کد خبر: ۶۷۲۶۹۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
دلار وارد کانال ۲۸ هزار‌تومانی شد

هشدار دلار به بانک مرکزی

روز گذشته دلار وارد کانال ۲۸ هزار‌تومانی شد. هرچند دلار تا ۲۸ هزار‌و صد تومان نیز افزایش یافت؛ اما با کمی فروکش، به ۲۸ هزار‌و ۵۰ تومان رسید. این ارقام این نگرانی را ایجاد می‌کند که روند صعودی افزایش نرخ دلار ادامه‌دار باشد و پول ملی بیش‌از‌پیش ضعیف شود.
آفتاب‌‌نیوز :

برخی فعالان بازار می‌گویند همیشه بانک مرکزی در اوایل مهر که تقاضا در بازار افزایش می‌یافت و با نوسانات ارزی روبه‌رو بودیم، با برنامه‌های عملیاتی خود سعی در کنترل بازار و کاهش نرخ دلار می‌کرد؛ اما اکنون به کناری نشسته و بازار ارز را نظاره می‌کند. آن‌ها معتقدند که اگر بانک مرکزی جلوی عبور نرخ دلار از ۲۹ هزار تومان را نگیرد و اقدامی عملی انجام ندهد، جو روانی ایجاد‌شده در پی عبور نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان، پیامد خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین توصیه می‌کنند که بانک مرکزی ورود کرده و جلوی عبور نرخ ارز از ۲۸ هزار تومان را بگیرد.

علل افزایش نرخ دلار چیست؟

سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار ارز با اشاره به علل افزایش نرخ دلار و عبور آن از ۲۸ هزار تومان می‌گوید: بانک مرکزی در چند روز گذشته، با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و برداشتن سقف ارز نیمایی، تلاش کرد بازار را تا حدی کنترل کند؛ اما نتوانست موفق شود.

هشدار دلار به بانک مرکزی

اشرفی با بیان اینکه ریزش بازار سرمایه و ورود نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به بازار‌های موازی در افزایش نرخ دلار بی‌تأثیر نبود، می‌افزاید: یکی از علل افزایش تقاضا در بازار ارز به ریزش بازار سرمایه با‌زمی‌گردد؛ اما این تنها علت نیست. ادامه همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ و همچنین رایزنی با عراق و کره جنوبی برای بازگرداندن ارز‌های بلوکه‌شده به کشور، بی‌تأثیر در بازار نبوده است. این اخبار منجر شده تا انتظارات در بازار شکل بگیرد و قیمت‌ها افزایش یابد. او با اشاره به انتخابات آمریکا و ادعای بایدن درباره بازگرداندن برجام در صورت انتخاب، تصریح می‌کند: در اقتصاد ایران چندان تفاوتی نمی‌کند بایدن انتخاب شود یا ترامپ؛ اما همین انتخاب بایدن سبب می‌شود تا جو روانی موجود در بازار کمی بهبود یافته و وضعیت بهتر شود.

این تحلیلگر بازار ارز با اشاره به راهکار‌هایی که می‌تواند بازار ارز را تا حدودی سروسامان دهد، تصریح می‌کند: برای ارتقای ارزش پول ملی و کاهش قیمت دلار، باید به بهتر‌شدن وضعیت صادرات اندیشید. اکنون بعد از ماه‌ها، برخی از مرز‌ها گشایش یافته و منجر به بهبود وضعیت صادرات شده و انتظار می‌رود این وضعیت با سرعت بیشتری بهبود یابد. از سویی مقدار زیادی از ارز‌های ایران در کشور‌های دیگر به‌ویژه کشور‌های دوست بلوکه شده است؛ بنابراین اگر گشایش اقتصادی حاصل شود و این ارز‌ها وارد بازار ایران شوند، انتظار می‌رود با کاهش نرخ دلار روبه‌رو شویم.

بازار، چشم‌انتظار پالس مثبت

اشرفی با اشاره به وعده دوشنبه و گشایش اقتصادی که پیش‌تر از سوی رئیس‌جمهور بیان شده بود، می‌گوید: نزدیک‌ترین تحلیل‌ها برای گشایش اقتصادی، پیوستن ایران به کارگروه ویژه مالی (FATF) بود. پیوستن ایران به FATF منجر می‌شود که بسیاری از مشکلات ارزی کشور نیز حل شود؛ بنابراین اگر ایران به سمت این کارگروه ویژه مالی، پالس‌های مثبتی ارسال کند، می‌توان امیدوار بود تا با بهبود وضعیت صادرات کشور و بازگشت ارز‌های بلوکه‌شده، بازار ارز در داخل کشور نیز سر‌و‌سامان پیدا کند و احتمالا دلار به وضعیتی بازگردد که در سال گذشته داشت.

پیوستن به FATF ضروری است

او ادامه می‌دهد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته نشود و با انتخاب دوباره ترامپ، حتی با افزایش تحریم‌ها روبه‌رو باشیم، اگر به FATF بپیوندیم، باقی کشور‌های جهان، مراوداتی که با ایران دارند با زمانی که در FATF نیستیم، باز هم متفاوت خواهد بود. دست‌کم کشور‌های دوست، منابع بلوکه‌شده ارزی کشور را آزاد می‌کنند؛ اما اکنون کشوری مانند چین، به خاطر تحریم‌ها نیست که منابع ارزی ایران را آزاد نکرده؛ بلکه نپیوستن ایران به FATF منجر شد تا این منابع در این کشور باقی بماند. حال اگر ما به FATF بپیوندیم، می‌توانیم مراودات اقتصادی خود را به سوی کشور‌های دوست ببریم و در نتیجه ثبات پولی را به کشور بازگردانیم.

بانک مرکزی ورود کند

این تحلیلگر با اشاره به اینکه بازار روند افزایشی به خود گرفته است، می‌گوید: به نظر می‌رسد بانک مرکزی بازار ارز را به حال خود رها کرده است. در چنین شرایطی نمی‌توان دورنمای خوبی برای بازار ارز در نظر داشت. هر سال در محدوده اول مهر، آغاز نوسانات ارزی را شاهد بودیم. به جز سال ۱۳۹۶ که ۲۰ شهریور به دلیل مصوبه کاهش سود بانک، مردم منابع خود را از بانک‌ها خارج کرده و به بازار طلا و ارز آوردند که همین امر موجب شد زودتر نوسانات ارزی شروع شود. در این زمان‌ها، عمدتا بانک مرکزی ورود کرده و بازار را کنترل می‌کرد؛ اما اکنون شاهدیم که بانک مرکزی هیچ‌گونه اقدام عملی نکرده و حتی پالس مثبتی به سمت بازار روانه نمی‌کند. اشرفی می‌افزاید: در چنین شرایطی تا رسیدن نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان راهی نیست؛ درحالی که اگر دلار از ۳۰ هزار تومان عبور کند، جو روانی منفی ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین بانک مرکزی نباید اجازه دهد که نرخ دلار در بازار از ۲۹ هزار تومان عبور کند.

به گفته او، اگر بانک مرکزی برنامه عملیاتی داشته باشد و نه پست‌های اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی، در همین شرایط هم می‌تواند بازار را کنترل کرده و نرخ ارز را کاهش دهد. دولت حتی می‌تواند از توانمندی‌های مردم هم استفاده کند. اکنون ارز و ۵۰۰ تُن طلای خانگی وجود دارد که می‌تواند در این شرایط به کمک دولت آمده و سبب شود تا کشور از این مرحله عبور کند.

رشد اندک بازار ارز نسبت به سایر دارایی‌ها

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز با بیان اینکه دلار اکنون در مرز التهاب قرار ندارد، می‌گوید: قیمت ارز در بازار نسبت به سایر قیمت‌ها در دیگر بازارها، بسیار عقب‌تر است. از سال ۱۳۹۶ که تغییر و تحولات اقتصادی آغاز شد و اوایل سال ۱۳۹۷ که رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج شد، بازار‌های دارایی مانند بازار مسکن، طلا، خودرو و بورس بسیار بیشتر از بازار ارز رشد کرد. افسری در ادامه می‌گوید: در‌حال‌حاضر به دلیل آنکه فروش نفت و درآمد ارزی حاصل از آن، کاهش چشمگیری داشته و به بازار ارز تزریق نمی‌شود، با کمبود ارز در بازار مواجهیم که در چنین شرایطی، عرضه ارز بسیار متأثر شده و طبیعتا در شرایط کمبود عرضه، فقط ارز موجود در بازار بین خریداران دست به دست می‌شود و طبیعی است که با افزایش قیمت مواجه باشیم. این فعال بازار ارز با اشاره به تغییر و تحولات سیاسی، ادامه می‌دهد: گاهی براساس نوسانات یا تغییر جهت‌های سیاسی، خریدار بیشتر می‌شود و گاهی گشایش اقتصادی، منجر به عرضه ارز بیشتر و کنترل بازار می‌شود. افسری با نظاره بازار، پیش‌بینی می‌کند: هرچه پیش‌تر می‌رویم، انتظار می‌رود عرضه ارز کمتر و تقاضا برای آن افزایش یابد. با‌این‌حال نگاه بازار به آبان و انتخابات آمریکا نیز هست.

او در ادامه به ترکیب مشکلات اقتصادی و سیاسی پرداخته و می‌افزاید: اتفاقاتی که برای کشور رخ داده، سبب شده تا معایب اقتصادی بیشتر خود را نشان دهد. در نتیجه در شرایطی که ساختار‌ها در کشور شفاف نیست، آسیب‌پذیری اقتصاد کشور نمایان شده است. ممکن است تا حدودی خوش‌بینی اقتصادی به سبب تحولات سیاسی ایجاد شود و در پی گشایش اقتصادی حاصل از آن، قیمت‌ها تا حدودی کاهش یابد؛ اما از‌آنجا‌که سیستم اقتصادی ایران روی ریتم درستی قرار ندارد، بعید نیست که دوباره روند اشتباه اقتصادی ادامه یابد و در نتیجه کسی به دنبال اصلاح ساختاری و رفع مشکلات نمی‌رود.

به گفته او، اگر دولتمردان برنامه‌ریزی اقتصادی کشور را قوی‌تر و شفافیت مالی ایجاد کنند و فسادزدایی از اقتصاد صورت گیرد، آن‌گاه بسیار بهتر می‌توان اقتصاد کشور را مدیریت کرد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
6
چرا زمین گرد است؟؟
چرا آسمان آبیست؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
5
به نام خدا
چون زیرا برای اینکه.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
1
21
بانک مرکزی خودش دستشو گذاشته رو قیمت دلار و بالا میبره تا با فروش دلار با قیمت بالا هزینه ها رو تامین کنه. نویسنده این مقاله یا اصلا تو باغ نیست یا در این مملکت زندگی نمیکنه یا هم همدست بانک مرکزیه در فریب مردم بدبخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
صد درصد همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
اشتباه دیکر همتی از روزی که آمد این بود نرخ سود بانکی را کاهش داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
8
تقصیر خورزوخانه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
7
5
تقصیر اصلاحات بی عرضه است که فقط ادعا دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
1
9
آمریکا اینقدر قیمت دلارشو بالا ببره تا مردم آمریکا دیگه نتونن‌ دلار بخرن !!!!!!!!
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
1
4
وقتی ملت برای گرانی صف میکشند و دولت هم به نفع خودش استفاده میکنه مردم بیچاره زیر دست و پا له میشن دولت و ملت باید دست به دست هم بدن و به پول ملی ارزش بزارن اونم با ارزانی ارزش پول ملی به اعتبار ان در خود کشور است
حسن
|
Spain
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
9
من چهل روز قبل گفتم دلار تا چهل هزار تومن میره بعد اینکه یه عده از گرسنگی مردن تو اون قیمت میمونه . درود بر روحانی مبارز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
5
دلار ۳۵رو میبینه امسال سال بعد هم راحت ۵۰تومن رو میبینه حالا دولت هر کاری هم ک بکنه نمیتونه بیارتش پایین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
2
پونصد تن طلای خانگی دندون تیز کردید برای اونها خخخ
مهدی
|
Netherlands
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
4
عراقیه یک دینار داد به یک گدا بهش میگه میدونی این چقدر میشه ۲۲هزار تومن شما
ابلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
0
0
حالا امثال مجمع تشخیص بیان بگن نپیوستن به fatf چه محسناتی داره و دولت لج باز هم واسه اینکه اینو ثابت عمدا بازار را ول کرده که بگه دیدین چی میشه مملکت هم صاحب نداره مردم هم که به هیچ آقایان نیست مجلس هم که فعلا دنبال ماشین شاسی بلند و جای خواب تو خونه فامیلا و وام خونه واینان حق هم دارن اونا هم باید زندگی کنند خوب
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین