کد خبر: ۶۷۵۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
گزارش هیل

نگرانی بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر دسترسی مردم ایران به اقلام بشردوستانه

روزنامه هیل در گزارشی از نگرانی موجود در سطح بین‌المملی تحت تاثیر قرار گرفتن ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران در پی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌ها و نهادهای مالی کشورمان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه هیل در گزارش خود نوشت: دولت ترامپ در روز پنج‌شنبه تحریم های جدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کرد و حداقل ۱۸ بانک ایرانی را هدف قرار داد که طبق گفته منتقدان کمک‌های بشردوستانه به ایران در زمان همه‌گیری را مسدود خواهد کرد.
آمریکا می گوید تحریم‌های جدید اعمالی بخشی از کمپین فشار حداکثری علیه ایران هستند که جمهوری‌ اسلامی ایران را به سوی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای سوق بدهد و از تامین مالی اقدامات نظامی در خاورمیانه توسط ایران جلوگیری می‌کند.


نگرانی بین‌المللی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر دسترسی مردم ایران به اقلام بشردوستانه

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در بیانیه‌ای گفت: اقدامات امروز برای شناسایی بخش مالی و تحریم ۱۸ بانک ایرانی نشانگر تعهد ما برای متوقف ساختن دسترسی به دلار آمریکا است‌.
وی افزود: برنامه تحریم‌های ما تا زمانی که ایران از حمایت از فعالیت های تروریستی دست بکشد و به برنامه هسته‌ای خود پایان دهد ادامه خواهد یافت‌. اقدامات امروز همچنان تبادلات مالی بشردوستانه را برای حمایت از مردم ایران باز خواهد گذاشت.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که این تحریم‌های نظام ایران و مقامات آن را هدف گرفته‌اند.

علی‌رغم تاییدیه‌های دولت ترامپ در خصوص وجود فرایندهایی برای اطمیمنان حاصل کردن از از انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران، برخی متخصصین و مقامات اروپایی در خصوص این تحریم های گسترده ابراز نگرانی کرده‌اند.
واشنگتن پست روز پنج‌شنبه گزارش داده است که مقامات اروپایی در حال ابراز نگرانی در خصوص تحریم‌های جدید هستند و می‌گویند که این تحریم‌ها به طور موثر دسترسی ایران به دارایی‌های خارجی را قطع و پول لازم برای اهدا به منظور دریافت وادرات بشردوستانه را سلب می‌کند.
دولت ترامپ در اکتبر ۲۰۱۹ تلاش کرد تا با برقراری کانالی از طریق سوئیس، کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران ارسال کند. اولین انتقال داروهای سرطانی در ماه ژانویه صورت گرفت و حدودا کانال در ماه فوریه نهایی شد. اما میزان تاثیر این کانال چندان مشخص نیست.
به گفته برخی اشخاص صادارات مرتبط با داروسازی به ایران از ماه ژانویه به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است.
باربارا اسلین، مدیر بخش "آینده راهبرد ایران در شورای آتلانیک" اعلام کرد تحریم‌ها "سادیسمی هستند که به سیاست خارجی مبدل شده‌اند".
وی در توییتر خود نوشت: این تحریم‌ها دولت ایران را به زانو درنمی‌آورند اما به عموم مردم آسیب می‌زنند. این تحریم‌ها قاچاق را تشویق و در نهایت، تحریم‌هایی که پایه آنها دلار است را تضعیف می‌کنند.
دیگران گفته‌اند که این تحریم‌ها بیش از آنکه تاثیرگذار باشند، نمادگرا هستند و بیشتر به جای آنکه به عنوان اقدامات سیاسی تاثیرگذار به آن‌ها نگاه شود، لفاظی‌های انتخاباتی محسوب می‌شوند.

دنیل فرید: تنظیم‌کننده پیشین تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا گفته است: این تحریم‌ها نه عزم سیاسی ایران را نابود می‌کنند و نه ایران را تحت شرایط آمریکا به پای میز مذاکره بازمی‌گردانند. این‌ها بیشتر تحریم‌های پیغام‌دار هستند که بیشتر مردم آمریکا را مخاطب قرار داده‌اند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیز در پیامی توییتری تحریم‌های آمریکا را محکوم کرده است. وی در توییت خود وشت: در بحبوحه شیوع کووید-۱۹، رژیم آمریکا می‌خواهد کانال‌های باقی مانده ما برای پرداخت هزینه غذا و دارو را از بین ببرد.
ظریف ادامه داد: ایرانی‌ها این بی‌رحمی‌های اخیر را دوام خواهند آورد. توطئه چینی برای گرسنگی دادن به یک جمعیت جنایت علیه بشریت است. مقصران و کسانی که این اختیار را ایجاد می‌کنند- کسانی که پول ما را بلوکه می کنند- با عدالت مواجه خواهند شد.
حامیان تلاش‌های دولت ترامپ می‌گویند که آخرین دور جریمه‌ها در راستای فشار حداکثری آمریکا است‌.
بهنام بن طالبو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی تحریم‌های آمریکا را ستود و به نگرانی‌ها در خصوص ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران را کوچک جلوه داد.
تحریم های جدید آمریکا احتمالا آمریکا را بیش از از پیش در تعامل بین‌المللی‌اش با ایران منزوی خواهند کرد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را توافق جامع اقدام مشترک خارج کرد. تمام قدرت‌های جهانی به همراه ایران از ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده‌اند و بیش از پیش در ماه سپتامبر اقدامات ایالات متحده در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را محکوم کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین