فرزاد رحمانی، صبح سه شنبه در نشست خبری به مناسبت بیست و ششم شهریور ماه، روز ملی اورژانس، اظهار کرد: ماموریتهای کاذب سبب تعطیل شدن چندین ساعتهی یک پایگاه شده و سلامت بیماران را در صورت نیاز به خدمات فوری اورژانس و احیای قلبی به خطر میاندازد.
وی، ۱۰ الی ۱۵ درصد تماسهای روزانهی اورژانس را مربوط به مزاحمتهای تلفنی عنوان کرد و گفت: شمارههای مزاحمان اورژانس توسط امور حقوقی، قوه قضاییه و امور ارتباطات زیرساخت، پیگیری و قطع میشود.
وی در ادامه از ابتلای قطعی ۶۷ پرسنل اورژانس آذربایجان شرقی به کرونا خبر داد و بیان کرد: هشت نفر از این تعداد بستری شده بودند. شهید عباس انصاری از پرسنل اورژانس سراب بود که حین انتقال بیمار از مهربان به شهرستان سراب به کرونا مبتلا شد و پس از هفتهها مبارزه با این بیماری به شهادت رسید.
رحمانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همانند پایگاههای اورژانس سراسر کشور در اورژانس آذربایجان شرقی نیز با کمبود پرسنل مواجه هستیم، اظهار کرد: عمده مشکل ما نبود جای کافی برای احداث پایگاههای جدید در سطح کلانشهر تبریز است.
وی، احداث پایگاه اورژانس نزدیک بازار تبریز را یکی از الزامات برای کلانشهر تبریز عنوان کرد و گفت: در صورت بروز اتفاقی در یکی از تیمچههای بازار تبریز، انتقال بیمار با برانکارد چندان ممکن نبوده و نیازمند احداث پایگاه در این محل هستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: اوژانس بانوان در تهران و شیراز وجود دارد، ما هم آماده راه اندازی اورژانس بانوان هستیم. مجوز ایجاد اورژانس بانوان امسال گرفته شده و اولین دوره آموزش تکنسینهای خانم نیز آغاز شده است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: مقرر شده است پس از فارغالتحصیلی دانشجویان دورهی کاردانی فوریتهای پزشکی، اورژانس بانوان نیز راه اندازی شود.
وی متذکر شد: در برخی موارد مانند ضرورت اخذ نوار قلبی از بیمار و سایر موارد و از جنبهی فرهنگی، همکاری بانوان با تکنسین خانم بهتر است و شاید از نظر دقت عمل نیز اینگونه بهتر باشد.
وی در ادامه تعداد استاندارد ایستگاههای پایگاههای اورژانس در استان را بر اساس برنامه ششم توسعه، ۴۵ پایگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بدون احتساب اورژانس روان و پایگاههای موتوری که بعدها افزوده شدهاند، حدود ۲۸ پایگاه اورژانس وجود دارد که تلاش میکنیم تا پایان سال به ۳۲ پایگاه و تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از ۴۰ پایگاه برسد.
رحمانی با اشاره به تعداد پایگاههای خیرساز، گفت: پایگاههایی به کمک خیران در شهر زنوز، آذرشهر و شبستر ساخته شدهاند و دو پایگاه اورژانس تبریز نیز خیرساز بوده و مجوز احداث هشت پایگاه خیرساز نیز اخذ شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خاص امسال، خیران در خرید ماسک و تجهیزات حفاظت فردی، طب سنج و دستگاه سنجش اکسیژن خون، کمک زیادی کردند.
وی در ادامه، علت ۴۵ درصد از تماسها را با اپراتور مرکز فوریتهای پزشکی، تروما و تصادفات عنوان کرد و گفت: علت بقیه تماسها نیز به بیماران قلبی، بیماران تنفسی، کرونایی و مسمومیتها و سایر موارد مربوط بوده و ۷۵ الی ۸۰ درصد از بیماران به بیمارستان منتقل شده و ۱۵ درصد از آنها در صحنه درمان میشوند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش از اختصاص آمبولانسهای جدید به پایگاههای جدید و در دست احداث خبر داد و افزود: با آزادسازی ۱۱۰ دستگاه آمبولانس در سال ۹۷ از منطقه آزاد ارس و توزیع آن در پایگاههای اورژانس سطح استان، توانستیم نیاز به آمبولانسهای جدید را تامین کنیم.
وی ادامه داد: ۱۳ دستگاه آمبولانس بنز نیز به پایگاه های اورژانس جادههای صعبالعبور اختصاص داده شد که این آمبولانسها سال گذشته در بارش برف سنگین، کمک زیادی کرد.
وی متذکر شد: کمبودی از نظر آمبولانس نداریم، اما مشکل در زمان رسیدن بر سر صحنه است که شاید بخشی از آن مربوط به کمبود پایگاه باشد که سعی میکنیم تمامی مناطق را پوشش دهیم.
رحمانی با مقایسه عملکرد مرکز فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی طی سال جاری و سال گذشته، بیان کرد: تعداد کل ماموریتهای تصادفی و غیر تصادفی با کاهش هشت درصدی از ۵۶ هزار و ۲۹۳ مورد در سال گذشته به ۵۲ هزار و۳۵ مورد طی سال جاری رسیده است.
وی از کاهش شش درصدی ماموریتهای غیر تصادفی مرکز فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تعداد این ماموریتها نیز از ۴۴هزار و ۷۶۴ مورد به ۴۲هزار و ۳۲۹ مورد در سال جاری کاهش یافته است.
وی با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی تعداد کل ماموریتهای تصادفی در سال ۹۹، بیان کرد: سال گذشته، ۱۱ هزار و ۵۲۹ ماموریت تصادفی انجام شده بود که امسال تعداد آن به ۹۷۷۴ ماموریت، کاهش یافته است.
رحمانی، ادامه داد: تعداد بیماران انتقالی به بیمارستان تهیه سال جاری، ۲۸ هزار و ۹۹۱ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۳هزار و ۳۵۴ نفر بود ۱۳ درصد کاهش داشته است.
وی از افزایش ۳۰ درصدی تماس با مرکز فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی، طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد تماسهای روزانه با اپراتور مرکز اورژانس تبریز ۹۰۰ مورد و سایر شهرستانها ۳۰۰ مورد بود که امسال به حدود ۳۲۰۰ مورد تماس روزانه در کل استان افزایش یافته است.
وی با اشاره به کارشان تماسهای کرونایی با مرکز اورژانس، بیان کرد: تعداد تماسها در این خصوص در روزهای اولیه شیوع کرونا بسیار زیاد بود، اما پس از راه اندازی سامانه ۴۰۳۰ تعداد تماسها کمتر شد.
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: در ابتدا چهار دستگاه آمبولانس صرفا برای انتقال بیماران کرونایی اختصاص داده شده بود که پس از هر بار انتقال شستوشو میشد، اما اکنون به دلیل افزایش موارد مراجعهی سرپایی، اکثر پایگاهها مشترکان میکنند و ضدعفونی و شستشوی آمبولانسها همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه در مجموع دو سوم از ماموریتهای روزانه مربوط به کلانشهر تبریز و مابقی مربوط به سایر شهرستانهای استان است، خاطرنشان کرد: از ابتدای اسفند ماه تا شهریور ماه سال جاری ۳۰۱۲ ماموریت کرونایی انجام شده است که ۱۸۶۴ مورد آن مربوط به تبریز است.
وی متذکر شد: روزانه ۳۰۰ ماموریت اورژانسی انجام میشود که حدود ۲۱۰ مورد از آن متعلق به تبریز است، گاهی اوقات پرسنل هر پایگاه اورژانس بدون استراحت و حتی صرف غذا، روزانه ۱۲ ماموریت انجام میدهد.
رحمانی از افزایش تعداد پایگاهها به شش پایگاه و ایجاد سه پایگاه موتوری در تبریز خبر داد و گفت: بر اساس آییننامه پوشش فراگیر خدمات اورژانسی باید به ازای هر ۵۰۰ هزار نفر در سطح شهر، یک پایگاه موتوری وجود داشته باشد.
وی در خاتمه با اشاره به انجام عملیاتهای متعدد توسط پرسنل اورژانس برای نجات مادران باردار در فصل زمستان در روستاهای صعبالعبور آذربایجان شرقی به ویژه در شهرستانهای هشترود، بستان آباد و چاراویماق، بیان کرد: دهیاران میتوانند با کمک به اورژانس محلی عاری از سیم و درخت را که به تایید هوانیروز هم برسد برای هلی برد هلیکوپتر اورژانس در نظر بگیرند.
سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست از رسانهها خواست قبل از شروع فصل سرما و افزایش موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اطلاعرسانیهای لازم را در این خصوص به منظور پیشگیری از مرگ با قاتل خاموش، انجام دهند.
وحید شادینیا ادامه داد: کار رسانهها به ارائه آمار مصدومان و کشتهشدگان در حوادث مختلف خلاصه نشود، بلکه رسانهها به رسالتشان در راستای ارائه نکات آموزشی و پیشگیری نیز عمل کنند و مردم را با خدمات و وظایف اورژانس آشنا کنند.
بر اساس این گزارش، مردم میتوانند انتقادات، پیشنهادات و رضایت خود از عملکرد پرسنل اورژانس را به سامانه ۱۹۰ گزارش داده و از راهنمایی کارشناسان مستقر در خصوص کمبودهای دارویی نیز بهرهمند شوند.