کد خبر: ۶۷۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۷

رييس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتي با رسانه‌هاي گروهي در قطر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- دکتر احمدي‌نژاد سفر خود به قطر را براي شرکت در اجلاس سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، مثبت و سازنده ارزيابی کرد.
 وی در مصاحبه مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد : روابط جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس در آستانه يک جهش بزرگ است . 

رييس‌جمهور در مصاحبه مطبو عاتي با رسانه‌هاي گروهي در دوحه قطر با اشاره به روابط ايران با كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس ، افزود: ملت‌ها و دولت‌ها علاقه‌مند به گسترش روابط هستند و اميدواريم مجموعه تلاش‌ها به تامين منافع ملت‌ها، تامين صلح و امنيت پايدار در منطقه و برادري بين ملت‌ها منجر شود.

وي درباره ارايه مجموعه‌اي از پيشنهادهاي سازنده براي گسترش و تعميق روابط در اين اجلاس اظهار داشت : هيچ مانعي براي توسعه روابط بين كشور ما و كشورهاي منطقه وجود ندارد.

دکتراحمدي نژاد افزود: ما همسايه و برادر هستيم و از ساليان گذشته در كنار يكديگر زندگي كرده‌ايم و در آينده نيز زندگي خواهيم كرد.

رييس‌جمهور تاكيد كرد : ملت‌هاي منطقه قادرند امنيت را در منطقه به طور كامل تامين كنند و با امكانات بسيار گسترده‌اي كه در اختيار دارند، مي‌توانند نيازهاي خود را تامين كنند.

دکتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الشرق چاپ قطر كه پرسيد چرا در سخنراني خود در اين اجلاس به مساله هسته‌اي اشاره‌اي نكرديد؟، گفت: از نظر ما موضوع هسته‌اي خاتمه يافته است . البته يكي دو كشور هستند كه تصور مي‌كنند مي‌توانند با تهديد و فشار در پايان راه از ما امتياز بگيرند كه چنين چيزي اتفاق نخواهد افتاد و ملت ما مسير خود را انتخاب كرده است.

رييس‌جمهور با اشاره به مخالفت و ممانعت برخي كشورهاي زورگو از دستيابي ملت‌ها از جمله ملت ايران به انرژي هسته‌اي گفت: در آينده نه چندان دور انرژي فسيلي پايان خواهد يافت و كشورها به انرژي جديد نياز دارند اما متاسفانه چند كشور زورگو مي‌خواهند اين انرژي پاك و ارزان هسته‌اي را فقط در اختيار خود داشته باشند و به بهانه مقابله با سلاح هسته‌اي اجازه ندهند ملت‌ها از اين انرژي استفاده كنند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: دشمنان ملت ايران از سلاح هسته‌اي ترسي ندارند و مطمئن هستند كه ايران در مسير قانوني و صلح‌آميز حركت مي‌كند اما با ايجاد يك فضاي سياسي و تهديدآميز تلاش دارند ملت ايران را از حقوقش محروم كنند.

رييس‌جمهور افزود: متاسفانه قطعنامه‌اي در شوراي امنيت بر اساس اطلاعات غلط، عليه ايران صادر شد و كارهاي اشتباهي صورت گرفت كه انتظار داريم يكي دو كشوري كه براين اشتباهات اصرار دارند، اشتباه خود را بپذيرند و اين راه غلط را ادامه ندهند و اشتباه خود را جبران كنند، اين به نفع آنها خواهد بود. البته حق انتخاب با خودشان است اما اگر مسير ديگري انتخاب كنند مثل هميشه ضرر خواهند كرد.

دکتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد : ايران در چارچوب مقررات آژانس به كار خود ادامه خواهد داد و براي همكاري‌هاي دو جانبه و چند جانبه نيز با همه گفت‌وگو خواهد كرد . گذشته برنخواهد گشت و نگاه ما به آينده‌اي است كه متعلق به ملت‌هاست و بر منطق و برادري استوار است.

رييس‌جمهور در پاسخ خبرنگار شبكه الجزيره عربي درباره ادعاي امارات مبني بر مالكيت جزاير سه‌گانه و تاثير آن بر روابط دو كشور نيز گفت: روابط ما با برادران امارات بسيار خوب و گسترده و حجم مبادلات دو كشور بيش از 11 ميليارد دلار در سال است كه بيشترين حجم روابط در خليج فارس است.

دکتر احمدي‌نژاد به ديدارش با امير امارات در اين نشست اشاره و اضافه کرد:امروز ديدار بسيار خوبي با برادر خوبم امير امارات داشتم و درباره گسترش روابط در همه زمينه‌ها گفت و گو كرديم.

وي با تاكيد بر اين كه هيچ خلل و مانعي براي توسعه روابط با امارات وجود ندارد گفت: نگاه ما به آينده روشني است كه در انتظار ملت‌هاي منطقه است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبر نگار العربيه که پرسيد آيا حضور شما در اين اجلاس براي اين نبوده كه به سران كشورهاي منطقه در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي خود اطمينان دهيد، تصريح کرد : ما به دعوت امير قطر در اين اجلاس شرکت کرديم. صحبت‌هاي من در اجلاس نيز كاملا شفاف بود، 12 پيشنهاد هم براي توسعه همكاري‌ها مطرح كردم.

دکتر احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين كه مطابق آن چه ديگران فكر مي‌كنند، حركت نمي‌كند، گفت: موضوع هسته‌اي ايران پايان يافته و بگومگوهاي بين ايران و آمريكا نيز از اول بوده و چيز جديدي نيست.

وي خاطرنشان کرد : تا زماني که آمريکا با ادبيات کنوني با ايران سخن بگويد پاسخ ما نيز همان گونه خواهد بود. البته هيچ كدام از اينها ارتباطي به روابط ما با برادرانمان در منطقه ندارد.

خبرنگارالاهرام چاپ مصر خطاب به رييس‌جمهور گفت: شما در سخنراني خود بارها نام خليج فارس را برديد و از دوستي سخن گفتيد اما اينجا ديدگاه‌ها چيز ديگري است. خليج فارس را خليج عربي مي‌نامند و امارات به جزاير نظر دارد.

دکتر احمدي نژاد در پاسخ گفت: فضاي جلسه امروز بسيار دوستانه بود و مطالب من نيز بسيار واضح و صريح عنوان شد. فكر مي‌كنيم ملت‌هاي منطقه از اتفاقي كه امروز در دوحه افتاد بسيار خرسند هستند.

وي خطاب به خبرنگار مصري گفت: سلام من را به حسنين هيكل برسانيد و بگوييد يك نظرخواهي درباره همين موضوع در مصر انجام دهد. نتيجه آن پاسخ شما را خواهد داد.

رييس‌جمهور افزود : ملت‌ها از اين كه مي‌بينند مسوولان منطقه با هم دوست هستند و با هم همفكري مي‌كنند بسيار خوشحالند.

دکتر احمدي نژاد با تاكيد بر اين كه بايد هر از گامي براي اتحاد ملت‌ها استقبال كنيم گفت: نگاه ما در تعامل با برادران تكيه بر نقاط مشترك است. اگر بخواهيم روي نقاط افتراق تمركز كنيم به جايي نخواهيم رسيد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار الوسط كويت درباره روابط ايران و كويت و حمايت ايران از عراق گفت: روابط ما با كويت دوستانه و خوب است. گفت‌وگوهايي براي فروش گاز و آب شروع كرديم و همكاري مشترك در ميادين نفتي و گازي داريم و هيچ مشكل و مانعي در روابط ما ندارد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي در مورد عراق گفت: ما از استقلال و تماميت ارضي تمام كشورهاي منطقه به ويژه عراق حمايت مي‌كنيم و هر كشوري در منطقه مورد تعرض قرار گيرد از تماميت ارضي آن حمايت خواهيم كرد.

خبرنگار الوطن سوريه با اشاره به ديدار قائم‌مقام وزير خارجه سوريه در تهران با رييس‌جمهور و تقديم نامه بشار اسد به وي گفت: آيا مشاركت سوريه در اجلاس آناپوليس بر روابط دو كشور تاثير گذاشته است؟

دکتر احمدي‌نژاد در پاسخ گفت: روابط ما با سوريه دوستانه و پايدار است و ادامه خواهد يافت و پيام آقاي بشار اسد نيز بسيار دوستانه و در خصوص روابط دوجانبه بود و توضيحاتي نيز در خصوص اجلاس آناپوليس در اين پيام ارايه شده بود.

وي همچنين در پاسخ به سوال "العرب" امارات درباره تلاش براي تامين ثبات و امنيت در منطقه گفت: پيشنهادات خود را به اجلاس ارايه كردم. ما ملتهايي هستيم كه با هم زندگي كرده و مي‌كنيم و مي‌توانيم و بايد كه امنيت منطقه را خودمان تامين كنيم.

رييس‌جمهور تاكيد كرد : ديگران مستاجر هستند و منطقه را ترك خواهند كرد و حضور ما در اين اجلاس نيز دور جديدي از همكاري‌ها را رقم خواهد زد.

دکتر احمدي‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به سوال "النهار" لبنان درباره وضعيت لبنان گفت: ما از تماميت ارضي، وحدت، استقلال و اقتدار لبنان دفاع مي‌كنيم و معتقديم كه اسراييل بايد از صحنه خارج شود.

بر اساس اين گزارش رييس‌جمهور در حالي كه خبرنگاران براي طرح سوالاتشان اصرار مي‌كردند، گفت: علاقه‌مند هستم به همه سوالات شما پاسخ دهم اما وقت اجازه نمي‌دهد.

رييس‌جمهور پس از مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران در ضيافت شامي كه به افتخار سران كشورهاي شركت‌كننده در بيست و هشتمين اجلاس سران شركت‌كننده ترتيب داده شده بود، شركت كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین