کد خبر: ۶۷۴۲۷۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
بازگشت ۸ میلیارد دلار ارز معوق شده حاصل از صادرات

رئیس بانک مرکزی: گرانی ارز بخاطر تحریم است/ شرایط بسیار متغیر و سنگین است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از منابع مسدود شده در بانک های خارجی آزاد شده، گفت: ۸ میلیارد دلار از مجموع ۲۷ میلیارد دلار ارز معوق شده حاصل از صادرات، به چرخه اقتصاد کشور بازگشت. شرایط، بسیار متغیر و سنگین است و گاهی هر هفته این شرایط تغییر می‌کند و هر هفته برنامه و تحریم‌های جدیدی وضع می‌شود و در مقابل برنامه ریزی ما، دشمن هم برنامه ریزی خودش را دارد و متأسفانه کشورهای دیگر هم از این تحریم‌ها تبعیت می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی در حاشیه آئین تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی از مجموع ۲۷ میلیارد دلار تعهد ارزی صادرکنندگان که معوق شده بود ۸ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور بازگشت و این تعهد به ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است که امیدواریم این رقم به‌زودی باز هم کاهش یابد.

وی افزود: هفته گذشته به درخواست معاون اول قوه قضائیه، فهرست شرکت‌ها و افرادی که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده اند به این قوه ارسال شد و امیدواریم پیگیری‌های قوه قضائیه به حصول نتیجه منجر شود.

بازگشت ۸ میلیارد دلار ارز معوق شده حاصل از صادرات

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کشورهای خارجی گفت: ده‌ها میلیارد دلار منابع ارزی ما در بانک‌های کشورهای خارجی مسدود شده است و بانک‌ها از ترس جریمه‌های دولت آمریکا برای رها کردن این پول‌ها سختگیری می‌کنند، اما خوشبختانه بخشی از آن‌ها آزاد شده است و به تدریج به چرخه اقتصاد کشور بازخواهد گشت و امیدواریم با ورود این ارزهای بلوکه شده، قدرت مداخله بانک مرکزی در تأمین ارز افزایش یابد و بتوانیم در کنار صادرکنندگان، نرخ متعادل ارز را در جامعه داشته باشیم.

همتی، فشار سنگین تحریم‌ها را یکی از عوامل مؤثر در افزایش نرخ ارز دانست و افزود: شرایط، بسیار متغیر و سنگین است و گاهی هر هفته این شرایط تغییر می‌کند و هر هفته برنامه و تحریم‌های جدیدی وضع می‌شود و در مقابل برنامه ریزی ما، دشمن هم برنامه ریزی خودش را دارد و متأسفانه کشورهای دیگر هم از این تحریم‌ها تبعیت می‌کنند.

وی افزود: قضاوت گفته‌های مسئولان بانک مرکزی باید در شرایط عادی انجام شود، اما شرایط عادی نیست و هر هفته محدودیت‌های خاصی وضع می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: نرخ‌های موجود تعادلی نیست و ناشی از اوج فشار واضعان تحریم هاست و اگر ده‌ها میلیارد دلار ما آزاد شود، این نرخ‌ها باقی نمی‌ماند.

صادرات ریالی پذیرفتنی نیست

همتی همچنین درباره اینکه برخی صادرکنندگان می‌گویند از آن‌ها ارزهای دیگر پذیرفته نمی‌شود، گفت: ما هر ارزی را می‌پذیریم و فرقی نمی‌کند که دینار و درهم باشد یا روپیه و یوآن، زیرا با این ارزها نیز می‌شود معامله کرد، اما به صادرکنندگانی که می‌گویند صادرات ما ریالی باشد می‌گوئیم این امر را نمی‌پذیریم، زیرا ریال، واحد پولی ماست و پول ملی کشورهای دیگر نیست، ولی هر ارزی را که به بانک مرکزی بدهند، می‌پذیریم و مشکلی برای پذیرش این ارزها وجود ندارد.

حذف پیش پرداخت ارزش افزوده برای صادرکنندگان خوش حساب

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و در صورت تصویب هیئت دولت، پیش پرداخت ارزش افزوده برای صادرکنندگان خوش حساب حذف خواهد. شد.

عبدالناصر همتی با اشاره به تلاش دشمن برای بستن گلوگاه‌های اقتصادی کشور و فشار سنگین تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، تاکید کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران با همکاری صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و با وجود فشار سنگینی که روی دوش مردم وارد شد این مشکلات را مدیریت کرده و اکنون در ماه‌های پایانی فشار هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید با همه وجود در کنار فعالان اقتصادی و صادرکنندگان قرار گیرند افزود: از مسابقه افزایش نرخ‌ها کسی سود نمی‌برد و مردمی که درآمد ثابت دارند متضرر می‌شوند و دولت مصمم به کنترل نرخ ارز است و هرجایی که گشایشی ایجاد شده تلاش کرده‌ایم نرخ ارز را کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: ممکن است از بالا بودن نرخ ارز عده‌ای نفع ببرند، اما جامعه متضرر می‌شود و هر ارزی که در سامانه نیما عرضه شود برای تولید یا واردات کالاهای اساسی مصرف می‌شود.

همکاری بانک مرکزی با صنایعی که نتوانند ارز را ۴ ماهه برگردانند

وی گفت: زمان بازگشت ارز برای صنایع مختلف ۴ ماه تعیین شده، اما اگر صنعتی نتواند ارز را در این مدت بازگرداند بانک مرکزی آماده همکاری با صنایع است و هیچ تصمیمی برای ایجاد مشکل برای صنایع مختلف نداریم.

همتی با اشاره به مصوبه دولت برای ترخیص کالاهای موجود در گمرک افزود: مقرر شده تا ۵ مهر ماه هرکالایی که مربوط به تولید یا جز مواد اولیه و کالاهای اساسی بوده از گمرکات ترخیص شود.

۱۰۸ شرکت ۲۳ میلیارد یورو ارز به کشور بازگردانده اند

وی صادرکنندگان خوش حساب را که در دو سال گذشته بیش از ۲۳ میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگردانده اند ۱۰۸ شرکت اعلام کرد و گفت: ۴۹ شرکتی که در مراسم امروز حضور دارند ۲۱ میلیارد دلار صادرات انجام داده اند و با قدرت پای نظام و کشور خودشان ایستاده اند و باید برای این سربازان کشور تسهیلات و مسیر سبز طراحی شود و اینکه از این شرکت‌ها و افراد خوش حساب تعهد برای بازگشت ارز گرفته شود بی معناست.

در مراحل آخر فشار حداکثری هستیم

وی از ترخیص یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی و مواد اولیه در مدت اخیر خبر داد و افزود: خوشبختانه گشایشی برای تأمین مواد اولیه ایجاد شده و اکنون در مراحل آخر فشار حداکثری هستیم و امیدواریم با کمک همه مردم و بخصوص صادرکنندگان از این مرحله با سربلندی خارج شویم.

همتی شیوع بیماری کرونا را مصیبتی برای اقتصادهای جهان خواند و گفت: کشور ما هم از این مساله متأثر شد و همه برنامه‌های ما برای برون رفت از رکود و کاهش تورم به هم خورد چراکه کاهش تورم تا اردیبهشت ماه خوب بود، اما از خرداد و تیر، رشد اقتصادی ما قدری کمتر شد.

صادرات نفت بهتر از سال قبل است / امیدواریم رشد اقتصادی با احتساب نفت به زودی مثبت شود

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امیدواریم رشد غیر نفتی اقتصاد بزودی مثبت شود و با توجه به اینکه صادرات مواد نفتی ما هم در ماه‌های اخیر بهتر از اواخر سال قبل شده است امیدواریم رشد اقتصادی ما با احتساب صادرات نفت هم مثبت شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شد  را به بانک مرکزی ارائه کند و گفت: معتقدیم شما به ما کمک می‌کنید و در کنار ما هستید و ما باید قدردان این همراهی باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
1
28
خوب شدگفتی کسی نمی دانست تحریمه البته برای شماها ودولت هم فرصت استثنایی ست که دلارهایتان رابه قیمت نجومی به ملت بفروشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
بعد حدود یک سال تازه برا اولین باره که گفته کار تحریمه تا الان می گفت حبابه و فردا درستش می کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
36
پس حداقل نگین که تحریم ها اثر نداره بفکر روابط با دنیا باشید نه دشمنی با دنیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
19
به خاطر فروش خودتان ازنظرتامین کسربودجه می باشد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
5
شما که از فروش دلار سود بردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
4
ای کاش دولتمردان یه بار میتونستن حرفی بزنن که بتونن عمل کنن. واقعا خجالت اوره که یه روز اومدن دلار را تک نرخی با نرخ ۴۲۰۰ تومان گرفتن و الان بدون خجالت و وقاهت جلو دوربین میخندن و مدعی میشن ما ال میکنیم ما بل میکنیم.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
5
تا چند وقت پیش میگفتین دلار دست خودمونه و میتونیم فردا دلار رو بیاریم پایین الان چی شده میگین تحریمه؟
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
12
شما ک میگفتی ما نفت میفروشیم و تحریمها را دور میزنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
16
مگه رفیقتون، سعید لیلاز، نگفته بود اگه تا مرداد طاقت بیاریم، همه‌چیز حله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
17
شما که میگفتین امریکا کاری نمیتونه بکنه الان چرا به این نتیجه رسیدین که میتونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
15
اینکه میگی در ماههای آخر فشار هستیم یعنی چی؟
یعنی فشار گرانی و تورم روی ملت ؟ یعنی بعدش با سیاستهایی دیگه مشکلات شروع به حل شدن میکنه؟

یا فشار کار طاقت فرسا روی خودتون؟ یعنی چند ماه دیگه کار این دولت تموم میشه و همه تون میرید دنبال زندگی و عشق و حال و فشار روتون نیست!؟

اصلا مشخص هست چه برنامه ای دارید ؟؟ به کجا میخاید برسید؟؟ یا اینکه همینطور باری به هر جهت میگید بریم جلو بگذرونیم ببینیم چی پیش میاد؟؟؟
آخه جناب رئیس تا وقتی تحریم هست و با کل دنیا رابطه نداریم، کشور درامدی نداره کا توسعه اقتصادی اتفاق بیفته و پول ارزش پیدا کنه، ۴۰ ساله سرمایه های ملی و معدنی و انسانی این سرزمین رو برای اهداف موهوم و نامشخص ازبین بردید و به هیچ جایی هم نرسیدین و بازهم ول کن نیستین، فقط از مردم مقاومت میخاید و در برابر غارت منابع و سرمایه های کشور سکوت کردید،
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
7
گرانی ارز ممر درآمد بانک مرکزی است.مردم را گول نزنید گرانی ارز کار خودتان است.سقوط بورس هم کار خودتان بود .سهام شرکتهای دولتی را دربورس عرضه کردید وبا چند برابر قیمت به مردم فروختید وحباب قیمت سهام ایجاد کردید .وقتی کارتان تمام شد خواستید قیمت سهام را به قیمت واقعی برگردانید وقیمت سهام را را کاهش دادید تا این ضرر به جیب مردم برود چرا که شما سودتان را از فروش سهام بدست آورده اید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
1
هر کاری بکنند و هرچه به سر شما بیاید حقتان است چون خیلی پر رو تشریف دارید
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
5
شما که به مردم توصیه میکردین دلار نخرین و قیمت واقعیش این نیست و ضرر میکنین، حالا دم خروستون زده بیرون!!! از آب گل‌آلود خوب ماهی میگیرین، سختیش رو دوش مردم زحمتکشه وگر ن شماها که زیر فشار نیستین، واقعا هم باید گفت کجایید ای شهیدان خدایی،،، نیستن که این وضعو ببینن
ایرانی ایراندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
1
1
این حرفها شاید خوراک من ایرانی باشد و بپزیرم اما ما در جنگ هم تحریم بودیم و سلاح نداشتیم..فقط جوانان جسور داشتیم که با دست نچندان پر توانستن جنگ را مدیریت کنند بانقسه های جنگی بسیاخوب و تاکتیک های عالی توانستند جنگ دنیا با ایران را به پیروزی تبدیل کنند.خدا کند کسی عرق ملی داشته باشد و ایثار کند نه حکومت کند و روزش را با جلسات بیهوده بپایان برساند؟؟؟؟!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
کشوری که ملتش بیفته بدست وزیرانی که بخاطره دعوای سیاسی ملت رابخاک سیاه نشانند بهترازاین نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
تحریم برای مثل شما فرصت بود حالا اعتراف کردی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
این راهی که شما دارید پیش میبرید سر انجام نداره،سر ملت بدبخت هزار بلا آوردید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین