کد خبر: ۶۷۵۷۳۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

سوغات همتی از عراق چه بود؟

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به بغداد از توافق با مقامات بلندپایه عراقی درخصوص آزاد کردن منابع مالی ایران در این کشور خبر داد که می‌تواند سرآغاز مرحله جدیدی از همکاری و مبادلات مالی و بانکی بین دو کشور باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران دیروز (دوشنبه) در صدر هیاتی بانکی و تجاری سفری یک روزه به شهر بغداد پایتخت عراق داشت و در جریان آن با مسئولان بلندپایه اقتصادی و سیاسی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

این سفر در راستای تقویت همکاری مالی و بانکی بین ایران و عراق و ادامه پیگیری آزادسازی منابع ایران در این کشور و وصول بدهی‌های عراق و نیز فعال‌سازی ساز و کار تبادلات بانکی بین دو کشور انجام شد.

سوغات همتی از عراق چه بود؟

رئیس کل بانک مرکزی ایران در جریان این سفر به ترتیب با «مصطفی غالب مخیف» رئیس کل بانک مرکزی، «سالم جواد عبدالهادی الچلبی» رئیس بانک تجارت، «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.

این دومین سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق در چهار ماه گذشته بود. وی 28 خرداد ماه گذشته نیز سفری به بغداد داشت.

وی در سفر قبلی خود با نخست‌وزیر، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی عراق درباره مناسبات مالی و اقتصادی و توسعه روابط دو کشور دیدار و گفت‌ و گو کرده و دستاورد رایزنی‌های خود با مقامات عراقی را مهم ارزیابی کرده بود.

همتی دیروز نیز در دیدار با همتای عراقی خود درخصوص حل و فصل مسائل بانکی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی عراق در دیدار با همتای ایرانی خود در بغداد گفت که مقامات عراقی بر حل و فصل مسائل بانکی میان دو کشور تاکید دارند و به‌زودی با سازوکارهای اتخاذ شده، این مشکلات رفع خواهد شد.

غالب مخیف تأکید کرد که تلاش‌ داریم به همکاری بانکی با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم و از تجارب تهران در امور مالی و بانکی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود که تمام تلاش ما این است که همکاری دو کشور ادامه داشته باشد و مشکلات موجود در حوزه مطالبات مالی و پولی ایران نیز حل می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی عراق تصریح کرد که برخی سازوکارها وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آنها به تقویت همکاری بانکی و پولی میان دو کشور و رفع مشکلات موجود، کمک کرد.

وی گفت که پیشنهاد دادیم کمیته‌ای مشترک با حضور مقامات بانکی و مالی دو کشور تشکیل شود تا به راهکار لازم برای حل مسایل ایران و عراق دست یافت.

همتی نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که با همکاری همتای عراقی خود مسائل پیچیده بانکی میان دو کشور برطرف شود.

وی گفت: امیدوارم با اراده‌ای که نزد مقامات عراقی وجود دارد، مشکلات بانکی و مالی میان دو کشور حل شود.

همتی همچنین روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عراق را بسیار مهم و موثر دانست و افزود که تهران به توسعه بیش از پیش همکاری‌ها با بغداد اهمیت می‌دهد.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه سفر خود با علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی عراق درباره مطالبات مالی ایران ناشی از فروش نفت و گاز و همچنین توسعه مناسبات بانکی و اقتصادی بحث و تبادل نظر کرد.

همتی در ادامه برای رایزنی درباره توسعه مناسبات اقتصادی و بانکی میان دو کشور با نخست‌وزیر عراق ملاقات کرد.

این ملاقات نیز در راستای پیگیری رایزنی‌ها و توافقات 28 خرداد گذشته رییس کل بانک مرکزی ایران با مقامات عراقی درباره توسعه مناسبات اقتصادی و بانکی انجام شد.

همتی در پایان دیدارهای خود با مقامات بلندپایه اقتصادی و سیاسی عراق، رایزنی‌هایش را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق برای آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره نتائج مذاکراتش با مقامات عراقی افزود که جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق برای آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است.

وی جلسه مشترک خود را با رییس بانک مرکزی و رییس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفت وگوی مفصلی صورت گرفت.

همتی خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های این کشور دارد.

رییس کل بانک مرکزی ایران تاکید کرد که نخست‌وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است.

وی افزود که در دیداری که متعاقب جلسه سه جانبه، با الکاظمی داشت، نخست‌وزیر عراق قول داده که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری کند.

همتی ابراز امیدواری کرد که با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود.

وی تصریح کرد با توجه به رایزنی‌ها و قول‌هایی که مسوولان عراقی داده‌اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند.

وی با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، افزود که بانک مرکزی مهمترین تامین کننده نیازهای اساسی کشور در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است.

همتی خاطر نشان ساخت که این کالاها به دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است، معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا هستند.

وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت که بانک تجارت عراق و معذوریت‌هایی که بانک مرکزی این کشور قبلا داشت، با توافق صورت گرفته برطرف شدند.

رئیس بانک مرکزی ایران همچنین در پست اینستاگرامی خود در تشریح جزییات سفر به عراق نوشت: در دیدار با نخست‌وزیر عراق، وی از حصول توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده و دستورات لازم به بانک‌های مرکزی و تجارت عراق جهت تسریع در اجرای توافقات را صادر کرد.

همتی افزود: در این مذاکرات به خصوص در جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به توافقات خوبی برای آزاد کردن منابع مالی بانک مرکزی و استفاده از آن برای تأمین واردات کالاهای اساسی و ضروری کشور رسیدیم و درباره تبادلات تجاری گفت وگوی مفصلی صورت گرفت.

به نظر می‌رسد که نتایج مثبت گفت وگوهای رئیس کل بانک مرکزی ایران و مقامات بلندپایه عراقی و توافق در خصوص آزاد کردن منابع مالی ایران سرآغاز مرحله جدیدی از همکاری و مبادلات مالی بین تهران و بغداد باشد و گام‌های مثبت بیشتری را در مسیر توسعه روابط اقتصادی و بانکی دو کشور دوست و برادر به همراه داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
3
18
آقای همتی خیلی دروغ میگه
شک ندارم هیچ دستاوردی از عراق نداشته و به زودی قیمت دلار خیلی خیلی بالاتر خواهد رفت
همتی مردم رو چی فرض کرده، رفته گفته بگید من دارم میرم عراق توافق کنم ارز بیارم. تو گفتی و مردم هم باورد کردن همتی.
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
2
13
نفت در برابر غذا .
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
1
5
عراق هم بله ؟؟؟
عراق هم پولهای ما رو گرو نگه داشته ؟؟؟؟؟
چه بدبختی هستیم ما که عراق هم برای ما ادم شده
ناشناس
|
Belgium
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
7
يك زماني برادران ادعا مي كردند اگر ما نتوانيم نفت صادر كنيم خليج فارس و تنگه هرمز را مي بنديم و چه و …
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
1
6
باامریکاتوافق کنیدمردم خلاص کنیدملت خسته شدن تاکی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
5
بابایه راه حلی برای ملت پیداکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
5
همتی رفته گل بچینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
4
۸ سال به کشور ما تجاوز کردند چقدر صدمه مالی زدند غرامت که ندادند هیچ گاز و برق مجانی هم بهشون داریم میدیم اماکن متبرکه را هم ساختید .
متاسفم پس چطور از کره میخواهید پول بگیرید .کارمان تمام .عراق هم توی سرمان زد.
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
1
اگر این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است تاریخ اثار و تنایج آن را بیان کنند و گرفتن کالاهای اجباری و تحمیلی فایده ای ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین