روند افزایشی قیمت دلار عاملی شده تا دلالان و واسطهگران بازار خودرو نیز متأثر از این موضوع روزانه قیمتها را بدون هیچ ضابطه خاصی افزایش دهند. اگر سری به آگهیهای فروش خودرو در فضای مجازی بیندازید، متوجه میشوید فروشندگان روزانه قیمتهای نجومی را برای خودروهای خود پیشنهاد میکنند تا شاید از شرایط نوسانات نرخ ارز استفاده کرده و بتوانند ماشین خود را با بالاترین قیمت بفروشند اما از آن طرف خریداران نیز دست از خرید برداشته و به نوعی اصلا مشتری در بازار وجود ندارد.
جالب اینجاست رکود معاملات در نمایشگاههای خودرو در حالی ادامه دارد که بازار آگهی در فضای مجازی داغ بوده و فروشندگان که عمدتا تمایلی به فروش محصول نداشته فقط میخواهند قیمت بالایی را برای محصولات خود پیشنهاد کنند تا بتوانند در آینده سود بیشتری را کسب کنند. برای نمونه پراید ۱۳۱ قیمتهایی از ۱۲۸ تا ۱۴۰ میلیون پیشنهاد شده که این موضوع بههیچعنوان منطقی نیست.
نکته تأملبرانگیز اینجاست که خریدوفروش خودرو در حالی در بازار به صفر رسیده که وزارت صنعت هیچ تدبیری برای مدیریت بازار نداشته و از آن طرف واحدهای نظارتی نیز هیچ نظارتی بر عملکرد آگهیهای فروش خودرو در سطح فضای مجازی ندارند. در چندماه گذشته قرار بود برخورد لازم با آگهیهای خودرو که التهابات بازار را افزایش دادهاند، صورت گیرد اما متأسفانه بازار خودرو به قدری رها شده است که هیچ کس تصمیمی برای مدیریت قیمتها در آن ندارد. از یک طرف سازمان حمایت سکوت کرده و از طرف دیگر وزیر جدید نیز با برگزاری چند جلسه با خودروسازان و قطعهسازان خبر از مدیریت بازار خودرو میدهد اما گویا فقط این جلسات بهصورت نمادین برگزار شده و در عمل خبری از سروساماندادن به بازار خودرو وجود ندارد.
البته وزارت صنعت مدعی است «ما با ارائه طرحهای فروش مختلفی که از سوی خودروسازان اجرائی میشود، درصدد مدیریت تقاضا در سطح بازار هستیم» اما مگر میشود با عرضه کم خودرو آنهم در طرحهای پیشفروش که بهصورت قرعهکشی انجام میشود، بتوان بازار را سروسامان داد.
میشه همین که می بینی .
مثلا ساندرو استپ وی سال 96 بود 60 میلیون الان شده 600 میلیون یعنی 10برابر
پراید 21 تومن بود الان شده 140 یعنی 7 برابر