کد خبر: ۶۷۴۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸

بورل خواستار توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بازگشت دو کشور به مذاکرات شد.
بورل خواستار توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد
آفتاب‌‌نیوز :

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه‌شب گفت : با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره درگیری‌های تازه میان دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ به صورت تلفنی گفت‌ وگو کرده است.

وی این مطلب را در پیامی توییتری اعلام کرد و افزود: افزایش خسارات جانی غیرنظامیان قابل پذیرش نیست. درگیری باید فورا متوقف شود. مذاکرات باید هر چه سریعتر در چارچوب رئیسان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز شود.

گروه مینسک متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه است که در سال ۱۹۹۴ برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تشکیل شد. رییسان جمهوری این سه کشور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری درگیری و بازگشت به مذاکرات شدند.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین