کد خبر: ۶۷۶۵۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
رییس سازمان غذا و دارو:

داروهای مکشوفه در عراق، ایرانی نبود/ ترانزیت کالا در تجارت بین کشورها معمول است

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه طبق اطلاعات کسب شده از مراجع مختلف مشخص شد که داروهای مکشوفه ایرانی نبوده است، گفت: این داروها ساخت کشورهای دیگر بوده و تنها از مسیر ایران به عراق ترانزیت شده است.
داروهای مکشوفه در عراق، ایرانی نبود/ ترانزیت کالا در تجارت بین کشورها معمول است
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به اینکه موضوع ترانزیت کالا از یک کشور به کشور دیگر مسئله مرسومی در فرهنگ تجارت است، عنوان کرد: این موضوع در مورد دارو هم روال است، اما متاسفانه طی چند روز گذشته موج خبری در مورد داروهایی که به هردلیل مربوط به مقررات داخلی کشور عراق است در رسانه ها بازتاب پیدا کرده و بدون دلیل منطقی و موجه به ایران ربط داده شده‌است، این داروها ایرانی نیست، بلکه داروهایی هستند که از کشورهای شرق آسیا و دیگر کشورهای همسایه هم مرز با عراق (به دلایل خاصی مثل بسته شدن موقت مرز مشترک،) از طریق خاک ایران ترانزیت و وارد این کشور شده‌است.

وی افزود: براساس اطلاعات و آمارهای دقیقی که به دست آورده ایم این داروها ساخت کشورهای دیگر بوده که به صورت قانونی از مسیر ایران به کشور عراق حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه این است که در شرایط سخت و فشارهای تحریم، کشورهای غربی مانع از ورود دارو و تجهیزات پزشکی حیاتی به کشور ما می شوند اما شاهد انعکاس این جنایت از هیچ یک از رسانه های برون مرزی نیستیم، درحالی که مسئله اینچنینی که هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد و به سایر کشورها مربوط است، در چنین ابعادی مورد توجه رسانه های معاند قرار می‌گیرد.

شانه ساز با ابراز تاسف از فضاسازی ایجاد شده در فضای مجازی روی اخبار کذب اینچنینی، گفت: این جو برای کسانی که در این شرایط سخت برای جلوگیری از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی تلاش می‌کنند، نگران کننده است؛ کاش قبل از درج خبری درمورد یک موضوع، اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب و سپس اظهار نظر شود. البته مطمئن باشید هیچ خللی در اراده مسئولان و تمامی پرسنل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایجاد نخواهد کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با اشاره به اینکه کشور عراق بازار بزرگی برای صادرات داروست، اظهار کرد: داروهای ایرانی به دلیل کیفیت مطلوب و قیمت مناسب همواره طی سال‌ها از کشور قاچاق می‌شد و متاسفانه در رقابت‌های ناصواب برخی کمپانی های بزرگ رقیب مانع از ثبت داروهای ایرانی می‌شدند، اما مدتی است که با اجرای سامانه تیتک که امکان ردیابی دارو را فراهم می‌کند، امکان جمع اوری اطلاعات و شناسایی مبدا تخلف و خروج دارو میسر شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه امکان رهگیری هر دارویی که در کشورهای منطقه یا مرز کشف شود، وجود دارد، گفت: سامانه تیتک به راحتی نشان می‌دهد که یک فراورده یا دارو در چه مرحله و از چه طریقی خارج شده است، به این ترتیب می‌توانیم عوامل دست اندرکار قاچاق را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Oman
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
2
چقدر این داستان تکراریه ولی، اون هجده و نیم میلیارد دلار اسکناسی هم که تو ترکیه ضبط شد مال ما نبود و اون طلاهایی هم که با تریلی رفت فلز مصنوعی بود،
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین