کد خبر: ۶۷۱۳۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

مصباحی‌مقدم: مهمترین مشکل داخلی ما برای انتخابات آینده، مسالۀ بی‌اعتمادی گسترده در سطح جامعه است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: بهتر این است که هم جریان اصلاح‌طلب و هم جریان اصولگرا یک سازوکاری را شکل بدهند و بر اساس آن دست به انتخاب بزنند نه اینکه کسانی به میدان بیایند و بگویند ما می‌خواهیم برای انتخابات کاندیدا شویم.
مصباحی‌مقدم: مهمترین مشکل داخلی ما برای انتخابات آینده، مسالۀ بی‌اعتمادی گسترده در سطح جامعه است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با موضوع انتخابات سال 1400، اظهار داشت: مهمترین مشکل داخلی ما برای انتخابات آینده، مسالۀ بی‌اعتمادی گسترده در سطح جامعه نسبت به دولتمردان است، این بی‌اعتمادی اثر خودش را در انتخابات خواهد گذاشت و اگر تا زمان انتخابات تحول مثبتی در ابعاد اقتصادی کشور رخ ندهد، احتمال دارد که شاهد مشارکت باشکوه و بالای مردم در انتخابات نباشیم. البته انتخابات ریاست‌جمهوری از انتخابات مجلس متفاوت است و تعداد بیشتری از مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت می‌کنند که این موضوع تا حدی هم به این برمی‌گردد که جریان‌های سیاسی چگونه عمل کنند و واکنش نشان دهند. اینکه آیا جریان‌های سیاسی خصوصاً دو جریان سیاسی بزرگ کشور، در مردم برای اقبال در انتخابات، شور ایجاد می‌کنند یا خیر؟

وی تصریح کرد: معتقدم اکنون برای دورۀ بعد ریاست‌جمهوری کسی باید روی کار بیاید که نگاه او نگاهِ مستقل ملی باشد نه نگاه وابستگی به سرمایه‌گذاری خارجی که هیچگاه محقق نشده و نمی‌شود چراکه اصولاً کشورها با اقتصاد ضعیف تعامل خوبی ندارند مگر اینکه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، اقتصادمان را قوی کنیم تا دیگران برای سرمایه گذاری در کشور ما اقبال کنند. اگر کسی می‌خواهد در انتخابات آینده وارد رقابت شود باید نیتِ او خارج کردن اقتصاد ایران از شرایط حاضر باشد و آن هم با داشتن یک برنامه‌ای که عقلای قوم و اقتصاددانان آن برنامه را برنامۀ قابل قبولی برای ادارۀ کشور بدانند.

مصباحی‌مقدم بیان داشت: من تصور می‌کنم فعالان سیاسی کشور نباید به انتخابات آمریکا دل ببندند. نتیجۀ‌ انتخابات در آمریکا هر چه باشد، نباید روی آن خیلی حساب باز کرد، چون تفاوت سیاست در آمریکا بین دو جریان دموکرات و جمهوریخواه نیست، تفاوت روش در اِعمال این سیاست‌ها وجود دارد، روش یکی جنگ‌طلبانه و خشن و روش دیگری نرم است. بنابراین هر دو جریان سیاسی آمریکا یک هدف را دنبال می‌کنند. از این جهت کاندیداهای ریاست‌جمهوری و کسانی که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند نباید به این دل ببندند که چه شرایطی در انتخابات آمریکا پدید می‌آید، باید گفت یا بد می‌شود یا بدتر؛ چیز دیگری نیست.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: اگر جریان اصلاحات به صورت فعال وارد میدان انتخابات 1400 شوند طبعاً یک نوع دوقطبی پدید می‌آید منتها دوقطبی باید یک دوقطبی سالم باشد نه اینکه حواشی را بر متن غلبه دهد، مسائل اصلی را فرعی کند و مسائل اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ اگر چنین دوقطبی‌ای شکل بگیرد هم سطح مشارکت بالا می‌رود، هم موجب تقویت پشتوانۀ مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و هم رئیس‌جمهوری که روی کار می‌آید در مقابل بیگانگان از قدرت بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: بهتر این است که هم جریان اصلاح‌طلب و هم جریان اصولگرا یک سازوکاری را شکل بدهند و بر اساس آن دست به انتخاب بزنند نه اینکه کسانی به میدان بیایند و بگویند ما می‌خواهیم برای انتخابات کاندیدا شویم. بلکه جریانات باید با مشخص کردن شاخص‌هایی که برای کارآمدی لازم است و رتبه دادن و درجه دادن به کسانی که می‌توانند کشور را اداره کنند، افرادی را که شایستگی‌های لازم برای یک تحول و یک تغییر اساسی در کشور دارند، معرفی کنند.

مصباحی‌مقدم در خصوص ویژگی‌های کاندیداهای انتخاباتی 1400 گفت: شاخص‌های عمومی وجود دارد مانند اینکه معتقد به اسلام، جمهوری اسلامی، ولایت‌فقیه و... باشد و از نظر اخلاقی یک انسان اخلاق‌مدار باشد و از نظر مردمی مردم‌مدار باشد، به گونه‌ای که از محبوبیت مردمی برخوردار باشد. آنچه که علاوه بر این شرایط عمومی لازم است، برجستگی در همان دو بُعدی است که قانون اساسی در اصل 155 به آن اشاره کرده است و گفته رجال مذهبی و سیاسی باشد یعنی در بُعد مذهبی و سیاسی برجسته باشد و از توانایی لازم برای ادارۀ کشور برخوردار باشد.

مصباحی مقدم با اشاره به شرایط کنونی جامعه ایرانی، ابراز داشت: شرایطی کنونی ما قابل دوام نیست، جزء یاس و ناامیدی چیزی در مردم خصوصاً نسل جوان، مشاهده نمی‌شود. پس باید تغییراتی رخ دهد که مردم و خصوصاً نسل جوان ما را به این امیدوار کند که من می‌توانم ثروت ملی را افزایش بدهم، توزیع درآمد را بهینه کنم، ظرفیت‌های بالقوۀ ایران را به کار بگیرم، مزیت‌های اقتصادی ایران را فعال کنم، با سرمایه‌های مردم و سرمایه‌های ملی می‌توانم ملت و کشور را تا حدود زیادی از استقراض خارجی و یا سرمایه‌گذاری خارجی مستغنی کنم.

وی تأکید کرد: به نظر من اگر کسی این توانایی‌ها را در خود می‌بینید، به میدان بیاید و اگر فکر میکند که شرایط بد کنونی را 5 یا 2 درصد بهتر می‌کنم، نیاید بهتر است. کسی که می‌خواهد کاندیدا شود باید بتواند طی یک برنامۀ 4 ساله تا 8 ساله، شرایط را به گونه‌ای تغییر دهد که مردم به صورت محسوس و ملموس مشاهده کنند و ببینند وضعیت بهبود پیدا کرده است و به آن معترف باشد.

این روحانی سرشناس اصولگرا تأکید کرد: بنده معتقدم توسعه همراه عدالت نه توسعۀ فارغ از عدالت؛ در دوران آقای هاشمی‌رفسنجانی توسعه مبنا قرار گرفت ولی عدالت به حاشیه رفت و آن روز یک تفکری در میان اقتصاددانان ما بود که شاید امروز هم باشد که معتقدند اول توسعه و بعد از سرریز توسعه عدالت پدید خواهد آمد؛ به نظرم این رویکرد، رویکرد به شدت غلطی است. ما نه به توسعه دست پیدا می‌کنیم و نه به عدالت می‌رسیم، اما اگر توسعه از کانال عدالت باشد هم به عدالت دست پیدا می‌کنیم و هم به توسعه خواهیم رسید.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی جامعه روحانیت مبارز در جریان انتخابات سال آینده، بیان داشت: طبعاً ورود به مسائل انتخابات در جامعه روحانیت صورت گرفته است یعنی ما جلساتی را داشتیم که چگونه وارد شویم و تصمیم‌گیری هم شده است. تصمیم هم این است که جامعه روحانیت در این دوره فعال وارد انتخابات شود ولی مشارکتی، یعنی همراه با مجموعۀ شخصیت‌های سیاسی و احزاب سیاسی جریان انقلابی وارد انتخابات شود.

مصباحی مقدم در پایان و در خصوص بحث عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: راهبردهای اساسی نظام ما در مورد منطقه این است که باید از کشورهایی که در مقابل آمریکا و صهیونیسم می‌ایستند حمایت کنیم. معتقدیم کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، افغانستان و کشورهای دیگر از این رویکرد ما استقبال می‌کنند و با ما همکاری خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
6
ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصرار به رد اف ای تی اف گره ای کور بر گره های مردم رنج کشیده و سختی دیده زدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
0
0
ایشان خود یکی از بانیان وضع موجود است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین