کد خبر: ۶۷۴۳۹۴
تعداد نظرات: ۱۰۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
آنهایی که مردم را نسبت به برجام ناامید کردند روزی باید در پیشگاه خدا، ملت و قانون پاسخگو باشند.

ظریف: اگر بگذارند، اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد| برخی به خاطر منافع اقتصادی مخالف تصویب FATF هستند| گاندو یک دروغ تمام عیار بود| درباره حوادث آبان، هشدار داده بودم

وزیر خارجه ایران گفت: اگر می‌گویم که در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کنم به دلیل فرار از مشکلات نامزدی و امثالهم نیست. تجربه‌ای در عرصه مدیریت و سیاست‌گذاری‌های کلان یک دولت ندارم. عده ای از ترس کاندیداتوری ظریف در انتخابات سال آینده مداوم در کار وزارت خارجه کارشکنی می کنند. آنهایی که مردم را نسبت به آینده برجام ناامید کردند روزی باید در پیشگاه خدا، ملت و قانون پاسخگو باشند. می خواهم مردم متوجه شوند که چه اتفاقاتی در کشور و توسط چه کسانی رقم خورده است.برخی به خاطر منافع اقتصادی مخالف تصویب FATF هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی به تشریح روند شکل‌گیری برجام و سنگ‌اندازی‌های داخلی پرداخت که در اجرای بهتر این توافق‌نامه صورت گرفت.

وی در بخشی از سخنان خود درباره حضورش در انتخابات تاکید کرد که برای مدیریت کلان کشور تجربه کافی ندارد و ترجیح می‌د‌هد اجازه دهند کارش را در وزارتخانه متبوعش با قدرت و بدون سنگ اندازی ادامه دهد تا مردم در سال آینده شاهد اتفاق‌های بسیار خوبی در کشور باشند.

ظریف: اگر بگذارند، اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد| برخی به خاطر منافع اقتصادی مخالف تصویب FATF هستند|گاندو یک دروغ تمام عیار بود

متن کامل این گفت‌و‌گو به این شرح است:

آقای دکتر ظریف، آیا وزیر امور خارجه ایران هنگام امضای توافق نامه هسته ای موسوم به برجام با پنج بعلاوه یک و به ویژه آمریکا، تصور می‌کرد که کمتر یک سال مانده به پایان دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور روحانی در هیئت دولت آدرس واشنگتن دی سی و کاخ سفید را به ملت ایران برای لعن و نفرین معرفی کند؟

برجام در یک فضای بی اعتمادی متقابل امضا شد و علت این که برجام دارای بندهای متعدد با ذکر جزئیات مختلف است و از کلی گویی کاملا اجتناب شده، وجود همین بی اعتمادی متقابل طرفین به یکدیگر بوده است. کمیسیون حل اختلافات و حتی بررسی نحوه بیرون رفتن اعضای شرکت کننده در برجام هم به همین منظور طراحی شده بود. ولی باید در نظر داشته باشید که ظهور پدیده آقای ترامپ یکی از منحصر به فردترین اتفاقات سیاسی در ایالات متحده و جهان به حساب می‌آید. بسیاری از ناظران و رهبران سیاسی جهان که تحولات ایالات متحده را رصد می‌کنند امروز در حیرت فرو رفته‌اند که یک ماه دیگر در آمریکا چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد!

معمولا یک ماه قبل از شروع انتخابات در آمریکا نتیجه اولیه برای کارشناسان سیاسی آن کشور و حتی در سطح بین المللی تقریبا مشخص می‌شد و همگان می‌توانستند پیش بینی کنند چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد ولی در حال حاضر زبده ترین تحلیل‌گران سیاسی جهان هم با توجه به رفتارهای غیرمتعارف آقای ترامپ حتی نمی‌توانند پیش بینی کنند که اولا چه کسی پیروز انتخابات است و ثانیا یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حتی یک ماه بعد از آن چه اتفاقاتی رقم می‌خورد.

مدتی قبل مجله آتلانتیک که یک نشریه بسیار وزین است چند مقاله برای سناریوهای متعددی که مربوط به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می‌شود را منتشر کرد که حتی احتمال بهم ریختگی شاکله اصلی نظام سیاسی آمریکا را در نظر داشت.

ظرف سه سال و نیم گذشته آقای ترامپ از هیچ توافقنامه مهم بین المللی نبود که بی دلیل و بدون منطق خارج نشده باشد. خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، خروج از یونسکو، خروج ازنفتا، خروج از پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی) و همچنین برجام.

حتی پس از فضاحت جهانی اخیری که در پی ناکامی از بردن برجام به شورای امنیت برایش بوجود آمد عده‌ای تصور می‌کردند که از سازمان ملل متحد و شورای امنیت نیز خارج شود.

لذا نمی‌توان گفت که می توانستیم چنین وضعیتی را پیش بینی کنیم ولی سازوکار حل و فصل اختلافات برجام را با در نظر گرفتن تمامی جزئیات آنچنان دقیق طراحی کردیم که هیچ کس از جمله آمریکا و آقای ترامپ نتواند بدون دردسرهای هولناک جهانی از آن خارج شود.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند وقتی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی بارها گفت که برجام برای آمریکا هرگز منافع اقتصادی نداشته است در حالی که همان زمان شرکت های اروپایی پس از امضای توافقنامه هسته‌ای راهی ایران شدند تا از مزایای آن استفاده کنند، آیا حضور شرکت‌های آمریکا نمیتوانست فضا را متفاوت کند؟

موافق نیستم که این دیدگاه، تحلیل کامل و جامع نگری باشد چراکه پس از امضای برجام در دولت دموکرات آقای اوباما بسیاری از شرکت‌های مطرح آمریکا که خواهان حضور در ایران بودند به دلیل تحریم‌های اولیه که پس از ماجرای سفارت آمریکا در تهران وضع شده و تا امروز هم ادامه دارد، اجازه مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی ایران را پیدا نکرده‌اند چراکه اعطای مجوز به آنها فقط در اختیار کنگره آمریکا بود و شما هم می‌دانید که کنگره از همان روز اول با برجام مخالف بود.

مسئله بعدی در جامع نبودن چنین تحلیلی، این است که ما ۲ قاعده در برجام برای مشارکت اقتصادی شرکت‌های آمریکایی در ایران را طراحی کردیم.

اول، فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران و سفارش ۸۸ فروند خرید هواپیما توسط ایران به بوئینگ.

دوم، مشارکت شرکت های غیرآمریکایی در ایران که نمایندگی مجاز شرکت های آمریکایی را دارا بودند.

البته ما آمادگی نداشتیم که ایران تبدیل به بهشت کالاهای مصرفی شرکت‌های اروپایی و آمریکا پس از برجام شود. ما از پژو اتومبیل ساخته شده نخریدیم. قرارداد مشارکت پژو و رنو با ایران خودرو و سایپا برای راه اندازی خط مونتاژ و تولید خودرو در ایران را بستیم و توتال روغن موتورهای تولیدی خود را روانه بازار ایران نکرد، بلکه در سرمایه گذاری های کلان نفتی در خلیج فارس وارد شد. همین آمادگی را برای سرمایه گذاری‌های شرکت‌های آمریکایی در صنایع و حوزه بهداشتی و کشاورزی ایران اعلام کردیم و از طرف ما کوچک‌ترین ممانعتی برای آنها وجود نداشت.

و آیا یک شرکت آمریکایی از جمله شورولت یا کادیلاک که شما مطرح کردید، آمدند به ایران اعلام کنند که حاضر به راه اندازی خط تولید اتومبیل های آمریکایی در ایران هستند که با مخالفت تهران روبرو شده باشد؟

بیایید دوباره بازگردیم به بوئینگ. قرارداد ایران با بوئینگ خرید ۸۸ فروند هواپیما در مرحله اول بود که پس از تحویل آن ۸۸ فروند، سفارش های بعدی تا حدود ۲۰۰ فروند از جانب ما هم در حال تهیه و ارسال بود. خوب چه کسی مانع چنین داد و ستد عظیم اقتصادی میان تهران و واشنگتن شد؟ آیا آمریکایی ها می‌توانند یک سند ارائه دهند که ایران مانع شد؟ ترامپ این قرارداد را با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هواپیمایی باطل کرد و باعث بیکاری بسیاری از کارمندان بوئینگ شد.

آقای ترامپ نه فقط به منافع برجام خیانت کرد بلکه بالاتر از آن به منافع مردم آمریکا خیانت کرد. اینکه برخی از دوستان ما چنین مسائلی را در تهران عنوان می کنند متاسفانه در نظر نمی‌گیرند که به دلیل لغو نشدن تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران راه اقتصادی میان تهران و واشنگتن خیلی هم هموار نبوده است و یا آقایان فرض را بر این می‌گیرند که راه هموار بوده ولی دولت به خوبی از آن عبور نکرده است. البته همانطورهم که شما اشاره داشتید نمی‌توان نقش تندروی‌های صورت گرفته از سوی عده‌ای در کشور خودمان که منافع حزبی و جناحی همواره برای شان بر منافع ملی اولویت داشته و اقداماتی که در مخالفت بی منطق با برجام داشتند را هم نادیده بگیریم.

آقای ترامپ که مداوم می‌گفت من جنگ طلب نیستم و حتی جان بولتون هم که خواهان شروع جنگ میان آمریکا و ایران بود را از شورای عالی امنیت ملی اخراج کرد!

ولی آقای ترامپ با درخواست جان بولتون از برجام خارج شد. خروج آقای ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در حالی که ایران همچنان به تعهدات هسته‌ای خود عمل می‌کرد آیا شروع یک جنگ اقتصادی با ایران نبود؟

آقای ترامپ چند بار در دام جنگ طلب‌ها افتاد. اولین بار وقتی بود که آقای پمپئو را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا معرفی کرد. پمپئو یک جنگ طلب تمام عیار است. بعد از آن آقای بولتون را که قبل از آمدنش به شورای عالی امنیت ملی آمریکا طرح خروج آمریکا از برجام را در مقاله‌ای نوشته بود به عنوان مشاور امنیت ملی خودش انتخاب کرد. حضور همزمان این دوجنگ طلب سرشناس در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا نهایتا منجر شد به ایده تحمیل خروج از برجام به آقای ترامپ آن هم با زبانی که وی متوجه نمی شد. حتی پمپئو هم متوجه نشد که جان بولتون چگونه از تمام راه هایی که می توانست آمریکا را نصفه و نیمه در برجام نگه دارد، خارج شد. و برای همین است که پس از بالا آمدن افتضاح ترامپ در بردن پرونده ایران به شورای امنیت و استدلال احمقانه آقای پمپئو مبنی بر عضویت آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ آقای بولتون مصاحبه کرد و گفت که آمریکا چون به طور کامل از برجام خارج شده حق استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را ندارد و به لحاظ حقوقی امکان استناد به برجام برای دولت ترامپ تحت هیچ شرایطی نیست.

آقای بولتون به خاطر بسته شدن تمام درهای سیاسی میان تهران و واشنگتن ترامپ را تحریک به خروج از برجام کرد تا نهایتا تنها راه حل نظامی، روی میز رئیس جمهور آمریکا باقی بماند. دفعه دوم که ترامپ در دام پمپئو افتاد مربوط به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی است. پمپئو فیلمی در توئیتر منتشر کرد که نشان از شادی چند نفر در عراق بابت ترور شهید سلیمانی داشت و اینها تصور می کردند که با ترور شهید سلیمانی، عراق صحنه جشن و پایکوبی می شود و هرگز باور نداشتند که آن حماسه تاریخی تشییع پیکرهای شهیدسلیمانی و ابومهدی المهندس را در ایران و عراق مشاهده کنند.

قبول ندارید که آقای ترامپ هنوز هم می تواند ادعا کند، من به عنوان رئیس جمهور آمریکا به منافع مردم آمریکا متعهد هستم و نه به منافع ملت ایران؟

آقای ترامپ دروغ می‌گوید. رئیس جمهور کنونی ایالات متحده حتی به منافع ملت آمریکا هم متعهد نیست. برای وی فقط منافع شخص ترامپ اهمیت دارد.

امروز همه مردم آمریکا متوجه شده‌اند که آقای ترامپ به جز به منافع خودش کوچکترین اهمیتی به منافع آنها و حتی منافع حزب جمهوری خواه، نمی‌دهد. یک عده هم دور وی جمع شده‌اند که فقط به فکر حفظ منافع اسرائیل هستند. و امروز نه این که بنده به عنوان وزیر امور خارجه ایران بگویم بلکه بزرگترین تحلیلگران سیاسی در آمریکا می‌گویند که منظور آقای ترامپ از این که می‌گوید بیایید تا یک‌بار دیگر آمریکا را بزرگ کنیم این است که بیایید یک بار دیگر دونالد ترامپ را بزرگ کنیم.

آقای ظریف بیایید صریح تر گفت‌وگو کنیم. من هنوز هم قانع نشدم که تمام مشکلات فعلی ملت ایران در عرصه سیاست خارجی معطوف به اقدامات خصمانه دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه آمریکا است. آیا شما عامدانه از یک جریان قدرتمند داخلی مخالف دولت عبور می‌کنید که در حین مذاکرات برجام، وزیر خارجه دولتی برآمده از رای ۲۴ میلیون ایرانی را خائن نامیدند و خواهان محاکمه و تیربارانش شدند و یا خواهان دفن کردنش در قلب رآکتور اتمی اراک! آیا شما به غیر از ترامپ هیچ نقشی برای این جریان داخلی که بذر ناامیدی به آینده را اینچنین وحشتناک در جامعه کاشتند، قائل نیستید؟

خیر. من باور دارم که در درون کشور احزاب و جناح‌های مختلف باید نظرات خود را با شجاعت اعلام کنند ولی متاسفانه برخی اوقات عده‌ای منافع جناحی و حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند و اینجاست که بعضا برای سیاست خارجی مشکلاتی رقم می‌خورد. خیلی‌ها آزارهایی را علیه من ایجاد کردند و هنوز هم همان رویه را ادامه می‌دهند ولی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران خود را مسئول دفاع از ملت بزرگ ایران در عرصه جهانی می‌داند. من مسئول دفاع از خودم نیستم بلکه مسئول دفاع از کشور هستم. وقتی هم به مجلس می‌روم از خودم دفاع نمی‌کنم ولی با همه وجودم از ملت ایران دفاع کرده و می کنم.

لذا اگر اشاره می کنم به نقض عهد آقای ترامپ و دولت فعلی آمریکا در برجام و حتی قصور کشورهای اروپایی در انجام تعهدات شان وظیفه اصلی من به عنوان وزیر امور خارجه ایران در دفاع تمام قد از ملت ایران در عرصه جهانی است و البته دعواهای خانگی را در داخل کشور هم پیگیری می‌کنیم.

آقای ظریف اجازه بدهید لطفا! هنگامی که وزیر امور خارجه ایران به گفته شما با جدیت مشغول مذاکره با شش کشور ابرقدرت جهان بر سر دفاع از منافع ملت ایران است عده‌ای در داخل کشور که اتفاقا تریبون‌های قدرتمندی هم دارند وزیر خارجه ایران را همسو با عربستان سعودی و اسرائیل تخریب می‌کنند، به خیانت متهم می‌کنند که حتی بازتاب های رسانه ای بین المللی هم پیدا می‌کند. آیا تصور نمی‌کنید وقتی چنین اتفاقی را دعوای درون خانواده معرفی می‌کنید، بخش بزرگی از ملت ایران متوجه می شود که تمام حقیقت این نیست؟

بله. باور دارم که ملت ایران بسیار هوشمندتر از آنی است که خیلی ها تصور می‌کنند و به خوبی متوجه می‌شوند که چه اتفاقاتی در کشور و به چه شکلی رقم خورده است و اتفاقا به قول شما من هم می‌خواهم که مردم متوجه شوند.

دو سال پیش در روز خبرنگار در نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و بین المللی در وزارت خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفتید که تعهد محضری می دهم که روز انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در خانه می‌مانم و راهی وزارت کشور برای ثبت نام نمی‌شوم آیا آن تصمیم را به علت فرار از مشکلات مربوط به کاندیداتوری و حضور در رقابت های انتخاباتی اتخاذ کردید؟

خیر. هرگز عافیت طلب نبوده و نیستم. اگرعافیت طلب بودم، دنبال برجام نمی رفتم. قبل از این که آقای دکتر روحانی کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۲ شود همان زمان گفته بودم که هرکس در ایران پرونده هسته‌ای را حل کند، قربانی خواهد شد و نه قهرمان. پس دوباره لازم است تاکید کنم که علت شرکت نکردنم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ از سر عافیت طلبی نیست آن هم در مقابل ملتی که با همه وجودم خود را شرمنده‌اش می‌دانم. من شرمنده ملتی هستم که برای این انقلاب خون داده و در تنگنای اقتصادی قرار گرفته است ولی اگر می‌گویم که در انتخابات سال آینده شرکت نمی‌کنم به دلیل فرار از مشکلات نامزدی و امثالهم نیست، بلکه من تجربه‌ای در عرصه مدیریت سیاست‌گذاری های کلان یک دولت ندارم. تخصص لازم را هم ندارم ولی در مورد وزارت خارجه هیچ‌گاه نگفتم که تخصص ندارم. گفتم که مایل نیستم وزیر خارجه شوم و با اصرار دوستان پذیرفتم ولی به عنوان کسی که بخش زیادی از عمرش را در وزارت خارجه سپری کرده قدرت مدیریت وزارت خارجه را داشتم اما در حوزه ریاست جمهوری چنین قدرتی را ندارم. من این کار را بلد بودم. درسش را خواندم و به مدت ۳۵ سال در بالاترین سطوح وزارت خارجه از مقام سفیر گرفته تا معاونت وزیر طی کردم و سپس با اصرار دوستان و حتی خانواده‌ام که این بار برخلاف همیشه اصرار به قبول مسئولیت داشتند، این مسئولیت را پذیرفتم. اما برخی از محافل اجازه ندادند همین کار را هم درست انجام دهم.

تصور می‌کنید که علت این حجم از تخریبات گسترده علیه وزارت خارجه که نظیرش در تاریخ معاصر دیده نشده، چیست؟ جز این است که این جریان ترسیده از حضور محمد جواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ !

من به عنوان وزیر امور خارجه موظف هستم تا از تمامیت ایران در برابر دشمنان این ملت دفاع کنم و حتی اگر هر روز و هر ساعت با موجی از تهمت ها و نسبت های ناروا و دروغ های ناجوانمردانه برخی از این آقایان هم روبرو باشم حق ندارم تا از محمد جواد ظریف دفاع کنم بلکه باید در مقابل ترامپ محکم و قاطع از ملت ایران دفاع کنم و البته شکوه به خدای خویش ببرم. وقتی به عنوان کاندیدای وزارت خارجه مطرح شدم نمی‌خواستم بپذیرم و به خانه پناه بردم. آنجا هم همسرم بر خلاف روش همیشگی‌اش فشار آورد و گفت توجه کن که جوانان این ملت چقدر شاد و امیدوار شده‌اند. تو وظیفه داری اگر توانی داری، کمک کنی. اگر مسئولیت وزارت خارجه را پذیرفتم به همین دلایل بود که عرض کردم ولی درباره پست ریاست جمهوری وقتی تجربه ای ندارم پس ورود هم نمی‌کنم.

امروز شما فقط باید ذهن تئوری توطئه داشته باشید تا تقارن برخی اقدامات آقایان در ایران مقارن با تلاش آمریکا برای جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را تجزیه و تحلیل کرده و درک کنید! خوب چرا؟ فقط به خاطر این که ظریف کاندیدای ریاست جمهوری نشود؟ خیالتان راحت باشد، نمی‌شوم. بگذارید کارم را انجام دهم. وظیفه من این است که در برابر عظمت این ملت از خودم بگذرم تا از ایران عبور نکنم.

آیا منافع ملی را به نگرانی‌های این آقایان ترجیح نمی‌دهید اگر با حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری تامین شود؟

من صریحا به شما می‌گویم که سیاست علم شدنی‌هاست. اگر اجازه دهند که همین مسیر را بدون سنگ اندازی‌های پیاپی در همین کسوت وزیر امور خارجه طی کنم ان شاءالله تا سال آینده اتفاقات خوبی می‌تواند برای کشور و مردم رخ دهد.

این پاسخ به معنای آن است که هیچ گونه مشارکتی برای افزایش روحیه مردم بابت انتخابات سال ۱۴۰۰ نخواهید کرد؟

خیر. اتفاقا برعکس معتقدم که ما باید یک اجماع ملی برای سال آینده و سال‌های پیش رو در راستای زدودن این ناامیدی و یاس فعلی از جامعه ایجاد کنیم و من نیز با تمام توان در شکل‌گیری چنین اجماع ملی ایفای نقش خواهم کرد تا فردی که مورد وثوق تمام ملت و گروه های تاثیرگذار سیاسی است وارد میدان شود تا از شرایط خطیر فعلی عبور کنیم و با شکل گیری چنین اجماعی من هم خواهم توانست وظایف خودم در وزارت خارجه را بهتر انجام دهم.

ترامپ به تازگی دو توئیت زده که در اولی هشدار داده اگر ایران الان با من توافق نکند پس از انتخابات شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد شد و در دومی نوعی بشارت که ظرف یک هفته با ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری توافق می کند؟ با درنظر گرفتن محتوای این دو توئیت آیا می توانیم استدلال کنیم که به صورت دوفاکتو ایران را تهدید به جنگ کرده است؟

آقای ترامپ قدرت شروع جنگ علیه ایران را ندارد. این که آمریکایی ها امروز می‌گویند ما دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم یک دروغ محض است. چون نمی توانند این کار را انجام دهند چنین موضعی می گیرند. من هیچ وقت انسان رادیکالی در زندگی نبوده‌ام و همیشه واقع بینانه به وقایع نگریسته‌ام. سیستم سیاسی آمریکا را به خوبی می‌شناسم . با آقای بایدن زمانی که در کنگره، سناتور بود بارها ملاقات کرده ام و به خوبی از روحیات همدیگر مطلع هستیم. ولی همین آقای بایدن هم علاقه‌ای به جمهوری اسلامی در ایران ندارد. البته تنها فرق‌اش که مهم هم هست در این موضوع خلاصه می‌شود که وی می‌داند آمریکا قدرت سرنگونی جمهوری اسلامی را ندارد ولی ترامپ یا نمی‌داند و یا اگر هم می داند به نحوی برایش دام پهن کرده‌اند که او را به سمت مسیر شروع جنگی فاجعه بار با ایران هل بدهند که البته در آن صورت هم آمریکا پیروز نخواهد بود. ترامپ باید زبان تهدید را اصلاح کند و تغییر رفتار دهد وگرنه با همین فضاحت شکست تاریخی در شورای امنیت آن هم در ابعادی جهانی روبرو می‌شود.

آقای ظریف طرح شعار نه جنگ نه مذاکره قابل درک نیست. قیمت دلار آمریکا در بازار غیر رسمی همین چهارراه استامبول به حدود ۳۰ هزارتومان رسیده و برای بخش بزرگی از مردم و به ویژه طبقه کارگر خرید تخم مرغ شانه ای ۳۰ هزارتومان به شدت سخت و آزاردهنده شده است، آیا همین وضعیت فعلی خودش یک جنگ نیست؟ و اگر جنگ است پس مذاکره در کجای آن قرار گرفته است؟

قطعا فشار آقای ترامپ یک واقعیت است. قطعا تحریم یک پدیده ملموس عینی است و من نه تنها می‌پذیرم که این وضعیت کنونی جنگ است بلکه بالاتر می‌گویم تروریسم آقتصادی آمریکا علیه ملت ایران به حساب می آید-هر چند که ما ناکارآمدی هایی هم در حوزه های اقتصادی داریم.

ولی پرسش اصلی اینجاست که چه کسی شروع کننده این جنگ است؟ ما شروع کردیم یا آقای ترامپ؟ اتاق مذاکره را ایران به آتش کشید یا آمریکا؟ ما که هنوز هم میز مذاکره را ترک نکردیم . مگر در جلسات کمیسیون مشترک برجام هنوز معاون وزیر خارجه ایران شرکت نمی‌کند؟ من شرمنده ملت ایران در این وضعیت هستم ولی وقتی می‌توان به دولت و وزارت خارجه برای استفاده نکردن از ابزار مذاکره ایراد وارد کرد که آمریکا اصرار بر مذاکره داشته باشد و ایران بگوید نه! الان که ما در اتاق مذاکرات هستیم با حضور فرانسه، انگلستان، چین، روسیه و آلمان ولی باید منصفانه ببینیم که صندلی کدام دولت در آن اتاق خالیست به جز آمریکا ! این که آقای ترامپ همزمان هم تهدید به جنگ کند هم تهدید به افزایش تحریم‌ها و هم خواهان مذاکره شود، منطقی است که در کل جهان هیچ کس آن را نمی‌پذیرد. ترامپ از برجام خارج شد چون جان بولتون به وی قول داده بود که ظرف ۳ ماه جمهوری اسلامی را با تحریم‌ها ساقط می کنند.

تمام تلاش‌شان را کردند ولی نتوانستند پس دروغ می‌گویند که ما خواهان مذاکره‌ایم. تعریف مذاکره در همه جای جهان نشستن روی صندلی های دور یک میز است نه واژگون کردن میز. اجازه دهید من شرایط امروز کشور را کاربردی تر برای شما تشریح کنم. عده ای در داخل ایران از همان روز امضای برجام علم مخالفت برافراشتند و مردم را ناامید به آینده کشور کردند که قطعا روزی باید در پیشگاه خداوند، ملت و قانون پاسخ گوی اعمال و رفتارشان باشند. عامل اصلی پیشرفت در هر جامعه ای داشتن روحیه امید به آینده است. آنهایی که با تریبون های قدرتمندشان هر روز فریاد زدند که در برجام سرایران کلاه گشادی رفت مانند قرارداد ترکمانچای! آنهایی که گریبان دریدند ایران مقابل آمریکا ذلیل شد و این وضعیت اسفناک فعلی را برای ملت مان رقم زدند باید روزی پاسخگو باشند که اگر ایران ذلیل شده بود چرا آقای ترامپ رکیک ترین جملات را به آقای اوباما نسبت داد که ایران در برجام آمریکا را تحقیر کرده است ولی در کنار این موضوع نباید فراموش کنیم آن فردی که در نهایت بی ادبی از اتاق مذاکرات خارج شد، آقای ترامپ بود. بنابراین ایران همواره در اتاق مذاکره هست و اگر آمریکا شرایط بازگشت به اتاق مذاکره‌ای که از آن خارج شده را ایجاد کند ما و ۵ کشور دیگرعضو برجام در اتاق هستیم.

آقای پوتین از میانجی‌گری روسیه برای شروع مذاکرات ایران و آمریکا خبرداده بود. آقای واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور قبل از آنکه وزیر خارجه ایران اعلام موضع کند، قاطعانه طرح آقای پوتین را رد کرد و حتی شایعه‌ای در تهران پیچید که در سفر اخیر شما به روسیه آقای پوتین به دلیل ناراحتی از اعلام موضع آقای واعظی حاضر به دیدار با شما نشده است! یک روز هم آقای ولایتی و حتی روزی دیگر مثلا آقای علی لاریجانی درباره مسائل مختلف سیاست خارجی قبل از محمدجوادظریف اظهارنظر کرده اند آیا این وضعیت که وزیر امور خارجه ایران در نوک پیکان سیاست خارجی کشور نیست، رویه ای غلط به حساب نمی آید؟

در سفر قبلی به روسیه که حدود یک ماه و نیم پیش بود قرار براین شد که من با آقای پوتین گفت‌وگو داشته باشم و مقدمات کار هم قبل از سفر اجرایی شد ولی به دلیل پروتکل کرونا در روسیه از ابتدا قرار بود که گفتگوی من با آقای پوتین غیرحضوری و به صورت امن باشد. بنابراین من حدود یک ساعت گفت‌وگوی بسیار جدی و حائز اهمیت با آقای پوتین داشتم که حضوری نبود پس شایعه‌ای که شما مطرح کردید کاملا دروغ است و مشخص نیست که از چه کانال‌هایی مطرح شد. آقای دکتر واعظی هم از دیپلمات های قدیمی و از همکاران باسابقه در وزارت خارجه هستند و دوستی من با ایشان از قدمتی ۴۰ ساله برخوردار است. الان هم ایشان رئیس دفتر رئیس جمهور هستند و بنابراین اظهار نظرشان خارج از عرف نبوده و حتی اظهار نظر آقایانی که نام بردید و از تجربیات بالایی در عرصه سیاست خارجی کشور برخوردار هستند.

گلایه من از اظهارنظر افرادی است که حتی یک روز سابقه کار در وزارت خارجه را ندارند ولی در پیچیده ترین مسائل سیاست خارجی، اظهارنظرهای شاذ دارند که مشکلات عدیده‌ای هم برای ما ایجاد می‌کنند و جالب است که بدانید یکی از اصلی ترین کارهای روزانه من و بسیاری از همکاران، توضیح به همتایان بین المللی و تعدیل مواضع غیر اصولی افرادی است که برای خودشان شأنیت چنین اظهارنظرهایی را قائل شده‌اند.

شما علاوه بر این که وزیر امور خارجه ایران هستید به عنوان یکی از وزرای دولت حق اظهارنظر و دادن رای در موارد مهم سیاسی و اقتصادی کشور را هم دارید. پرسش من به صورت مشخص درباره تصمیم دولت در آبان ماه سال ۱۳۹۸ است مبنی بر افزایش ۳۰۰ درصدی بنزین که منجر به حوادث آبان و قطع سراسری اینترنت در کشور شد. آیا به عنوان عالی رتبه ترین مقام سیاست خارجی ایران در دولت یا شورای عالی امنیت ملی هشدار دادید که چنین افزایش ناگهانی قیمت بنزین در جامعه با توجه به سطح پایین درآمدی کارگران و اقشار فرودست، احتمالا منجر به شکل گیری یک نارضایتی گسترده می شود و تبعاتی فراتر از مرزهای ایران ایجاد خواهد کرد آن هم درست همزمان با شدت گرفتن تحریم های ترامپ؟

من به عنوان وزیر امور خارجه ایران دو وظیفه اصلی دارم.

اول، اجرای سیاست های تدوین شده کشور در حوزه سیاست خارجی و دوم، رصد کردن تحولات بین المللی به ویژه آن بخش که به نوعی مربوط به ایران می شود و سپس تجزیه و تحلیل آن اطلاعات برای طرح در دولت یا به قول شما شورای عالی امنیت ملی. نهایتا سیاستی که اتخاذ می شود را همه باید اجرا کنند، بخاطر منافع ملت ایران.

بنابراین در بُعد اول که مربوط به اجرای سیاست است و خود وزارت خارجه هم در تدوین آن نقش ایجاد کرده چه موافق باشم و چه مخالف مسئول پیشبرد آن سیاست هستم و اگر اجرا نکنم یعنی تن داده ام به هرج و مرج و آنارشیسم. ولی در حوزه دوم که باید تحلیل بدهم از اوضاع احتمالی پس از اجرای آن سیاست ها اینجا دیگر من مجتهد هستم و نقش مقلد ندارم و بر کسی هم پوشیده نیست که در نهایت صراحت لهجه و شجاعت نظر داده و می‌دهم چه در دولت و چه در شورای عالی امنیت ملی. بله. من درباره اغتشاشات احتمالی داخلی و رفتار برخی از نهادها که می توانست به آن حوادث دامن بزند هشدارهای لازم را داده بودم. ولی این طور نیست که وزیر خارجه در شان تصمیم گیری های اینچنینی باشد که در سطوح عالی کشور گرفته می شود.

آیا آقایانی که در شان تصمیم گیری های اینچنینی هستند نباید حداقل نظر وزیر خارجه را در اتخاذ چنین سیاست هایی سرلوحه کار خود قرار دهند؟

شما باید حتما توجه داشته باشید که در دولت انواع ملاحظات مطرح می‌شود. فقط بحث یک ملاحظه یا یک نظر نیست. این که توقع داشته باشیم که در تدوین هر سیاست یا لایحه ای فقط نظر وزیر امور خارجه یا وزیر کشور یا وزیر بهداشت حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه لحاظ می‌شود، تصور غلطی است. تمامی وزرای دولت حق اظهارنظر دارند و مطابق قانون حق رای؛ و خوب میزان هم با رای اکثریت است. وقتی با رای اکثریت وزراء موضوعی در دولت تصویب می شود آن هنگام برای تمامی وزراء و بدنه دولت لازم الاجرا است و این اصل اساسی دموکراسی به حساب می آید.

ولی من به عنوان دیده بان سیاست خارجی باید نظرم را قاطعانه به عنوان آخرین تحلیل ارائه دهم که ارائه دادم و تاکنون نیز نظری خلاف باور خودم را نه در دولت یا شورای عالی امنیت ملی اعلام نکرده ام. ولی باید توجه داشته باشید که هرآنچه در دولت یا شورای عالی امنیت ملی میان من و سایر شرکت کنندگان اتفاق می افتد یک امانت است و همه موظف به حفظ آن امانت هستند و بیرون جلسه ما دیگر حق اظهارنظری خلاف آنچه که تصویب شده نداریم و باید مجری سیاست های اتخاذ شده باشیم ولو این که خودمان مخالف باشیم. این اساس نظام های دموکراتیک جهان است. در نظریه های حقوقی برای یک وکیل دو نقش قائل شده‌اند. نقش اول وکیل این است که به موکل خود بگوید این کار شما قانونیست یا غیرقانونی، اصولی است یا غیر اصولی ولی هنگامی که وکالت موکل را پذیرفت باید از وی در داگاه محکم و قاطع دفاع کند. وقتی به عنوان عضو دولت می پذیرید این نقش را باید قانونمند هم رفتار کنید.

برپایه چنین استدلالی که بیان فرمودید، آیا در شورای عالی امنیت ملی و یا دولت به عنوان دیده‌بان اصلی کشور در سیاست خارجه اعلام کردید که خروج همزمان هواپیماهای جیسون رضائیان از ایران و حامل پول های ملت ایران از آمریکا به سوئیس و ورود همزمان رضائیان به آمریکا با پول های ما به ایران که حقمان هم بود و چهل سال ظالمانه نداده بودند، می تواند در رسانه‌های غربی تعبیر به گروگان گیری ایران شود؟ آیا نمی شد زمان ها یکی نباشد؟ حتی همین الان هم انگلیسی ها درباره نازنین زاغری از همین لفظ زننده گروگان گیری استفاده می کنند که ایران مساله نازنین زاغری را پیوند زده به طلبش از ماجرای فروش تانک های چیفتن!

موضوع آزادی جیسون رضائیان و آزاد شدن پول‌های ما دو پرونده جداگانه بود که در کنار مذاکرات ماه‌های آخر برای اجرای برجام ولی به عنوان سه پرونده مستقل پیگیری شد و همزمان به نتیجه رسید. یک موضوع حل و فصل یک پرونده ۴۰ ساله بود که آمریکا از پرداخت بدهی خود به ایران بابت خریدهای تسلیحاتی که تحویل ایران نشده بودند امتناع می‌کرد. و ما توانستیم در یک مذاکره طولانی با کمک برادران وزارت اطلاعات موضوع را فیصله دهیم و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار طلبمان را بگیریم. موضوع دیگر بحث تبادل زندانیان بود که در آن بحث آقای رضائیان و سه-چهار زندانی ایرانی آمریکایی دیگر در ایران با چندین زندانی ایرانی در آمریکا مبادله شدند و پرونده قضایی بیش از ۲۷ ایرانی در آمریکا بسته شد. این هم یک مبادله مستقل بود که با کمک برادران وزارت اطلاعات به نتیجه رسید.

حتما می دانید که وزارت خارجه در قوه قضائیه شانیت ندارد. یعنی بنده نمی‌توانم بروم در دادگاه کشورم و درباره یک متهمی که زندانیست و ایرانی الاصل، نظر بدهم. قوه قضائیه در این خصوص کاملا مستقل عمل می کند.

اما وقتی صحبت از مبادله زندانیان می شود آن وقت بنده در شان اجرای این سیاست قرار می‌گیرم. در مورد پرونده مربوط به آقای جیسون رضائیان، ایران هم چندین زندانی خود در آمریکا را آزاد کرد و اینجا بود که وزارت امور خارجه شانیت لازم را برای پیشبرد کار تا به سرانجام رسیدن پیدا کرد.

لذا من به قوه قضائیه اعلام کردم که در برابر آزادی آقای رضائیان و چند نفر دیگر این تعداد زندانی خودمان را از آمریکا آزاد می کنم و مساله در شورای عالی امنیت ملی به جریان افتاد. آنچه که شما در سریال گاندو دیدید یک دروغ تمام عیار بود.

من اصلا به گاندو استناد نکردم، پرسش بنده بابت همزمانی انتقال جیسون رضائیان و پول های ملت ایران از آمریکا به استناد اظهارات آقای ترامپ علیه جان کری و مصاحبه رضائیان در آمریکا است.

آن پول که شما مطرح می کنید همزمان با اجرای برجام هم آمد در برجام ما راجع به حل و فصل مسائل اتمی توافق کردیم. در یک مذاکره مستقل و همزمان هم راجع به دعوای حقوقی که با دولت آمریکا در دیوان بین المللی لاهه بابت خرید تسلیحاتی که پولش را قبل از انقلاب داده بودیم ولی تحویل مان ندادند، توافق کردیم و در یک مذاکره دیگر درباره تبادل ۴-۵ زندانی در ایران با نزدیک به ۳۰ زندانی و متهم در آمریکا. و با تلاش شبانه روزی توانستیم تمامی این اتفاقات را در یک زمان رقم بزنیم.

حالا اگر با توجه به اظهاراتی هم که وزیر دفاع «بن والاس» در پاسخ به نامه وکلای خانم نازنین زاغری مبنی بر بدهکار بودن لندن به تهران در ماجرای فروش تانک های چیفتن داشته، انگلیسی ها پول ما را پرداخت کردند و همزمان هم خانم نازنین زاغری از ایران خارج شد چه تضمینی وجود دارد که از فردای ورود پول ما به ایران، بی بی سی و رویترز و گاردین شانتاژ خبری به راه نیاندازند ایران تا زمانی که پولش را نگرفت خانم زاغری را آزاد نکرد؟

اگر این روال را در پیش بگیرند معنایش در افکار عمومی جهان و حتی خود بریتانیا این است که انگلستان دزد است نه ایران گروگان گیر. آنها پول ملت مظلوم ایران را چهل سال است که پرداخت نکرده اند پس برای بازپرداختش هم حق تعیین شرط و شروط ندارند. لازم است که شما متوجه باشید در حال حاضر وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه انگلستان یک مذاکره جدی و شبانه روزی درباره استرداد دارایی های ملت ایران آن هم در این شرایط سخت تحریمی و بیماری کرونا با یکدیگر دارند و یک مذاکره هم درباره تبادل زندانیان طرفین در دوکشور. پس هیچکس نمی تواند این دو مذاکره جداگانه را باهم خلط کند.

شما اظهارات مفصلی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین داشته اید و آن را به عنوان مقدمه ای برای روابط راهبردی تهران و پکن تلقی کرده‌اید در حالی که بانک مرکزی چین اعلام کرده چون ایران fatf را امضاء نکرده در فهرست پرریسک ترین کشورهای جهان برای روابط اقتصادی قرار دارد با توجه به این که عده ای از مخالفان افراطی دولت تدبیروامید منافع حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و مانع از تصویب fatf شده اند آیا به نظر نمی رسد که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چیزی بیشتر از یک شوآف رسانه‌ای باشد؟

خیر. قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یک قرارداد کاملا واقعی است و نمایشی در کار نیست. در معادلات امروز جهان چین نقشی بسیار مهم بازی می کند و من هم طرفدار داشتن رابطه ای جامع با همه بازیگران منطقه ای و جهان هستم. کما این که خواهان داشتن رابطه با اروپا و روسیه هم هستم.

قرارداد ۲۵ ساله را دنبالش بودم و هستم و افتخار هم می کنم که خواهان بسته شدن قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی با کشوری شده ام که ظرف چندسال آینده قدرت اول اقتصادی در جهان به حساب می آید. نکته بعدی اما در خصوص fatf در برابر مردم ایران سربلند هستم که بگویم استیضاح و حتی سوال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم fatf باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند. قاطعانه می گویم که عده ای با برنامه های شوم علیه fatf سمپاشی می کنند و دروغ می گویند. عده ای همان زمان مدام می گفتند که fatf فقط مختص به کشورهای غربی است و حالا شما به یک نمونه مهم اشاره کردید و نمونه های دیگری هم هست. البته همچنان امیدوارم که پیوستن به دوکنوانسیون باقی مانده در fatf هم هرچه سریع تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف هایی که موظفند در چارچوب fatf با ما کار کنند، گام های بزرگتری را بردارد.

پس از علنی شدن روابط برخی کشورهای منطقه مانند امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی برخی از فرماندهان نظامی ما اظهارنظرهایی داشتند که از آن تلویحا در رسانه های غربی تعبیر به تهدید آنها شد و حتی دولت هم موضع تقریبا تندی گرفت آیا واکنش ایران به اقدامی نمادین از سوی آن کشورها در عادی سازی روابط با اسرائیل خیلی حاکی از عصبانیت نبود؟

آنچه که در مصاحبه های مختلف اعلام کردم این بوده که این یک اتفاق جدیدی نیست و حداقل روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله امارات و بحرین اگر نگوییم از ابتدا حداقل از ۱۵ سال پیش شروع شده است. حتی برخی از این کشورها جولانگاه اسرائیل بوده‌اند و حتما به خاطر دارید که عضو برجسته حماس توسط موساد در دبی به شهادت رسید. پس اتفاقی نیست که مربوط به دیروز باشد. آقای ترامپ نیاز به یک عکس یادگاری با این کشورها داشت و به عکس یادگاری‌اش هم رسید.

آیا معتقدید که روابط میان این کشورها با رژیم صهیونیستی فراتر از یک عکس یادگاری که آقای ترامپ گرفته، پیش نمی‌رود؟

خیر. اتفاقا من می‌گویم که این روابط از ۱۵ سال پیش تاکنون جلو آمده پس دیگر نیازی به عصبانیت ایران ندارد در حالی که می دانیم همین الان هم آقای نتانیاهو مانع فروش جنگنده های پیشرفته اف ۳۵ به امارات است. در واقع آن کسی که برخی از سران عرب مرتجع خلیج فارس را می‌دوشد و حتی آمریکا را می‌‌دوشد نه ترامپ بلکه نتایاهو است. وقتی نتانیاهو چندین چمدان لباس چرک با خود به ایالات متحده می‌برد و آنها را به هزینه مردم آمریکا در اقامتگاه رسمی میهمانان کاخ سفید می‌شوید چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز این که به ملت آمریکا اعلام می‌کند که اسرائیل روی تا آخرین دلار جیب شما حساب باز کرده است. البته ما اقدام این کشورها را قطعا خیانت به آرمان فلسطین و جهان اسلام می‌دانیم و مردم فلسطین هم متوجه شده اند که چه جنایتی در حق شان صورت گرفته ولی این که رونمایی از چنین اتفاقی ما را تا مرحله عصبانی شدن برده باشد حداقل در وزارت خارجه یا دولت، چنین اتفاقی نیفتاده است.به گزارش ایلنا، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با روزنامه «کار و کارگر» به تشریح روند شکل گیری توافق‌نامه برجام تا به امروز پرداخت و دلایل موفقیت آمیز نبودن برجام به صورت کامل، بررسی میکند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰۶
علی رضا
|
Germany
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
14
69
بز بزک نمیر بهار مباد کمبوزه و خیار میاد!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
وزیر خارجه نماینده اقتدار ملی است، نه تسلیم و تظلم، آقای ظریف اگر شما هم شاهراه اقتدارگرایی را انتخاب کرده بودید، دیگر دشمن جرئت نداشت اینچنین زیر سندی بزند که امضای جان کری پایش بود! مگر امضای او ضمانت نبود؟؟؟ کی از خواب بیدار می شوید؟ یا خودتان را به خواب زده اید؟؟
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مگر مذاکرات آقای خاتمی توانست تحریم ها را بردارد؟
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مسببان داخلی همان دلواپسان بودند که با ترامپ همصدا شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اگر به شما باشه که ما جز موشک و پوشک به چیز دیگه ای نیاز نداریم از سرنوشت کره شمالی عبرت بگيريد
رو راست باشیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
سیاست خارجی ما اصلا دست دولت نیست که ظریف را متهم می کنند پرچم برجام در همان روز های اول توسط قدرتهای برتر پایین کشیده شد تا کارنامه دولت را حسابی سیاه کنند که کردند چرا که از روز اول مخالف برجام بودند تا بگویند دیدید دوباره ما را تحریم کردند
این را همه آدم های عاقل وبی طرف می دانند روزگار مردم ایران الان سیاه شده. آمریکا هم تمام منفذ های اقتصادی ما را گرفت آن وقت گفتند تحریم ها بی اثر است راست گفتند تحریم زندگی ۷۰میلیون نفر را خراب کرد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
33
85
جناب ظریف یکطرفه سخنرانی نفرمایید.در یک مناظره زنده تلوزیونی با مخالف سیاست های تان شرکت کنید.اقلا در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران شرکت فرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
درود خدا بر دکتر ظریف.ایشان خدمات زیادی به ملت و نظام انجام دادن.متاسفانه بعضی از آقایان قصد دلسردی آقای ظریف را دارند.اما ملت از دکتر ظریف حمایت خواهند کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آقای دکتر ظریف درود خدا بر شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
10
87
آخ جون، یعنی قراره دلار دویست تومان ارزان شود ، مرسی دکتر مشکلاتمان حل میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
39
109
مردم تورا بهتر از بقیه شناخته اند بی خود سعی نکن خودت را پاک و دلسوز مردم نشان
پاسخ ها
ز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
آقای طبری هم خیلی پاک بود وان،مداحی که در کربلا میخواند وما هم اشک می‌ریختیم خیلی مثل تو مخالف ظریف و Fatfبودهردوشدند ....مخالفین اف تی اف به جای مخالفت،با ظریف ۸۰میلیون نفر مردم فقیر ایران را دریابند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
همه چی اروم بود چطور برو یادت بیاد متوجه میشی چطورکم کم داشتیم جون می گرفتیم اینقدر نمک نشناس نباشید استارت تحریم زمان احمدی نژاد زده شد
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
6
48
پس اون جملات عارفانه جانسوزت چه شد : مردم خودشان این راه را انتخاب کرده اند ....
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
10
50
مگه آقای روحانی تجربه داره که شما نداری؟ بنظر من تجربه شما با توجه به سال های خدمت اجرایی خیلی بیشتر از روحانی است.
در این مملکت, وقتی شما می خواهی کاری را به یک کارگر یا یک استاد کار واگذار کنی . ابتدا تحقیق می کنی . از تجربه اش سیوال میکنی. ولی برای تایید یا انتخاب رییس جمهور اصلا از سوابق اجرایی سیوال نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
17
71
اگر ملا قلی مدرک می گرفت حتما آدم با سوادتری می شد . چقدر اگر اگر . بس کن بگو نتوانستیم . همه ی دنیا فقط بر علیه تو و روحانی و امثال شما کار می کنند . ناتوانایی تان را گردن دیگران نیندازید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
فقط آقای ظریف و دوستانشون برن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
قالیباف با ان پرونده نجومیش هم باید برود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
4
32
... فقط اگر اگر می شنویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
9
74
خسته ایم
از این سخنرانیهای کلیه مسولین ...
جانباز پشیمان
|
Sweden
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
5
16
در روز روشن این همه دروغ و کلک!؟
رنجبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
23
46
نمی‌دونم چرا ایشون رو که میبینم یاد ابوموسی اشعری میافتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
6
54
شما اسم اونایی که نمیزارن رو اعلام کن.برای یکبار هم که شده توی زندگیتون یه کار شجاعانه بکنید.ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اونوقت دودمانش را به باد خواهد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
37
21
باید خیلی عوام و نادان باشیم که چه کسی برای مردم خوب بوده چه کسی بد دمت گرم اقای ظریف ارزوی سلامتی براتون دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
متاسفانه تعداد نادان ها زیاد هست که به این وضع افتاديم
ترابیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
آقای ظریف اگر دو کلاس حقوق بین الملل سواد داشتی و به منشور ملل متحد که ساختار شورای امنیت بر اساس آن بنا شده است تسلط داشتی برجام کذایی را با وجود حق وتو در کاسه ملت ایران نمی گذاشتی صنعت هسته ای کشور را مفت به باد دادی و مرتب فک می زنی و در حال گفتن اراجیف هستی آدم باید وطن فروش نادان و بی سواد به حقوق بین الملل باشد که حرف هایت باور کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
4
11
آقای ظریف مردم محتاج نان امروزشان هستن لطفا قول سال آینده ندهید لطفا بروید در همان آمریکا
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
28
32
ای کاش سخنان دلسوزان و کارشناسان را در زمان انعقاد برجام گوش می دادید...دلار ۳۰ هزار تومانی و پراید ۱۳۰ میلیونی،همان گلابی گندیده برجام هست.
تو رو خدا بیخیال ۱۴۰۰ شوید،از غرب ...ها و غربگداها،خسته ایم خسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
کاسبان تحریم از این تحریم ها سود خیلی خوبی کردند نباید هم به فکر برداشته شدن تحریم ها باشند
محمد آزادی طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
ما هم از شما شرق گداها خسته شده ایم . ضمنا اگر برجام نبود که خبلی وقت پیش تر به افلاس و بی چارگی می رسیدم .
حافظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
8
35
درایران سیاست واحدی نداریم هرگروه وهر حزبی دنبال منافع خودشون هستند ودولت ومجلس وزارت خارجه و.. هيچ کاره هستند...
ابولفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
3
37
تو رو خدا یک بار برای همیشه اسم ببرید و بگید کی به کیه تا مردم کار همه رو یکسره کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
9
8
ظریف یک دولت مرد توانا ودل سوز برای این ملت است واگر میگوید fatf باید تصویب شود مخواهد بی انظباطی مالی از بین برود وخیلی فواید دیگر برای کشور دارد
صفا
|
Germany
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
44
اگر رانت خواران میگذاشتند وضع مملکت به اینجا نمی رسید دادش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
درسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
25
15
جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه زحمات شما قابل تقدیر است، می گویند یک مو از خرس کندن غنیمت است، ما بدخواهان زیاد داریم، یا دشمنند،یا حسود هر دو پیشرفت ایران را تحمل نمی کنند، در واقع در میان گرگها و کفتارها هستیم وباید یوز ایرانی بود وخواهد بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
11
30
درود بر دیپلماسی و ننگ بر کاسیان تحریم کاسیان تحریم کسانی که منافع حزبی را بر منافع ملی ترجیح می دهند .
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
9
اقای ظریف چه کسی پاسخگوی زیانهای بیشما ر وارده به مردم است1- دلار از 3500شده 30000تومان ؟؟؟؟2-خودرو 21میلیون شده 135 میلیون انهم پراید -3-خونه 90متری 90میلیون تو شهرهای کوچک شده 800میلیون تومان
4-بورس سقوط آزاد کرده 5-سفره مردم روز بروز تنگ تر میشود6-ارزش پول ملی بینهایت پائین امده7-تورم واقعی بیش از50درصد یعنی افسار گسیخته8-با پول کارمندی هیچی نمیشه خرید اثاثیه خانگی بینهایت گران شده
تاریخ در مورد شماها قضاوت خواهد کرد ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
تاریخ در مورد کسانی که و مناسبات کشور را به این سوی تقابل با دنیا هدایت کرده اند قضاوت خواهد کرد اگر برجام هم نبود الان دلار صد هزار تومان بود
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
19
25
اتفاقا گاندو واقعی بود مدرکش هم ... آقای آشنا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ساخت سریال هایی مثل گاندو تو این مملکت مثل آب خوردنه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
تیتر انتخاب شده برای مصاحبه فریبکارانه است آقای ظریف درباره آزادی جیسون رضاییان گفته آنچه در گاندو دیدید یک دروغ تمام عیار بود نه کل سریال این خیانت در امانت است که شما حرف مردم را جور دیگر تیتر می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
1
2
کارهای خوب وکارهای بد خرابی ها وآبادی ها همه وهمه به گردن قانون وقانون گذار است همانطور که آبادی ها در چهل دو سال انجام شده خرابی واشتباهات هم ۴۲ سال روی هم انباشته شد هر کس به اندازه یک نفر از ۵۰۰ نفر مسئول مقسر است کار های خوب وافتخارت را به کی نسبت بدهیم تایید صلاحیت روحانی و احمدی نژاد یعنی اینکه بهتراز اینها در کشور گشتیم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
اما برخی مقام ها و برخی قدرت ها به نسبت قدرت بیشتر و تاثیر گذاری در تصمیمات کلان نظام سهم بیشتری از فلاکت کشور دارند. بی انصافی اینجاست که دستاوردها به پای آنان نوشته می شود و مصیبت های حاصل به پای دولت ها و مجریان جاری.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
12
26
دکتردلم خونه ازدستت شما مشکلات کشورو نفهمیدی بعدمیخاستی حلشون کنی.مثال بگونه خلاص....
گذرزمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
13
20
به نظر حق باایشان است. ثبات به مملکت برگشته بود
پول ایران کم کم ارزش پیدا میکرد. یک عده منفعت طلب نزاشتن. اگر قراربود وضعیت درست نشه، خوب اصلا درست نمیشد
ایشون اگرسوابقشو نگاه کنید درایران چندان تجربه ای ندارن راست میگن. وحداقل، جرعت گفتن حقیقتو داره. ایشون زحمت کشیدن ولی عده نزاشتن
حسین محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
16
6
شما که با FATF به خواسته ات که ترور شهید حاج قاسم سلیمانی بود رسیدی، حالا برای چه کسی داری برنامه ریزی میکنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
حماقت هم حدی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
اگر شهید سلیمانی جان خود را در راه کشور نثار کرد ظریف آبروی خود را نثار کرده و می کند. و مگر ارزش آبرو کمتر از جان است؟ به خدا قسم در قیامت خواهید دید که که به کشور خدمت کرد و کی ها دارند خیانت می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
5
من‌کوچکترین توهینی به کسی نمیکنم ولی نظراتم را نشر نمیدهید ولی خیلی از حرفهای پوچ و بی سر ته را نشر می دهید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
22
27
هرچی برجام داد اف ای تی اف هم خواهد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
6
4
آقای ظریف مملکتوبااین نظروتفکرهای غلط فلج کردین،بسته بروخونتون بنشینید
امیر
|
Singapore
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
5
4
آقای ظریف به خدا روزی میاد که باید جلوی ملت و خدا جوابگو باشی...خودت مگه تو مجلس نگفتی من و آقای روحانی هیچ تضمینی نمیدیم که با تصویب آف ای تی آف مشکلات اقتصادیمون حل بشه...لابد میخوای این خیانت رو هم بکنی بعد یه مدت که نتیجه نگرفتی باز بگی تصمیم نظام بود بابا خجالت هم خوب چیزیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مگر شفافیت بد است؟ اگر بد است چرا همه دنیا پذیرفته اند آن را؟ یعنی همه به خود خیانت کرده اند؟ این شفافیت همان مشابه مسیر پول حلال و حرام است که از کسی که پولش مشکل دارد ترجیحا معامله نکنید حالا به زبان امروزی مخالفت با قاچاق و پولشویی و ... البته ممکن است خیانت به برخی باشد که شفافیت برایشان مشکل زا هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
5
5
جناب ظریف ، اوایل کارتون در وزارت خارجه تمام ملت ایران یعنی دوست و غیر دوست ، محبوبیت زیادی براشون داشتی ولی متاسفانه الان نه
کاش میشد برای این مردم یه کاری انجام داد که بتونن بعد از جنگ و گرانی و تحریم و سختی ها و کرونا یه زندگی راحتی داشته باشن
کاش کاش کاش ، افسوس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
6
با روش موجود این کشور درست نخواهد شد. فقط وعده وعده......
محسن حمیدیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
6
5
آقای ظریف تو را به خدا بس کن

آن برجام بی برجام واقعا چه ثمره ای داشت جز بدبختی و گرانی و دلار ۳۰ هزار تومانی
واقعا از درد و رنج مردم خجالت بکشید و تقصیر ها را به گردن دیگران نیندازید
ما خیری از این دولت و جنابعالی ندیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
ثمره برجام را به مدت دو سال با کنترل تورم وحشتناک سال آخر دولت قبلی همه دیدند. بعد هم این ترامپ وحشی آن را با خروج از کار انداخت. نمی شود هم ایراد کرد که او چرا خارج شد پس ایراد از ظریف است چون که ترامپ احمق از همه پیمان های دنیا خارج شد یعنی همه مشکل داشتند در طراحی؟


اگر تنفس دو ساله برجام نبود با آمدن ترامپ الان وضعیت اقتصادی چند برابر از این هم بدتر می بود دچار فروپاشی نهایی می بودیم دست کم دلار همین الان صد تومان می بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
4
خواهشمندم از دولت محترم
کاری که نکردین برای بهبود معیشت مردم
لااقل نمک بر زخم دل من جوون نپاشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
9
خدایش مملکت رو ترکوندید البته نباید انتظار داشت چون همتون تجربه سخنرانی دارید در عمل صفررررررررر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آقای دکتر ظریف خدایی تو کارش دخالت نکنند بهترین کارشناس و پرنفوذ هست
ظریف از تمام رییس جمهورهای کنوتی وشورها بیشتر میدونه
فقط بجای همنشینی با کشور چین کمونیست آمریکا بهتر هست
ترامپ گورشو گم کنه بره باید مذاکره کنند
آمریکا بد نیست دولت کنونی آمریکا شعور نداره ترامپ نباشه در صورت زرنگ بودن و رابطه با همه کشورها ایران گلستان میشه
ولی ترامپ ....
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
10
چقدر مردم بهتون التماس کردن که از اف آی تی اف و برجام خارج نشوید مردم و کشور به خطر میافتند حتی زن خانه دارمیفهمید اما نمیدونیم چرا تندروها و مصلحت نظام مدام میگفت از اف آی تی اف و برجام خارج میشیم آیا میخواستند باعث فرو پاشی کشور شوند ؟؟؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
9
من‌نظری‌ندارم:‌مردم‌نظر اکثریت‌رو‌ در‌انتخابات مجلس‌سال‌۹۸داده‌اند
پاسخ ها
Bahar
| Netherlands |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
منظورت همون انتخابات فرمایشی است . کدام مردم ؟
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
5
جناب دکتر ما مردم ایران خودمان انتخاب کردیم که با عزت زندگی کنیم آب وبرقمان مجانی بشه نه اینکه دلار بشه سی تومن پاسپورت ایرانی بی ارزش ترین پاسپورت دردنیا بشه فقر وبدبختی که اکثر مردم دچارش هستند نتیجه مدیریت شما وامثال شماها بوده اگر راست میگویید بگید چه کسانی نزاشتن برجام به سر انجام برسد
پاسخ ها
اسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
نخیر جناب نتیجه بی تدبیری بعضی از رفقای شماست که هنوز دوست ندارند کشور شفافیت مالی داشته باشه و کشور را در لیست سیاه قرار دادن
ب ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
9
واقعا نمیشه فهمید که این آقایان قدرت در سایه چقدر طلبشون از انقلاب مونده که اینطوری دارند چپاول می کنند.
محمدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
4
8
با درود و سلام بی پایان به بزرگ مرد تنهایی سیاست کشور که برخلاف همقطارانش ، سلامت و اصالت را در تاروپود وجودش می توان دید. و هرروز و از هر زاویه ای حمله خودی‌های سبک مغز و کوته فکر و شیاد رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
6
5
ظریف استعداد پرده خوانی خوبی دارد بخاطر همین یک طرفه رستم پیروز میدان است
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
3
7
آقای ترامپ دروغ می‌گوید. رئیس جمهور کنونی ایالات متحده حتی به منافع ملت آمریکا هم متعهد نیست. برای وی فقط منافع شخص ترامپ اهمیت دارد.
جناب ظریف شما باید بگید که متعهد هست یا نه یا مردم آمریکا فکر میکنید مثل ایران هست که از دهان مردم حرف میزنید
احمدصادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
4
3
باسلام جناب آقای ظریف شماو دولت محبوبتان 7سال واندی وعده سرخرمن به مردم خصوصانسل جوان وقشرضعیف جامعه داده ایدتااینجاچه گلی به سرمردم زدیدجزءفقروتورم کمرشکن وو عده های پوچ آقانتیجه برجام را دیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
ترامپ که به التماس افتاده بود و آبه و عمان و روسیه را واسطه فرستاده بود. چه کسی نپذیرفت؟ آیا دولت اراده ای داشت؟ تقصیر را چرا گردن دیگران می گذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
8
2
آقای ظریف همان گندی که با برجام به کشور زدید برای همیشه تاریخ بس است بیش از این به ملت و کشور و به جمهوری اسلامی خسارت نزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
1
طوری رفتار میکنن انگار تازه از راه رسیدن یا نه اصلا شاید این مدت خواب تشریف داشتن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
6
امیدوارم یک روز شهامت این را پیدا کنی که بگوی من اسمم وزیر امور خارجه است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
4
0
آقای دکتربرجام تو تمام راهاروبرسرایران بسته خدارحم بکندبه این مردم توکه دکترادارید برای دورزدن تحریما پس برجام هم دورمیزدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
7
6
اگربه امثال اقای ظریف ازادی عمل بیشتری داده بودند فاتحه این مملکت ونظام واین ملت را خوانده بودند فدای ان ازاد مردانی بشوم که از مملکت ونظام صیانت وحمایت کردند ودرمقابل افرادی چون اقای ظریف ایستادگی کرده وجلوی بسیاری از کارهای این افراد که باعث تضعیف نظام ومملکت می شد گرفتند زنده باد رهبر ونظام وملت
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
5
4
۸سال زمان کمی نبود برای حل مشکلات
الان اینا مشکل نیستن،اینافاجعه هستش
التماس تفکر
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
4
5
توزمان جنگ توی همون کشوری بود که الان شیطان بزرگ اسمشه؟
ما توی ایران موشک تو سرمون بود
مردم خسته اتد خسته
فکری کنید
علی اصغر از تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
6
محسن رضایی حدث زده بود که در صورت رد FATF دلار ۵۰ هزار تومان میشود
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
رضایی خودش چند روز پشت جبهه بود و از رانت ان استفاده کرد
Mohadese
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
9
8
باعرض ادب و احترام خدمت اقای دکتر ظریف اقای ظریف بنده به نوبه ی خودم از زحمات شما بسیار متشکرم شما هرکاری که از دستتون بر میومد برای ما انجام دادید ولی عده ای سنگ جلوی پایتان می انداختند درهر صورت ما از شما خیلی متشکریم
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
5
4
آقای ظریف.شماهاشرم ندارید؟!بعضی هادرپیشگاه خداوندهیچ ترس وشرمی نه ازخدادارندنه ازمردم که حدودهشت!!!سال؟چنان بامنم منم شان،،دروغ ونیرنگشان و...باسرنوشت ایران وایرانیان بازی کردندکه حالا حالاها بایددرپیشگاه خداوندپاسخگوباشندکه خسارات خارج ازتصوراتی راتحمیل کردید.ازخدابترسیم که زمانی رسدکه هیچ تکنیک وتاکتیکی جواب نمیدهد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
10
شما شرکت کن ببین چند نفر بهت رای میدن، بقولی بزک نمیر ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
اگر رد صلاحیت نشه حتما رای میاره
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
1
11
خواهش میکنم بس کنید آقای ظریف این همه کی بود کی بود من نبودم راه نندازید خسته شدیم از شما و امثال شما مردم تو فقر و نداری دست و پا میزنند ثمره برجامتون هم که حسابی کولاک کرده پراید ۱۲۰ میلیونی دلار ۳۰دهزاررتومنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
15
اگر شما دست از سر این مردم و کشور بردارید، حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
4
منظورش قرار داد چین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
10
آقای ظریف شما اسامی اونهایی که جلوی پای ملت سنگ میندازن رو بگو تا خود ملت ب حسابشون برسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
1
1
ان شالله مشکلات کشورمان به زودی حل میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
4
یعنی واقعا مملکت را باید با این همه حرف مدیریت کرد. دیگه وقتی نمیمونه که بکار ملت برسیم یا ایده ای برای رشد داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
9
ما رو چی فرض کردی 7 ساله همش وعده اتفاقات خوب میدید. مفهوم لغات رو عوض کردید. وقتی میگید خوب یعنی بد. وقتی وعده ارزونی میدید یعنی گرونی. وعده صلح یعنی درگیری..
حمید ستوده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
1
3
جناب اقای ظریف لطفا خودت را به ندانستن نزن .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
4
ظریف تو هم به اصول گراها دروغ میگفتی برای برجام .هم بعدش وقبلش به اصلاح طلبها.همه از دست شما ناراضی هستند بجز پسر خودت که براش پول میفرستی آمریکا کیف کنه وبه ما بخنده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
5
امیدوارم همه وزیر ها این گونه وضعیت کارشان را برای مردم شرح دهند واز گزارش خوب شما هم ممنون
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
7
«قدرت مدیریت وزارت خارجه را داشتم»، اتفاقا فقط همین یکی رو نداشتی و گند زدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
1
4
خبرای خوب جناب ظریف هم مهیچ وقت از راه نمیرسند گول این اصلاح طلب هارو نخورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
1
تنها اشتباه آقای روحانی درست کردن برجام بود آقای ظریف تنها وظیفه خودشو انجام میداد ظریف سال های سختی را پشت سر گذزاند بسیاری از سیاست های خارجی ک همش پر از طوفان وتلاطم بود رد شد به نظری من باید اسم آقای ظریف در قلب تاریخ حک شود
امیر نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
0
سلام. آقای ظریف و هواداران محترم
شما را بهترین مردم ایران فرض کردیم ولی میشه لطف کنید و فقط یه نمونه از مزایای این برجام را بگید؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
0
آقای ظریف قبل از امضاء ننگین نامه برجام به مردم قول برداشتن تحریمها و بهبود اوضاع معیشتی مردم را دادید.تخم برجام به جوجه تبدیل نشده حالا دارید قول بهبود اوضاع با قبول امضاء FATF را میدهید.شما کی میخواهید به این فهم برسید که امپریالیسم تنها زبان زور را خوب می فهمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
6
تنها راه نوشیدن جام زهری دیگر است ولا غیر
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
1
گول این حرفا را نخورین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
1
کی نمیگذارد آقای ظریف،شما قیمت تخم مرغ نمیتونید کنترل کنید چه ربطی به آمریکاداره،
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
1
0
واقعا این حرفای ظریف نفرت انگیزه، بعد از این همه خسارتی که به کشور به خاطر اعتماد به آمریکا وارد شد و بعد از برجامی که خسارت محض بود و بعد از ترور شهید سلیمانی دفاع کردن از طرح های فریبکارانه ای مثل FATF چه چیزی جز خیانت به این کشور میتونه باشه؟ مسائل و مشکلات کشور به جای تلاش در درون کشور و مبارزه با فساد و کار خالصانه برای مردم، معطل غرب کردند‌و با این کارشون له کردن مردم رو.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
شما در تیتر از قول آقای ظریف نوشته اید گاندو یک دروغ تمام عیار بود اما آقای ظریف درباره آزادی جیسون رضاییان گفته آنچه در گاندو دیدید یک دروغ تمام عیار بود این یک نوع فریب است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین