کد خبر: ۶۷۵۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲

تغییر موضع ناگهانی رهبر تایوان و تاکید بر کاهش تنش‌ها با چین

خانم تسای اینگ ون رهبر تایوان در چرخشی جدید نسبت به مواضع گذشته خود درقبال چین، این بار بر کاهش تنش ها میان دو سوی تنگه تایوان تاکید کرد.
تغییر موضع ناگهانی رهبر تایوان و تاکید بر کاهش تنش‌ها با چین
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روزنامه تایوانی تایپه تایمز، او در سخنرانی روز شنبه اش به مناسبت روز ملی تایوان تاکید کرد که اگر پکن به نگرانی های تایپه توجه نموده و رویکرد خود را تغییر داده و گفت وگو را با دمکراسی تایوان آغاز کند، تنش های کمتری با چین و منطقه وجود خواهد داشت.

تسای به اظهارات اخیر «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در یک پیام ویدیویی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد که «چین هرگز به دنبال سلطه، گسترش یا ایجاد یک منطقه نفوذ نخواهد بود».

رهبر تایوان در این سخنرانی سالانه که در دفتر ریاست جمهوری در مرکز شهر تایپه ایراد شد مدعی شد: از آنجا که اکنون کشورهای منطقه و سراسر جهان نگران گسترش هژمونی و سلطه چین هستند، امیدواریم این آغاز تغییرات واقعی باشد.

او در عین حال ادعا کرد: اگر پکن بتواند صدای تایوان را بشنود، نحوه برخورد با روابط بین دو سوی تنگه را تغییر دهد و به طور مشترک آشتی و مصالحه بین دو طرف و گفت و گوی صلح آمیز را تسهیل کند، من معتقدم که تنش منطقه ای قطعاً قابل حل است.

چین بارها تاکید کرده است که جزیره تایوان بخشی از قلمرو چین است که در هر صورت ولو با استفاده از قوه قهریه باید به وحدت با سرزمین مادری درآید.

پس از انتخاب تسای در دوره اول ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ میلادی روابط دو طرف بسیار پر تنش بوده و بسیاری از بخش های مناسبات اقتصادی و فرهنگی میان طرفین قطع و یا متوقف و مختل شده است.

خانم تسای از حزب حاکم ترقیخواه تایوان است که به اعتقاد پکن دیدگاهی استقلال طلبانه دارد.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست متعلق به چین امروز در تحلیل اظهارات تسای نوشت: چنین اظهاراتی تا زمانی که وی و حزبش از پذیرش اصل چین واحد خودداری ورزند بعید است شرایطی در وضعیت تنگه تایوان و برخورد چین با دولت فعلی تایوان ایجاد کند.

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که به گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین، ارتش این کشور رزمایش ها و تمرینات نظامی در تنگه تایوان را افزایش داده است و به نظر می رسد ملایمتر شدن لحن رهبر تایوان بی ارتباط با این اقدامات پکن نباشد.

خانم تسای رهبر تایوان که خریدار بزرگ تسلیحات از آمریکاست و روابط بسیار نزدیکی با واشنگتن دارد، امروز بار دیگر تقویت توان دفاعی این جزیره را راهی برای تضمین امنیت تایوان و صلح منطقه دانست.

« تسو چن دونگ » استاد دانشگاه ملی تایوان می گوید که اظهارات رهبر تایوان با اقداماتش همخوانی ندارد. چون او بتازگی گفته بود تایوانی هایی که در همایش های دو سوی تنگه تایوان شرکت کنند ممکن است حتی زندانی شوند.

رهبر تایوان همچنین درحال خریدهای بزرگ تسلیحاتی از آمریکاست و شماری از مقام های آمریکایی در سال های اخیر تحت رهبری تسای دیدارهای رسمی از این جزیره انجام داده اند که خشم پکن را به دنبال داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین