد از مراجعه به بیمارستان متوجه تقلبی‌بودن آن می‌شدند.

فارغ از تکذیب‌شدن مرگ شش نفر در روزهای اخیر به دلیل استفاده از داروی تقلبی کرونا، سؤال این است که مگر اعلام نشد که نمونه ایرانی داروی رمدسیویر تولید شده و در دسترس بیماران قرار گرفته است؟ پس دلیل ارجاع خانواده‌ها به بازار آزاد چیست؟ سردار خانچرلی از آن جهت خبر خود را تکذیب کرده که تعیین علت مرگ با سازمان پزشکی قانونی است، اما این مسئله در اصل ماجرا و اینکه عده‌ای به دلیل نبودن داروی رمدسیویر اقدام به خریدش از طریق بازار سیاه کرد‌ه‌اند تفاوتی ایجاد نمی‌کند. این دارو مگر در کشور تولید نمی‌شود؟

یک منبع آگاه در سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال «شرق» درباره تولید داروی رمدسیویر در ایران گفت: «میزان داروی تولیدشده در ایران بسیار محدود است و شاید نتواند به خوبی همه بیماران را پوشش دهد. دلیل این مسئله هم تحریم‌هاست و نبودن مواد اولیه داروها. چون بیشتر مواد اولیه دارویی در خارج از کشور تولید می‌شود، تولید داروی رمدسیویر هنوز به صورت انبوه آغاز نشده و همین می‌تواند یکی از دلایل روی‌آوردن مردم به بازار سیاه دارویی باشد».

در همین رابطه دکتر حمید خیری، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، به «شرق» می‌گوید: اولا داروی رمدسیویر در کشور به حدی تولید نشده که پاسخ‌گوی همه بیماران باشد. نکته دوم این است که برخی بیماران به جای آنکه از کانال بیمارستان و داروخانه‌های بیمارستانی اقدام به تهیه دارو کنند، خودشان به صورت سرخود سراغ دارو در بازار سیاه رفته و گرفتار باندهای توزیع‌کننده رمدسیویر تقلبی می‌شوند. داروی رمدسیویر در داروخانه‌های معمولی توزیع نمی‌شود و تنها فروش آن در داروخانه‌های بیمارستانی مجاز است.

موج‌سواری روی تولید رمدسیویر ایرانی

خبر مراجعه مردم به بازار سیاه برای رمدسیویر در حالی منتشر می‌شود که چهارم مردادماه، خبرگزاری ایرنا از رونمایی داروی ایرانی رمدسیویر خبر داده و اعلام کرده بود این دارو از هفته آینده در بازار توزیع می‌شود.

بر اساس این خبر، تولید داروی رمدسیویر در یکی از شرکت‌ها و کارخانه‌های دارویی زیرمجموعه بنیاد برکت در ستاد اجرائی فرمان امام(ره) بود که مراحل تأیید و ورود آن به بازار در حال طی‌شدن است.

10 روز بعد نیز دو شرکت خصوصی دیگر مراسم رونمایی از تولید رمدسیویر را برگزار کردند؛ یکی در ساوه و دیگری در تهران. همان زمان حیدر محمدی، مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: داروی رمدسیویر از دو هفته پیش در سه شرکت داخلی تولید شده است، اما نمی‌توانیم به محض تولید این داروها را وارد بازار کنیم، باید یک‌سری آزمایش‌های پایداری دمایی و رطوبتی روی این داروها انجام شود و تا زمانی که این آزمایش‌ها انجام نشود، اجازه ورود به بازار داده نمی‌شود. میزان و سهم هر بیمارستان نیز بر اساس تعداد بیماران کووید۱۹ بستری در آی‌سی‌یو است. فعلا داروی رمدسیویر فقط برای بیماران حاد بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌هاست که گفته می‌شود برای این بیماران اثربخشی دارد.

وی گفت: فعلا سه شرکت ایرانی این دارو را تولید کرده و نمونه‌هایشان را برای تأیید و گرفتن مجوز ورود به بازار به سازمان غذا و دارو داده‌اند که به صورت سریع در حال رسیدگی است. روال عادی رسیدگی به این درخواست‌ها در سازمان غذا و دارو ممکن است تا شش ماه طول بکشد ولی روال تسریع‌شده‌ای گذاشته شده است و احتمالا تا هفته آینده اگر نتایج آزمایش‌ها مثبت باشد، در بیمارستان‌ها توزیع می‌شوند.

محمدی افزود: هر سه شرکتی که از وزارت بهداشت مجوز تولید رمدسیویر گرفته‌اند، این دارو را با وارد‌کردن مواد اولیه و با استفاده از فرمولاسیون آن تولید کرده‌اند و این‌طور نیست که داروی آماده را وارد و در ایران بسته‌بندی کنند. چند شرکت ایرانی هم هستند که در حال تولید مواد اولیه داروی رمدسیویر هستند.

مدیرکل داروی وزارت بهداشت افزود: نمونه‌های وارداتی رمدسیویر هم به مقدار محدودی از دو کشور آسیایی خریداری شده است. تاکنون دو محموله از این داروی وارداتی در بیمارستان‌ها توزیع شده و یک‌سری دیگر هم (که بیشتر از موارد قبلی است) در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. به گفته او قیمت داروی رمدسیویر وارداتی حدود یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان است. تولید داخل آن هنوز قیمت‌گذاری نشده است و احتمالا حدود نصف این قیمت خواهد بود، در حالی که این دارو در بازار آزاد به قیمت ۶۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم فروخته شده است، البته امیدواریم با ورود داروی ایرانی قیمت رمدسیویر قاچاق در بازار آزاد هم شکسته شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین