کد خبر: ۶۷۴۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد

صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا خواستار برقراری آتش‌بس در سریع‌ترین زمان ممکن در منطقه قره‌باغ شدند.
اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل پس از نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل تصریح کرد که این رهبران در مورد درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان با ارمنستان در قره باغ بحث و تبادل نظر کردند و خواستار برقراری آتش‌بس در این منطقه در سریعترین زمان ممکن می باشند.

وی افزود: این مسئله مهم است که آتش‌بس در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد شود. این تنها راه مسالمت آمیز برای حل این مشکل پیچیده است.

این اظهارات مرکل در حالی مطرح شده است که منابع خبری از تداوم درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صبح جمعه خبر دادند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی از ادامه درگیری‌های شدید با ارمنستان در روز جمعه خبر داد که وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد، نیروی هوایی این کشور یک هواپیمای جمهوری آذربایجان را منهدم کرده است.

در همین حال خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد: ارمنستان نیز از تداوم درگیری‌های مرزی با جمهوری آدربایجان در روز جمعه خبر داد.

خبرگزاری تاس تصریح کرد: یک مسئول رسانه ای وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس بوک خود نوشت که عملیات نظامی در مناطق مرزی قره‌باغ در صبح جمعه نیز ادامه داشته و سیستم های ضدهوایی ارمنستان یک هواپیما و یک پهپاد جمهوری آذربایجان را منهدم کرده است.

با این وجود وزارت خارجه ارمنستان قبل از ظهر امروز (جمعه) از آمادگی این کشور برای همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف برقراری آتش‌بس در قره‌باغ خبر داد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین