کد خبر: ۶۷۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

کرونا چه بلایی سر گردشگری جهان آورد؟

​روز جهانی گردشگری ۲۰۲۰ در حالی برگزار شد که سایه کرونا بر سرش سنگینی می‌کرد، بلایی که اثری مخرب بر گردشگری جهان گذاشت و آمارها حاکی از کاهش چشمگیر سفرهاست.
آفتاب‌‌نیوز :

روز جهانی گردشگری امسال، روز ۲۷ سپتامبر، با شعار «گردشگری و توسعه روستایی» برگزار شد تا اهمیت گردشگری و ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن به جامعه جهانی گوشزد شود، اما سایه همه‌گیری کوید-۱۹ بر سرش سنگینی می‌کرد، آفتی که تاثیر مخربی بر روی گردشگری در سرتاسر دنیا گذاشت.

اوایل سال ۲۰۲۰، سازمان جهانی گردشگری تخمین‌هایی در مورد اثر همه‌گیری کروناویروس بر روی گردشگری بین‌المللی ارائه داد. مثبت‌ترین سناریو‌هایی که در ماه می ارائه شدند، فرض را بر این گذاشته بودند که محدودیت‌های سفر از ماه جولای لغو خواهد شد. حتی تحت همین سناریو‌ها، که با توجه به تداوم محدودیت‌های شدید برای سفرهای بین‌المللی کاشف به عمل آمده است بیش از حد خوشبینانه بوده‌اند، UNWTO انتظار داشت که میزان گردشگرهای ورودی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حداکثر ۵۸ درصد کاهش داشته باشند.

با توجه به جدیدترین داده‌های مربوط به شش ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، متوجه خواهیم شد که تخمین‌های سازمان جهانی گردشگری چندان هم دور از واقعیت نبوده است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، میزان ورودی گردشگران جهانی برای نیمه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ به صورت میانگین ۶۵ درصد کاهش داشته است. با توجه به موج‌های جدید ابتلا به ویروس در سرتاسر دنیا که اجازه راه‌اندازی مجدد بخش گردشگری را نمی‌دهد، میلیون‌ها نفر در تامین معیشت خود دچار بحران خواهند شد، مخصوصا آنهایی که در مناطقی زندگی می‌کنند که وابستگی زیادی به گردشگران بین‌المللی دارند.

بر طبق داده‌های سازمان جهانی گردشگری، ورودی گردشگران به امریکا (شمالی و جنوبی) ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که کمترین کاهش را شاهد بوده است. بعد از امریکا، منطقه‌های افریقا و خاورمیانه با ۵۷ درصد کاهش بیشترین ضربه را از کرونا خورده‌اند. رتبه بعدی در اختیار اروپاست که با ۶۶ درصد کاهش، حجم زیادی از گردشگران ورودی خود را از دست داده است. آسیا اقیانوسیه هم با ۷۲ درصد کاهش رتبه اول را از نظر کاهش گردشگر نسبت به سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین