کد خبر: ۶۷۳۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵

نیویورک تایمز: استقرار کشتی آمریکا در یونان نشانگر افزایش تنش واشنگتن با ترکیه است

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد استقرار کشتی نظامی آمریکا در پایگاه مشترک این کشور با یونان می تواند نشانه ای از تنش روبه رشد میان واشنگتن و ترکیه باشد.
نیویورک تایمز: استقرار کشتی آمریکا در یونان نشانگر افزایش تنش واشنگتن با ترکیه است
آفتاب‌‌نیوز :

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در اقدامی که می تواند به عنوان حمایت ایالت متحده از یونان در برابر ترکیه تلقی شود، گفت که ما یک کشتی نیروی دریایی را در پایگاه نظامی مشترک خود با یونان مستقر می کنیم.

پایگاه مشترک میان آمریکا و یونان تنها ۶۰۰ مایل (۹۶۵ کیلومتر) با سواحل ترکیه فاصله دارد.

به نوشته نیویورک تایمز، کشتی نظامی "وودی ویلیام" قابلیت درگیری با شدت بالا را ندارد. اما استقرار آن در پایگاه مشترک با یونان در خلیج " سودا" در نزدیکی جایی که ترکیه در اوایل سال جاری میلادی کشتی های اکتشافی و حفاری را برای جستجوی گاز اعزام کرده ،می تواند به عنوان یک هشدار نمادین از تحریک فزاینده آمریکا با آنکارا باشد.

اختلافات با ترکیه همراه با چگونگی حل و فصل آن از جمله مهمترین اولویت دیدار امروز (سه شنبه) "کریاکس میتسوتاکیس" نخست وزیر یونان با پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پایگاه خلیج سودا بود.

پمپئو سفر پنج روزه منطقه‌ای خود را با بازدید از شهر سالونیک، واقع در شمال یونان آغاز کرد و با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود دیدار کرد و به بررسی مسائلی چون تنش‌های اخیر میان آتن و آنکارا بر سر دریای مدیترانه شرقی پرداخت.

پامپئو گفت، واشنگتن آماده استفاده از نفوذ سیاسی و دیپلماتیک خود در منطقه با هدف کاهش تنش‌ها بر سر مرزهای دریای و حقوق مربوط به اکتشاف ذخایر انرژی بین دو کشور است.

مقام‌های یونان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک پس از نشست در سالونیک اعلام کردند: آمریکا و یونان بر تقویت همکاری نزدیک بین دو کشور و استفاده از ابزاری برای دسترسی به مرزهای آبی با هدف حفظ ثبات و امنیت در منطقه تاکید کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین