کد خبر: ۶۷۴۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

کرونا در آمریکای لاتین؛ نابودی ۳۴ میلیون شغل

سازمان جهانی کار(ILO) وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۲۰) بیش از ۳۴ میلیون شغل به دنبال پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع شدید بیماری کووید-۱۹ در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان کانون جدید گسترش ویروس کرونا در جهان، از بین رفته است.
کرونا در آمریکای لاتین؛ نابودی ۳۴ میلیون شغل
آفتاب‌‌نیوز :

این نهاد بین‌المللی با بیان اینکه آمریکای لاتین و کارائیب شاهد بحرانی بی سابقه در بازار کار است، تصریح کرد آمار ارائه شده با رصد شرایط شغلی در ۹ کشور آمریکای لاتین که حدود ۸۰ درصد مجموع اشتغال منطقه را شامل می‌شود، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ثبت شده است.

بر اساس آمار تارنمای «وُرلدو میترز» برزیل، کلمبیا، پرو، آرژانتین و مکزیک به ترتیب با ثبت بیش از چهار میلیون و ۸۴۹ هزار، ۸۳۵ هزار، ۸۱۸ هزار، ۷۶۵ هزار و ۷۴۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه پنج کشور نخست منطقه آمریکای لاتین در فهرست جهانی قرار دارند.

همچنین در حالی که شمار جانباختگان کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر فراتر رفت، بیش از یک سوم موارد فوتی متعلق به آمریکای لاتین است؛ دو کشور برزیل و مکزیک با ثبت افزون بر ۱۴۴ هزار و ۷۸ هزار مورد فوتی، با اختلاف در صدر کشورهای آمریکای لاتین از لحاظ شمار جانباختگان بیماری همه‌گیر قرار دارند.

سازمان بین المللی کار اعلام کرد سقوط شدید شاخص‌های اشتغال در این منطقه نتیجه بحران اقتصادی تاریخی است که آمریکای لاتین با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ صندوق بین المللی پول پیشتر از کاهش ۹.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

این سازمان از کشورهای منطقه خواست تا استراتژی‌های فوری برای مقابله با این مشکل اتخاذ کنند.

آمریکای لاتین و کارائیب با کاهش ۲۰.۹ درصدی اشتغال در سه ماهه اول سال، در مقایسه با میانگین ۱۱.۷ درصدی در سراسر جهان، به عنوان متضررترین منطقه در جهان از نظر ساعات کار از دست رفته معرفی شده است.

«وینیسیوس پینهیرو» مدیر سازمان جهانی کار در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب در بیانیه ای اعلام کرد: با چالشی بی سابقه مواجه هستیم؛ احیای بازار کسب و کار نیازمند مقابله با مشکلات ساختاری است که متاسفانه با شیوع پاندمی تشدید شده است.

پینهیرو گفت: اگرچه در سه ماهه سوم سال، بهبود فعالیت‌های اقتصادی و شرایط اشتغال رخ داد اما این منطقه با مشکلات ساختاری مانند بهره وری پایین و نابرابری درآمد روبرو است.

آمریکای لاتین در حالی شاهد روند صعودی آمار مبتلایان و جانباختگان است که شیوع بیماری همه‌گیر در جغرافیای درگیر با معضل فقر، فساد و خشونت به بحرانی مضاعف و به منزله تیر خلاص بر بدنه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این منطقه تبدیل شده است.

با گسترش بیماری همه گیر در آمریکای لاتین، مردم منطقه بزرگترین رکود اقتصادی، فقر شدید، بیکاری و نابرابری را تجربه خواهند کرد. بزرگ بودن اقتصاد غیررسمی در منطقه آمریکای لاتین از یک سو و ضعف دولت‌های این منطقه از سوی دیگر موجب وخامت اوضاع شده است.

انتظار می‌رود نرخ بیکاری آمریکای لاتین تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۳.۵ درصد برسد که دو درصد بالاتر از میزان پیش‌بینی در ماه آوریل و پنج درصد بالاتر از پیش‌بینی سال ۲۰۱۹ خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که شمار بیکاران این منطقه به حدود ۴۴.۱ میلیون نفر برسد و افزایش ۱۸ میلیون نفری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد.

بانک جهانی هشدار داده است که تعداد افراد زیر خط فقر در آمریکای لاتین ممکن است در سال جاری میلادی ۲۳ میلیون نفر افزایش یابد و به نظر نمی‌رسد که سیاست‌های دولت‌های منطقه کمکی به رفع این مشکلات بکند. در سال گذشته کشورهای بولیوی، شیلی، کلمبیا و اکوادور شاهد شکل‌گیری اعتراضات خیابانی گسترده بودند و اکنون نظام سیاسی این کشورها ممکن است بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین