کد خبر: ۶۷۳۰۵۴
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
محسن رفیقدوست از فرماندهان سابق سپاه پاسداران مطرح کرد؛

برخی سرداران سپاه می‌خواهند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شوند

محسن رفیقدوست گفت: الان دلار ۲۶ هزار تومان شده است(امروز به 29 هزارتومان رسید)، شاید اگر یک نظامی بیاید و با قدرت بتواند به مرکب عنان گسیخته سرکش افسار بزند بتواند مردم را از این وضع نجات دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

محسن رفیقدوست، اولین وزیر سپاه و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران از کاندیداتوری چهره های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری دفاع می کند و معتقد است یک رئیس جمهور نظمی می تواند عنان کارها در شرایط فعلی را به دست بگیرد.

او بر این اعتقاد است که سپاه نه اصولگراست نه اصلاح طلب اما یک فهم و بینش سیاسی دارد.

رفیقدوست: چند نفر از فرماندهان سپاه می‌خواهند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شوند

* آقای رفیق دوست از ابتدای امسال بحث حضور چهره های نظامی در عرصه های سیاست مطرح می شود، فکر می کنید به طور کلی یک فرمانده نظامی می تواند شاخصه های یک رجل سیاسی را داشته باشد؟

ما تا به حال ندیدیم که ارتشی ها بخواهند جایی کاندید شوند و این در مورد سپاهی ها مطرح می شود، الان رئیس مجلس شورای اسلامی سردار، سرتیپ پاسدار دکتر خلبان قالیباف است و چند نفر از هم قطارهای ما مثل سردار دهقان و سایر سرداران می‌خواهند کاندید شوند.

فرقی بین کاندیدای نظامی و بقیه کاندیداها نمی بینم

من فرقی بین آنها و بقیه کاندیداها نمی بینم، چون سپاه یک نیروی نظامی_عقیدتی است و اهل تجزیه و تحلیل سیاسی است، مثلا آقای محسن رضایی تا به حال چندین بار کاندید شده است، منتهی باید دید که ذائقه ملت چیست. من اصلا به این موضوع نگاه نمی کنم که فلانی سپاهی است و فلانی نیست، من نگاه می کنم که چه کسی برای آینده مملکت که الان در بدترین شرایط اقتصادی برای مردم است (که اکثر آن تحمیل شده از خارج است)، بهتر عمل می کند و کدام یک از اینها می تواند از آنها عبور کند، برای مردم هم ملاک باید همین باشد.

رهبر انقلاب گفتند نروی بنیاد، آنجا را قلع و قمع کنی

*پیش بینی شما چیست؟ فکر می کنید یک فرد نظامی می تواند روی کار آید و کار را جلو ببرد؟

بله. سال ۶۸ مقام معظم رهبری به من فرمان دادند که به بنیاد بروم، ایشان می دانستند که من یک نظامی هستم و سابقه قلع وقمع زیادی دارم، مثلا در زمان بنی صدر از بنی صدر خواستم که به ما تفنگ ژ۳ بدهد و او دستور داد که بدهند و بعد تلفن زد و گفت که ندهید و من رفتم و در تسلیحات ارتش را کندم و سلاح مورد نیاز را بردم که آن زمان خیلی سر و صدا به پا کرد، بنابراین من از این سوابق زیاد داشتم؛ زمانی که من را انتخاب کردند به من گفتند که به بنیاد نروی و قلع و قمع کنی، من به بنیاد آمدم و دیدم که این بنیاد با این همه امکانات اقتصادی که در دست دارد، دارد سالی چند میلیارد ضرر می دهد، من خدمت مقام معظم رهبری رفتم و عرض کردم که تا یک مدتی نمی شود بر بنیاد ریاست کرد و باید آن را فرماندهی کرد و همان سال توانستم بنیاد را سود ده کنم.

من به اصفهان به یک گاوداری به نام قلعه خواجه رفتم و از آنها پرسیدم که در آنجا چند رأس گاو دارند، آنها گفتند که حدود هزارتا، گفتم سالی چقدر سود می دهید؟ گفتند امسال ۲۶ میلیون تومان زیان پذیرفته شده است، گفتم بغل گاوداری هزار رأسی، فلانی با ۲ گاو دارد خانه اش را اداره می کند و تو با هزار گاو زیان می دهی؟ و همانجا آنها را از کار برکنار کردم، همان سال گاوداری قلعه خواجه به سود رسید، من همین کار را در جاهای مختلف به روش نظامی انجام دادم و به سود رسیدم؛ الان دلار ۲۶ هزار تومان شده است، شاید اگر یک نظامی بیاید و با قدرت بتواند به مرکب عنان گسیخته سرکش افسار بزند بتواند مردم را از این وضع نجات دهد.

*آقای رفیق دوست، شما می گویید که سپاهی ها علاقه بیشتری به ورود به سیاست دارند، چرا این علاقه بین سپاهی ها است و بین ارتشی ها کمتر است؟

در سپاهی ها هم بین همه نیست و اشخاص خاصی هستند. چیزی که در بیرون اتفاق افتاده است این بوده است که ۲ الی ۳ نفر سپاهی تا کنون کاندید شد‌ه‌اند و این را باید از آنها بپرسید نه از من. علتی که من کاندید نمی شوم چون سن من به این کار نمی خورد.

*اگر سنتان می خورد کاندید می شدید؟

خیر. من خودم را در حد این پست ها نمی بینم.

*بنا به فرموده امام (ره) نظامی ها نباید وارد سیاست شوند و ...

من شخصا خدمت امام رسیدم و امام فرمودند که سپاهی ها در دسته بندی های سیاسی شرکت نکنند اما سیاست را بفهمند و الان تمام سپاهی ها سیاست را به خوبی می فهمند، اما نه جزء چپ و نه جزء راست هستند و نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هستند. آنها سپاهی و پیرو رهبری هستند اما سیاست را به خوبی می فهمند.آقای محسن رضایی دوره قبل که کاندید شده بود من رفتم و با او صحبت کردم و از او پرسیدم که بالاخره اصلاح طلب هستی یا اصولگرا؟ و او نتوانست چیزی بگوید و ملاکش این بود که هیچکدام از این ۲ نیست.

*آقای قالیباف چطور؟

آقای قالیباف هم جزء هیچکدام نیست.

*پس چرا سرلیست اصولگرایان می شود و حرف نواصولگرایی را مطرح می کند؟

اصولگرایان تشخیص دادند که باید از او حمایت کنند وگرنه خود او بارها گفته است که من اصولگرا نیستم. نواصولگرایی، غیر اصولگرایی است. اصولگرایی یک تشکیلات شناخته شده است. در این نظام همه چیز حول محور یک اصل از اصول و قانون اساسی می گردد و آن اصل ولایت فقیه است. شاخص ترین اصل قانون اساسی ما ولایت فقیه است. از الان دارد تبلیغ می شود و کاندیدا می شوند و تمام مردم جمع می شوند و تظاهرات می کنند تا بالاخره یک رئیس جمهور انتخاب کنند، آیا مردم رئیس جمهور انتخاب کردند یا فردی را برای ریاست جمهوری به رهبر پیشنهاد کرده اند؟ آیا بدون تنفیذ رهبری، رئیس جمهور، رئیس جمهور می شود؟ خیر.

اصولگرایی که تندتر از رهبری می رود، به هیچ دردی نمی خورد

اگر رهبری، رئیس جمهور را تنفیذ نکنند رئیس جمهور، رئیس جمهور نمی شود؛ لذا مشی اجرایی اصلاح طلبی و اصولگرایی روی سر من جا دارد اما در حول محور اعتقاد کامل به ولایت فقیه باید باشد، یعنی اصولگرای تندرویی که از ولی فقیه تندتر می رود به هیچ دردی نمی خورد، اصلاح طلبی هم که با ولایت فقیه میانه ای ندارد به هیچ دردی در این نظام نمی خورد. یعنی اصلاح طلب ولایتی و اصولگرای ولایتی است که می تواند مملکت را اداره کند و این حرف من به عنوان کسی است که باقی مانده از نسل اول انقلاب است، چون مثل من کم داریم، امثال آقای محسن رضایی نسل اول انقلاب نیستند و آنها نسل دوم انقلاب هستند. ما نسل اول هستیم که از سال ۴۲ با امام بودیم، لذا اگر که این اصل پذیرفته شده باشد می بینیم که سپاه حول این محور خودش را رشد داده است و یک عده هم در میان آنها می گویند که ما می توانیم مملکت را درست کنیم.

*شما با این قضیه موافق هستید؟

بله.

*به نظر شما اقبال مردم چطور است؟ یعنی در ریاست جمهوری هایی که داشتیم آقای قالیباف وآقای محسن رضایی و آقای شمخانی برخی یک و برخی دیگر چندین بار کاندیدا شدند، ولی هیچکدام نتوانستند رای بیاورند. تحلیل شما از عدم اقبال مردم به نظامی ها چیست؟

خوشبختانه ما معتقد هستیم که آزادترین و بی دخالت ترین افراد در دولتهای حاکم در انتخابات فقط ایران است، در بخشی از دنیا کانالیزه است یعنی در امریکا حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات هر سال کاندیدا می شوند و یکی از این دو حزب باید رئیس جمهور شود، برای همین میزان مشارکت مردم زیر ۵۰ درصد آمده است و الان ۴ رئیس جمهور هستند که زیر ۲۴ درصد با آرای مردمی انتخاب شده اند. در ایران تجربه نشان داده است که مردم خودشان انتخاب می کنند، عالی ترین نمونه آن انتخابات بعد از آقای هاشمی بود که مبارزه بین آقای ناطق و آقای خاتمی بود و حتی همه اینهایی که نسبت به نظام مساله دارند می گفتند که قطعا ناطق انتخاب می شود و حتی اگر شما به خاتمی رای دهید از صندوق اسم ناطق بیرون می آید، اما اتفاقی که افتاد این بود که با ۱۸ میلیون رای خاتمی انتخاب شد چون مردم او را انتخاب کردند. بعد از خاتمی انتخابات بین هاشمی و محسن رضایی و احمدی نژاد و لاریجانی و معین بود و مردم به احمدی نژاد رای دادند. در دوم آقای هاشمی به میدان آمد و با وجود اینکه در دور اول ۱۷ میلیون رای آورد، اما در دوم باز احمدی نژاد رای آورد. یعنی مردم در انتخابات ها حرف اول را می زنند. الان با توجه به وضع موجود اگر تشخیص دهند که شاید یک نظامی بتواند این وضع لجام گسیخته را که از دست در رفته است را درست کند، اقبال می کنند؛ مقام معظم رهبری از اول می گفتند که در جزئیات دخالت نمی کنند و این وظیفه دولت است و دولت هم این را رها کرده است.

نگران میزان مشارکت در انتخابات نیستم

*آقای رفیقدوست! در انتخابات ۹۸ یک مشارکت ۴۲ درصدی داشتیم که کمترین مشارکت در جمهوری اسلامی بود، شما این نگرانی را برای انتخابات ۱۴۰۰ ندارید؟

خیر. من زیاد به جوامع مردمی می روم، در این انتخابات اینگونه نیست.

*چرا فکر می کنید تغییر می کند؟

یک حرکت وسیعی بر علیه شرکت مردم در انتخابات شد و عده ای از مردم شرکت نکردند و به اصطلاح معروف طرفداران اصلاح طلب شرکت نکردند با این ادعا که کاندیداهای ما رد صلاحیت شده اند، در حالی که آنها به اندازه کافی کاندید داشتند. با این وضعی که الان پیش آمده است و این سرخوردگی که دولت فعلی دارد حتما برای انتخابات بعدی مثل آن انتخابات نخواهد شد و شاهد جمعیت بالایی هستیم.

*آماری که وزارت کشور می دهد می گوید در انتخابات جمعه گذشته در ۱۰ حوزه، مشارکت زیر ۱۰ درصد بوده است.

اینها ملاک نیست. انتخابات میان دوره ای همیشه همینطور است. من امروز چیزی که در روزنامه خواندم این بود که غیر از زنجان بقیه جاها آمار بالا است.

*یک بحث دیگر بحث اختیارات دولت است.

از این بیشتر هیچ دولتی در دنیا اختیار ندارد.

*اما هر رئیس جمهوری که سر کار آمده است در دولت دوم خودش بحث اختیارات را مطرح می کند.

برای اینکه نمی تواند اداره کند.

*شاید برای این است که واقعا اختیارات کمی دارد.

بیخود است. آنها باید بگویند که چه اختیاری ندارند. انشالله در انتخابات کسی که بتواند از جوان ها استفاده کند روی کار بیاید. الان ما در این دولت یک وزیر جوان داریم و بقیه میانگین سنیشان بالای ۶۰ سال است. ما اینهمه جوان در دانشگاه و اینهمه فارغ التحصیل داریم. ۱۸ سال پیش در یک جمع دانشجویی حضرت آقا یک سخنرانی داشتند و به دانشجوها گفتند که بروید و علم تولید کنید. ۱۸ سال پیش رتبه علمی ما در دنیا ۱۴۳ بود و تا ۳ سال پیش که متاسفانه الان داریم درجا می زنیم به ۱۴ رسیده بودیم.

مشکل کشور با یک کلمه ۵ حرفی حل می شود

ما الان در نانو یکی از ۵ کشور بزرگ دنیا هستیم. واکسن ام اس را دانشمندان ایرانی کشف کرده اند که دارد در دنیا مطرح می شود. هدف گذاری جامعه علمی ما رتبه ۱۰ بود ولی الان داریم درجا می زنیم چون در این کار دانشجویان ما احتیاجی به آقا بالا سر نداشتند. من دیپلم ریاضی و لیسانس نظامی دارم، سال ۶۰ من را به هیئت های ۷ نفره زمین دعوت کردند تا سخنرانی کنم و مرحوم آقای فاضل هرندی رئیس هیئت های ۷ نفره بود، آن روز یعنی ۴۰ سال پیش گفتم مشکل این کشور با یک کلمه ۵ حرفی حل می شود: تولید! آن هم تولید توسط مردم بدون دخالت دولت.

دولت از دخالت در اجرای اقتصاد خارج شود؛ بعد از ۴۰ سال امروز می گویم. من ۳ الی ۴ سال پیش حرکتی را شروع کردم و به دستور آقا با آقای روحانی و آقای جهانگیری ملاقاتی داشتم که دولت فقط نمی گذارد که مردم تولید کنند. (دوره اول آقای روحانی)خود آقای جهانگیری فرمودند که آقای طیب نیا وزیر اقتصاد دارایی را مامور کردیم که موانع کسب و کار مردمی را احصاء کند تا الان ۱۵۰۸ قانون، مقررات، مصوبه من درآوردی، تبصره و...، من گفتم اینها را یکجا بردارید، الان برای تولید مثلا یک فردی سرمایه ای را جمع می کند و مقدار زیادی وام می گیرد و درخواست می کند که این کار تولیدی را انجام دهد، اولا آنچه که بعد از سالها از درون دستگاه دولت در می آید آنچیزی نیست که او می خواهد و از آن بدتر آن روزی که می خواست این کار را بکند توجیه اقتصادی داشت اما الان ندارد، مثلا تا دیروز تولید کره در داخل کشور ما اقتصادی نبود چون دولت کره وارد می کرد و از دیروز که دیگر ارز ندارد تا وارد کند دامداری ها می گویند کره تولید می کنیم، یعنی دولت باید قانون گذار، هدایت کننده، حمایت کنند و کنترل کننده باشد، و نباید کارخانه و مزرعه و پالایشگاه داشته باشد، مثلا به جای پالایشگاه های بزرگ پالایشگاه های ۵۰ هزار بشکه ای و ۲۰ هزار بشکه ای و هزار بشکه باشد و اجازه دهیم مردم تولید کنند و ببینید که در این مملکت چه در می آید. در بحث فساد که مطرح می شود، آیا تاجر از تاجر رشوه می گیرد؟ کاسب از کاسب رشوه می گیرد؟ اینها که از هم رشوه نمی گیرند، اصلا لفظ اختلاس یعنی برداشتن از مال دولت! وقتی دست دولت باشد اختلاس می کنند و زمانی که دست ملت باشد که از هم اختلاس نمی کنند. جهش تولید یعنی اگر مانعی سر راه تولید کننده است آن را برداریم و اجازه دهیم تولید شود، متاسفانه مانع را بر نمی دارند.

به جای یارانه باید به یک کشاورز تراکتور می دادیم

*الان مجلس یازدهم هم دارد قانون اضافه می کند.

اشتباه می کند. اگر می خواهد سد راه تولید باشد دارد اشتباه می کند و شکست می خورد؛ باید همان هزار و ۵۰۸ تا را از آقای جهانگیری بگیرند و با خود دولت همفکری کنند و با سر و صدا این موانع را از پیش پای مردم بردارند. یک تلاش هایی دارند می کنند اما این کار با انقلاب انجام می شود. دانشگاهی ها گفته اند که کشور ما با همین آب و خاکی که دارد، توان غذا دادن تا ۲۵۰ میلیون نفر را دارد. آنها باید بهترین روش ها و بهترین سیستم ها را بیاورند. همانطور که گفتم خانواده ای را در اذربایجان می شناختم که ۱۰ نفر بودند و پیاز می کاشتند، ۱۰ تا ۴۵ هزار تومان می شود ۴۵۰ هزار تومان، اگر بجای ۱۰ ماه یارانه به آنها تراکتور و .. می دادیم خیلی بهتر بود، ما بجای یاد دادن ماهیگیری به آنها ماهی دادیم و الان هم همان روش ادامه دارد. ما باید با عقل و منطق مشکلات مردم را حل کنیم، تولید، تولید، تولید... ؛تولید برای تامین مصرف داخلی و تولید برای صادرات با ضائقه خریدار. من در ۲ الی ۳ کارخانه بنیاد این کار را کردم و موفق بودم.

کمترین فساد در بنیاد مستضعفان است

*بعضی ها معتقدند که ساختار بنیاد به دلیل آنکه نظارتی بر آن وجود ندارد فساد خیز است یعنی ممکن است در آن فساد اتفاق بیفتد...

کمترین فساد در بنیاد بوده است. یعنی از زمانی که من به بنیاد رفتم و بعد از من آقای فروزنده و بعد آقای سعیدی کیا و بعد آقای فتاح، ما فساد در بنیاد نداشتیم.

*چرا نظارت جدی ندارد؟

اولا نظارت بازرسی کل کشور است و از آن مهمتر نظارت دفتر رهبری است و خود بنیاد هم بازرسی دارد و اصلا من نشنیده ام که در بنیاد فسادی رخ دهد.

*شما با فروش اموال بنیاد موافق هستید؟

بنیاد دو بخش دارد ، یک بخش آن مراکز تولید است که بیشتر آنها بعد از تشکیل بنیاد به وجود آمده است و قدیمی ها یک کارخانه به نام چیت ری داشتند که من اسم آن را موزه چیت ری گذاشته ام، تقریبا از کارخانه های قبل از انقلاب چیزی باقی نمانده است و هرچیزی که دارد جدید است و آن هم در شرایط مساوی با بخش خصوصی است. الان همه مراکز تولیدی بنیاد مالیات می دهند و چون شخصی نیست خوب مالیات می دهند از زیر آن در نمی روند و اظهارنامه قلابی درست نمی کنند ولی بنای بنیاد این است که در کارهایی که مردم می توانند انجام دهند، شرکت نکنند. الان پروژه های خیلی بزرگی که بخش خصوصی زیر بار آن نمی رود را قبول می کند و درآمد و بخشی از فروش اموالش را به دستور مقام معظم رهبری صرف محرومیت زدایی می کند و در همین قضایای اخیر کرونا، ما سه مرتبه ۳ تا هزار میلیارد تومان تصویب کردیم که آقای فتاح به مساله کرونا اختصاص دهد و در آخرین آن مثلا ۱میلیون و ۵۰۰ هزار بسته آذوقه بود که ۴۵۰ میلیارد تومان می شد و دارند انجام می دهند و تقریبا ۱۰۰ درصد درآمد آن صرف محرومیت زدایی می شود.

اگر فتاح از ما سوال می‌کرد آن مطالب را نمی‌گفت

*بحث اختلافات و دعواهایی که درمورد صحبتهای اقای فتاح مطرح شد، شما ریشه این دعوا ها را در کجا می دانید؟ و کلا تحلیل شما چیست؟

اگر از آقای فتاح از افرادی مانند ما که قبلا بودیم سؤال می کرد، آن مطالب را نمی گفتند چون مدرسه فرهنگ اولین مدرسه علوم انسانی بود که در ایران به دستور آقا تشکیل شد و آنجا برای بنیاد است؛ به ایشان اطلاعات صحیحی نداده بودند و خودش هم بعد عذر خواهی کرد و حرفهایش را پس گرفت. شما نباید این سؤال را از من بکنید و باید از آقای فتاح بپرسید.

*بالاخره شما عضو هیئت امنای بنیاد هستید.

هستیم ولی ربطی به کار ما ندارد.

*یعنی ایشان از شما مشورت نمی گیرند؟

در این مورد مشورت نکردند.

در زمان آیت الله هاشمی از بخش کوچکی از کاخ مرمر استفاده می شد

*یعنی این بحث ها هیمشه مطرح بوده است، مثلا درمورد کاخ مرمری که صحبت می کردند همیشه این بحث ها مطرح بوده است، درست است؟

امروز مجلس محلی است که مجمع تشخیص آنجا رفته است و آن زمان مجلس شورا آنجا بود الان مجلس شورا سر جای خودش رفته است و مجلس خالی شد و مجمع تشخیص به آنجا رفت و آنجا خالی شد و تحویل بنیاد دادند.همه چیز طبیعی است. زمانی که من چند دفعه به ملاقات آقای هاشمی در کاخ مرمر رفتم ندیدم که آنجا کاری کرده باشند و آنها از یک بخش کوچک آن استفاده می کردند.

*خیلی ها تحلیل انتخاباتی از این موضوع داشتند. شما هم چنین نگاهی دارید؟

ایشان اعلام کرده اند که من کاندیدا نمی شوم.

*شما به عملکرد خودتان چه نمره ای می دهید

دیگران باید به من نمره دهند.

فکر نمی کنم نیاز به اصلاح داشته باشم

*آیا از عملکرد خودتان راضی بودید؟

زمانی که من بین خودم و خدا خلوت می کنم این را می دانم که از هیچ چیزی فروگذاری نکردم و تمام توان من آن بود. خیلی از همکاران من به من نمره خوبی می دهند، شما می توانید از سردار قربانی و سردار رحیم صفوی سؤال کنید، آنها تحلیل های خوبی دارند. خدا مرحوم حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند، ایشان در جمعی راجع به من صحبت کرده بودند. من واقعا تمام توانم را گذاشتم.

*اگر امکان اصلاح داشته باشید کجا را اصلاح می کنید؟

فکر نمی کنم جایی باشد.

*حتی در دوران جنگ یا حتی پیشنهادی دهید.

ما جوری شروع کردیم که به نتیجه خوبی رسیدیم. چرا باید اینجا طوری صحبت کنم تا دیگران خوششان بیاید. ما پایه دفاعی را کار گذاشتیم که اگر در زمان جنگ موشک با برد ۳۰۰ کیلومتری آن ساختیم الان هزار کیلومتری آن را ساخته اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۶
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
61
9
....تمام سپاهی ها سیاست را به خوبی می فهمند، اما نه جزء چپ و نه جزء راست هستند و نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
هرگونه واگرایی نیروها از یکدیگر، به ضرر کشور است، بنابراین همه باید با یکدیگر همکاری کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
امروز بعد از گذشت چندین سال از پایان جنگ نظامی و سخت، دشمن در جبهه‌های جنگ نرم و اقتصادی، کشورمان را مورد هجمه قرار داده است. ولي باز تیرشان به سنگ خورده است. چراکه نسل رزمندگان دوران جنگ همچنان پابرجا هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
56
خسته شدیم از این مدیران جوان و انقلابی. یه کمی پاسخگو باشید. واقعا خسته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
اگر در ایران، مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود، قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
50
آفتاب تو رو بخدا منتشر کنید:
آقای رفیقدوست شما همان کسی هستید در زمان جنگ که صدام تهران را موشک باران میکرد درسخنرانی پیش از نماز جمعه تهران فرمودید ما ضد موشکی ساختیم که قبل از رسیدن به آسمان تهران آنرا در هوا منفجر میکنیم. که نادرستی این جمله هیچوقت فراموشم نمیشود.
متعجبم نظامیان در وضعیت فعلی مملکت ادعا دارند که چنانچه ریاست جمهوری 1400 را در اختیار بگیرند متوانند مشکلات مملکت را برطرف کنند
پاسخ ها
خروس بی محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
هیچ کس نمی تواند یک تنه مشکلات را حل کند چون مدیران ما قائل به علم نیستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
44
باور نمی کنیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
59
بنظر می آید که توی ویلای لواسان خیلی خوش میگذره . یکی می شود توضیح دهد امثال رفیق دوست و رضایی توی جبهه چکار مثبت انجام داده اند .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
خیلی کارا همین که فرمانده جنگ بودند خودشون رو ثابت کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
53
چراسپاه ارتش نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
در همه عرسه ها خودی و غیر خودی داریم .دوست عزیز
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
ارتش پاک تر از آن است که فرماندهانش درگیر قدرت شوند
زنده باد ارتش
زنده باد ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
68
5
برای رویارویی با ترامپ نیاز به یک دولت نظامی داریم.
کابینه جنگ.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
عمو جان الان دشمن مردم ایران ترامپ نیست. ترامپ عددی نیست. چهل و خورده ای ساله که دشمن آسایش و رفاه و نان شب مردم ایران کسانی هستند که این شخص قصر نشین لابد روحش خبر ندارد کی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
كابينه جنگ؟
نه كابينه عقل ميخواهيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
ژنهاي مغز بعضي ها را ظاهرا از ژن .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
27
شاید دیر باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
44
شمافقط دنبال قدرت هستید
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
47
در این چهل سال هر سال قدرت نظامیان بیشتر شده و ما نفوذ ایشان را در اقتصاد در قوه قضاییه و در مجلس می بینیم فقط مانده دولت که موضوع تفکیک قوا عملا باد هوا شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
2
48
سپاهی ها اصولگرا هستند اینکه میگند نه اصلاح‌طلب هستند نه اصولگرا بیشتر بازی سياسيه
ناشناس
|
Spain
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
59
سپاه همه جا رو گرفته فقط مونده ریاست جمهوری واین کار رو حتماً خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
34
تو هم که هر وقتی مغز مفت گیر میاری فقط از خودت تعریف مبکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
3
46
این مخالف نظرامام است که فرمودندنظامیان درسیاست دخالت نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
خیلی چیزهای دیگر هم گفتند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
50
4
انشاله انقلابی ها سر کا بیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تا حالا ضد انقلابیا سر کار بودند؟
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
42
2
حرف ما یک کلام

سید حسن والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
اين ما يعني كه؟
قطعا من و امثال من جزء اين كلمه نخواهيم بود.
خيلي عقده خود بزرگ بيني داري.
و حرف و سوال بعد
سيد حسن؟؟؟
اون كه ايراني نيست و سالهاست وبال گردن ما.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
49
7
انشالله علامه سید حسن خمینی می آیند و جلوی بدعتها را هم میگیرند
ناشناس
|
Kuwait
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
28
اصلا کی نظر تو رو خواست و چه ارزشی داره
کلیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
6
47
هر سپاهی بیاد قطعا دلار میره بالای 100 هزار تومان
د
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
حتما شما عقل کل تشریف داری که اینقدر مطمئن حرف میزنی
همون زمان که گفتین بعد از توافق برجام دلار میشه 1000 تومن و کشور رو به فلاکت کشوندین برای هفت پشتمون کافیه
پراید 20 میلیونی رو رسوندن به 110 میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
نه برادر من
الکی شلوغش نکن
اتفاقا ...... برجام رو نابود کرد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
15
3
قیمت دلار و پراید و ساینا و تیبا و بسته دستمال کاغذی و .. در هر هفته میگوید چه بخواهیم چه نخواهیم زمان گذار به دوران دولت مدرن در ایران اسلامی فرا رسیده است ..
بالاخره روزی آتش جنگ در منطقه خاورمیانه فرو می خوابد و فردای آن روز شروع دوران مدرنیته در خاورمیانه است و وقت گذار به تمدن نوین اسلامی در ایران.
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
20
دلار 30 هزار تومن
سکه 13 و نیم میلیون
پراید 110 میلیون
هر متر منزل 23 میلیون
حقوق کارگر 2400000
بنزین 3000
تورم بالای 50 درصد
یارانه 45000

این چیزی هست که باید روش مانور بدین و ازش خبر بنویسین
اینکه چرا وضع معیشت و اقتصاد اینجور شده

علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تا وقتی جام زهر را سر نکشید اوضاع همینه و دست رئیس جمهور نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تا وقتی بی عرضه ها سر کار هستن و خیانت می کنن و حرف دشمن رو از تریبون داخلی میزنن همین هست .
جام زهر رو اونی باید بخوره که با دشمن یک صدا حرف میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
14
چه فرقی میکنه کی بیاد؟؟ دیگه بالا و پایین هنرهای هرکی میتونسته بیاد رو دیدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
17
هرکی بیاید فرقی نمیکند اینها فقط میخواهند شرکت در آرا داشته باشند
امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
8
3
مهم نیست چه کسی باشد فقط دروغگو ومنافق نباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
مگه داریم مگه میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
18
4
هرکسی غیر از اصلاح طلبان که واقعا کشور را به قهقرا بردند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
21
4
سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی باید تغییر کند ، نیرو های سپاهی فرزندان این خاک و بوم هستند که در مواقع مشکلات جانفشانی کردند و به داد مردم رسیدند. الان هم انتظار داریم مشکلات شدید مردم را ببینند و برای حل آن اقدام نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
2
17
حاکمان اصلی تا حالا مگه کیا بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
2
26
اداره کشور صحنه جنگ نیست تا حالا هم هر چه خرابی ببار آمده حاصل برخورد های تند و نظامی گونه بوده قطعا هیچ نظامی نمی تواند یک مدیر کارا برای اداره کشور باشد در هیچ کشوری هم نظامیان موفق نبوده اند اگر نمونه دارید ارایه دهید
میثاق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
7
واقعا اداره ایران با این مدیریت از رده کلان تا اجرا خوب نیست این بود الگو جهانی شدن،...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
1
19
قطعا مردم دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
مردم در صورتی در انتخابات شرکت می کنتد که مشاور رییسی !!!! کاندید بشه ، رییس جمهور فقط تتلو و دیگر هیچ .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
9
1
همه چی درس میشه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
9
ما شهروندان جمهوریت هستیم و شما برای ما تعیین تکلییف نمی‌توانید بکنید .برای دفاع از ارزش‌های جمهوری
بیایید با رجعت دوباره بسوی مردم به‌صورت مشترک یک طرحی را برای آینده‌ی ایران ایجاد کنیم. در این صورت هیچ کسی به کسی دیگر تعیین تکلیف نمیکند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
2
در انتخابات پیش رو بارقه ارزش‌ها پر خواهد زد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
11
چه فرقي بحال ملت ميكند آب كه از سر گذشت چه يك وجب چه هزاران وجب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
10
ان قدیما اگر یادتان باشد امام گفت نظامیان درسیاست وانتخابات ورود نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
1
12
خلاصه کل عمرمان در تحریم سپری شد و چیزی از دنیا نفهمیدیم و همیشه با اینکه از صبح تا شب کار میکنیم شرمنده خانواده و بچه های خود هستیم و از این دنیای پیشرفته و مدرنیته چیزی نسیب ما نشد خدا لعنت کند مسببینش را فقط وعده های توخالی دادندو عملی ندیدیم و عمرمان بسر آمد ولی یه روزی نیاتشان برملا میشود تحریم را بر ملت سوار کردند تا پراید را 110 میلیون به مردم بیچاره بفروشند ایرانی ها بایستی همه سوار بنز و پورشه و... می شدند نه خواب پراید را می دیدند...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
15
1
از 22 بهمن 1357 تا الان نظامی ها سپر ملت و اسلام بودند ، اگر نظامی ها ی انقلابی ولایت مدار نبودند صدام چه می کرد؟ آمریکا و عربستان و اسرائیل چه می کرد ؟ 2 بار اشغال ایران در دو جنگ جهانی یادمان نرود ! کشتار 10 میلیون ایرانی با وبا و قحطی یادمان نرود ! یادمان نرود که حاج قاسم و یاران با وفایش داعش را نابود کردند ! نظامی حق مدار عدالت گستر ظلم ستیز و ولایی مگر بد است . حتما کشور رونق می گیرد ، دشمن خار و حسابگرا تر می شود و ملت سزبلند و راحت تر زندگی می کند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین