کد خبر: ۶۷۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

ترامپ و نگرانی جامعه سیاسی آمریکا در مورد انتقال مسالمت آمیز قدرت

اظهارات «دونالد ترامپ» در مورد احتمال تقلب در انتخابات آمریکا و واکنش نامشخص وی در مورد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت واگذاری رقابت، نگرانی‌هایی را در خصوص آینده سیاسی ایالات متحده پس از اعلام نتیجه انتخابات به‌وجود آورده‌است.
ترامپ و نگرانی جامعه سیاسی آمریکا در مورد انتقال مسالمت آمیز قدرت
آفتاب‌‌نیوز :

با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات ضد و نقیض «دونالد ترامپ» در مورد پذیرش نتیجه این انتخابات سوالات متعددی در ذهن رای دهندگان آمریکایی ایجاد شده که پاسخ دادن به آنها در این مقطع زمانی دشوار به نظر می رسد، سوالاتی از قبیل اینکه اگر نتیجه انتخابات در شب رای گیری مشخص نشود؟ اگر نتیجه انتخابات توسط یکی از نامزدها به رسمیت شناخته نشود؟ اگر رئیس جمهور از ترک کاخ سفید امتناع کند، چه؟

نشریه بیلد آلمان امروز (شنبه) در گزارشی با اشاره به تردیدهای موجود در این خصوص نوشت: دلیل اصلی این تردیدها شخص «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ۷۴ ساله ایالات متحده است که بارها در مورد خطر تقلب در انتخابات از طریق برگه های رای گیری که از طریق پست ارسال می شود، هشدار داده است.

وی پنج شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که انتخاب شفاف است، اما مطمئن نیستم که بتواند اینگونه باشد.» وی سپس با اشاره به شیوه رای گیری پستی نوشت: «دموکرات ها انتخابات ۲۰۲۰ ما را دستکاری می کنند!» اما اشاره به این مطلب اقدام جدیدی نیست. رئیس جمهوری آمریکا هفته ها مدعی است که اسناد انتخاباتی چندین بار برای شهروندان آمریکایی ارسال شده و این خطر تقلب در انتخابات را به شدت افزایش می دهد.

ترامپ اخیراً در جمع هواداران خود گفته است که متقاعد شده تنها با تقلب در انتخابات ممکن است رای خود را از دست بدهد. با این حال کارشناسان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات این ادعا را رد می کنند.

تردید در پذیرش انتقال مسالمت آمیز قدرت از سوی ترامپ

در بحبوحه این مناقشات، اظهارات روز چهارشنبه ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی سر و صدای زیادی به پا کرد. وقتی خبرنگاری از او سال کرد که آیا او به انتقال مسالمت آمیز قدرت پایبند است یا نه وی گفت: «باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد.»

این پاسخ بدون عواقب نبود و انتقاد دموکرات ها و جمهوری خواهان را برانگیخت. سنا که جمهوری خواهان در آن اکثریت را دارند ، روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه ای تعهد خود را به انتقال مسالمت آمیز قدرت اعلام کرد. همچنین «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواهان در سنا تاکید کرد در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، انتقال قدرت به درستی انجام می گیرد. وی در توییتر خود نوشت: «برنده انتخابات ۳ نوامبر (13 آبان) از ۲۰ ژانویه (اول بهمن) روی کار خواهد آمد.»

سناتور «میت رامنی» یکی از اصلی ترین منتقدان جمهوری خواه ترامپ نیز در توییتر خود یادآور شد: «انتقال مسالمت آمیز قدرت برای دموکراسی نیازی اساسی است. بدون آن ما هم چیزی شبیه بلاروس می شویم. هر گمانه زنی مبنی بر اینکه یک رئیس جمهور ممکن است به این ضمانت قانون اساسی احترام نگذارد ، غیر قابل تصور و غیرقابل قبول است.»

در موضوع رأی گیری پستی ، اخیراً ترامپ به پیامی از وزارت دادگستری ایالت پنسیلوانیا اشاره کرده که طبق آن ۹ برگ رأی دور انداخته شده، کشف شده است. در این ایالت، پاکت های دارای برگه های رأی گیری که از طریق پست ارسال می شوند ، باید تا روز انتخابات مهر و موم شده باشند.

طبق یافته های اولیه بازرسان ، کارمندان مرجع محلی انتخابات پاکت نامه ها را با برگه های رای گیری باز کرده اند زیرا بسیار شبیه پاکت نامه های درخواست اسناد رای گیری پستی بودند. ترامپ از این فرصت استفاده و از این بی نظمی انتقاد کرده است.

از سوی دیگر «جو بایدن» رقیب ترامپ با ناباوری نسبت به اظهارات اخیر ترامپ واکنش نشان داده و گفت: «ما در چه نوع کشوری هستیم؟ من نمی دانم در این باره چه بگویم.»

احتمال تقلب در انتخاب چقدر است؟

︎ ︎«آندریاس فالک» متخصص مسائل آمریکا و استاد مطالعات خارجی در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ ، به نشریه بیلد آلمان گفت: ”طبق مطالعات مستقل ، احتمال تقلب در انتخابات یا سو استفاده در محدوده دو ده هزارم درصد است. و این یعنی مشکل می توان خطاهای رسمی در رای گیری را پذیرفت: در عین حال مواردی از جمله عدم تطابق امضا ، تاریخ اشتباه و غیره می توانند رای را باطل کنند.»

این اولین بار نیست که دادگاه عالی ایالات متحده در مورد انتخابات تصمیم گیری می کند. در سال ۲۰۰۰ ، جورج دبلیو بوش جمهوری خواه پس از اولین شمارش آرا در فلوریدا به «ال گور» رقیب دموکرات چنان نزدیک بود که باید شمارش دوم نیز انجام می شد. با این وجود در نهایت دیوان عالی کشور تصمیم گرفت که بازشماری مجدد متوقف شود.

این در حالی بود که عامل تعیین کننده، این واقعیت بود که ال گور با مشاهده نتایج آرا، شکست خود را علناً اعتراف کرد. اما آیا ترامپ نیز این کار را خواهد کرد؟ با توجه به اظهارات اخیر ترامپ هنوز این امر قعطی نیست. فالک نتیجه گیری می کند که برای مشروعیت انتخابات، آشکار بودن برنده نهایی انتخابات یک مزیت است.

در همین رابطه «جیمز دیویس» متخصص سیاست آمریکا بر این باور است که «اگر نتیجه بسیار نزدیک شود ، این احتمال وجود دارد که با یک درگیری رقابتی مواجه شویم.»

به نوشته مجله آمریکایی 'آتلانتیک' در حال حاضر ملاحظاتی در میان جمهوری خواهان وجود دارد که از منتخبان ایالت ها می خواهد و در صورت تردید نیز به ترامپ رای دهند. بر این اساس برخی از جمهوری خواهان روی این گزینه حساب می کنند که اگر در نتیجه انتخابات تردیدی وجود داشته باشد ، لیست دوم رای دهندگان جمهوری خواه توسط قانونگذار تحت سلطه جمهوری خواهان پیشنهاد می شود. در این صورت تصمیم گیری باید توسط کنگره جدید به ریاست معاون رئیس جمهور «مایک پنس» در ژانویه انجام شود.

اگر ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند چه؟

سوالی باقی مانده که دیوانه وار به نظر می رسد ، اما حتی بین کارشناسان آمریکایی نیز مورد بحث است، این است: اگر ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند چه ؟ آیا نهایتا سرویس مخفی باید اقدامی انجام دهد و رئیس جمهوری را از مسند قدرتش کنار بزند؟

فالک به این سوال اینگونه پاسخ می دهد که «در شرایط اضطراری بله. اما کار به آنجا نخواهد کشید.» چنین وضعیتی همچنین می تواند به درگیری مجدد بین طرفداران ترامپ و مخالفانش منجر شود. فالک می گوید: «اعتراضات به نتیجه انتخابات وجود خواهد داشت که ممکن است به خشونت تبدیل شود ، اما من فکر می کنم که دامنه این اقدامات اعتراضی محدود خواهد بود و یک پدیده در سطح کشور نخواهد بود.»

دیویس نیز با این ایده موافق است: « با پیروزی رئیس جمهور جدید ، احتمالاً مخالفان وی شکست احتمالی نامزد محبوب خود را غیرقانونی می دانند. در چنین شرایط پرتنشی ، متأسفانه نمی توان توسل به خشونت را منتفی دانست.»

به گزارش ایرنا، در نظرسنجی‌های ملی انتخابات ریاست جمهوری «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات پیشتاز است. اما این پیروزی نامزد دموکرات را تضمین نمی‌کند. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶میلادی، «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و رقیب دونالد ترامپ، تقریبا در کل مبارزات انتخاباتی نسبت به ترامپ برتری آشکاری داشت. اما وی در نهایت در انتخابات مجمع گزینندگان (الکترال کالج) مقابل ترامپ شکست خورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین