کد خبر: ۶۷۲۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

اکثر آمریکایی‌ها خواهان لغو الکترال کالج برای انتخاب رئیس جمهور هستند

نتیجه یک نظرسنجی تازه در آمریکا نشان می‌دهد، اکثر آمریکایی‌ها خواهان لغو رای‌گیری الکترال کالج و انتخاب رئیس‌جمهور از طریق کسب اکثریت آرای مستقیم مردم هستند.
اکثر آمریکایی‌ها خواهان لغو الکترال کالج برای انتخاب رئیس جمهور هستند
آفتاب‌‌نیوز :

در فاصله ۴۱ روز مانده به موعد رسمی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتشار نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها خواهان برچیده شدن سیستم انتخاباتی دو مرحله‌ای و رجوع به آرای مستقیم مردمی به منظور تعیین رئیس‌جمهور هستند.

به نوشته پایگاه خبری- تحلیلی «هیل»، نظرسنجی مشترک این رسانه به همراه موسسه نظرسنجی «هریس‌ایکس» ناشن می‌دهد که ۵۱ درصد از مردم آمریکا خواهان برچیده شدن روش «الکترال کالج» (مجمع برگزینندگان) برای تعیین رئیس‌جمهورشان هستند.

این نظرسنجی از ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر (۲۰ تا ۲۴ شهریور) به صورت آنلاین از ۳۷۵۸ آمریکایی‌ که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند، گرفته شده است.

به گفته ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، باید شیوه الکترال کالج لغو شود تا هر نامزدی که توانست اکثریت آرای مردمی در کشور آمریکا را کسب کند، رئیس‌جمهور شود.

۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اما ضمن حمایت از تداوم شیوه تعیین رئیس‌جمهور آمریکا از طریق الکترال کالج گفتند که این شیوه باید حفظ شود تا «قدرت رای دهندگان در کل ۵۰ ایالت تقسیم شود».

بررسی نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که حامیان حزب دموکرات بیشتر از افراد مستقل و همچنین طرفداران حزب جمهوری‌خواه از برچیده شدن شیوه الکترال کالج حمایت می‌کنند.

بنا بر این نظرسنجی، ۶۸ درصد از دموکرات‌ها، ۴۹ درصد از مستقل‌ها و ۳۳ درصد از جمهوری‌خواهان حامی برچیده شدن شیوه الکترال کالج هستند.

این نظرسنجی در شرایطی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار به تکرار پیروزی سال ۲۰۱۶ خود در انتخابات سال جاری و شکست دادن «جو بایدن» نامزد دمکرات‌ها است.

طبق گزارش هیل، ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ با اختلاف حدود سه میلیون رای نسبت به هیلاری کلینتون، آرای مستقیم مردمی را باخت اما آرای الکترال کالج را از آن خود کرد و پیروز شد.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا بعد از غلبه دونالد ترامپ بر هیلاری کلینتون، درخواست‌ها برای پایان دادن به سیستم دو مرحله‌ای رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و روش الکترال کالج شدت گرفته بود.

طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هر نامزدی که بتواند ۲۷۰ رای الکترال کالج را کسب کند، رئیس‌جمهور این کشور می‌شود.

نیویورک تایمز (وابسته به دموکرات‌ها) چهار سال قبل بعد از اعلام پیروزی ترامپ بر کلینتون به رغم شکست او در کسب میزان رای مستقیم مردم آمریکا، خواستار لغو الکترال کالج شده بود.

در گزارش شورای سردبیری این روزنامه تصریح شد: «اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها سیستم رای گیری مستقیم و مردمی را ترجیح می‌دهند اما ۵۳۸ الکتور(گزیننده) درباره ریاست جمهوری تصمیم گرفته می‌شود. این برای دومین بار در ۱۶ سال است که نامزد شکست خورده از منظر آرای مردمی(popular votes)، ریاست جمهوری را می‌برد. برخلاف سال ۲۰۰۰ انتخابات امسال حتی نزدیک هم نبود. هیلاری کلینتون با بیش از ۲.۸ میلیون رای آقای ترامپ را شکست داد».

سردبیران نیویورک تایمز افزودند: «بله درست است. آقای ترامپ طبق قوانین موجود پیروز شد اما قوانین باید به نحوی که نشانگر خواست آمریکایی‌ها و یک دموکراسی مشارکتی تر باشد،‌ تغییر کند. الکترال کالج سمبل زنده گناه اولیه آمریکا است. وقتی بردگی، قانون آن زمان بود در نتیجه رای گیری مستقیم مردمی در ایالت‌های جنوبی که بخش‌های بزرگی از جمعیتشان از حقوق خود محروم بودند با مشکلات و اشکالات همراه می‌شد»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین