کد خبر: ۶۷۶۹۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

کمبود انسولین در داروخانه‌ها با وجود افزایش واردات/ احتمال احتکار وجود دارد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: طبق آماری که در اختیار داریم میزان واردات انسولین در 6 ماهه امسال نسبت به 6 ماهه سال گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده و 1.3 برابر بیشتر از سال 98 بوده است اما چه اتفاقی افتاده که امروزه کمبود انسولین در کشور وجود دارد؟
کمبود انسولین در داروخانه‌ها با وجود افزایش واردات/ احتمال احتکار وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

سید محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود انسولین اظهار داشت: حدود 10 درصد مردم کشورمان متاسفانه بیماری دیابت دارند و مصرف داروی انسولین هم طبیعتا با افزایش روبروست بنابراین نیاز به برنامه ریزی مستمر، آینده‌نگر و با جدیت داریم چون اگر این موارد نباشد دچار کمبود خواهیم شد.

وی افزود: کشور ما به لحاظ تولید انسولین هیچ مشکلی ندارد و به مقدار نیاز بیماران انسولین در کشور تولید می شود اما شکل انسولین تولیدی در کشور به صورت ویال است که خوشبختانه یا متاسفانه با واردات انسولین‌های قلمی به کشور استقبال بالایی از طرف بیماران دیابتی به استفاده از این نوع انسولین صورت گرفت و خیلی از کسانی که از ویال استفاده می‌کردند داروی خود را با نوع قلمی جایگزین کردند چرا که استفاده از نوع قلمی آسان‌تر است و تمامی بیماران در تحصیلات علمی مختلف می توانند به راحتی استفاده کنند.

پاک مهر ادامه داد: بخشی از انسولین های قلمی از طریق واردات تأمین می شود و بخشی هم در داخل تولید می شود و طبق آماری که در اختیار داریم میزان واردات انسولین در شش ماهه امسال نسبت به 6 ماهه سال گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده و یک و سه دهم برابر بیشتر از سال 98 بوده است اما چه اتفاقی افتاده که امروزه کمبود انسولین در کشور وجود دارد؟

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه اظهار داشت: آنچه که ما در مورد دلایل کمبود انسولین احساس می‌کنیم و با توجه به افزایش واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته، اولا دارو توزیع مناسبی ندارد و نظارت مناسبی هم در توزیع انسولین صورت نمی‌گیرد؛ دوم اینکه برخی افراد سودجو دست به احتکار زده‌اند و مافیای دارو هستند و متأسفانه از مسیرهای رانت و رابطه استفاده می‌کنند و این دارو را احتکار می‌کنند و سوم اینکه در حوزه دارو قاچاق اتفاق می‌افتد.

پاک مهر اضافه کرد: دلیل دیگری که می‌توان به عوامل کمبود انسولین اضافه کرد موضوع قاچاق دارویی بود که در کشور عراق صورت گرفت که متاسفانه برخی ها جو روانی راه انداخته‌اند.

وی گفت: با برخی از داروخانه ها صحبت کردم که می توان گفت ویال انسولین در تمامی داروخانه ها وجود دارد و در برخی داروخانه ها هم حتی نوع قلمی هم وجود دارد که باید پزشکان در تجویز دقت کرده و مسؤولین نیز نظارت‌ها را تشدید کنند تا این دارو به درستی به دست بیماران برسد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت‌ها حتما و اجبارا باید تشدید شود، نظارت ها علمی شود، توزیع از تولید حتی از منابع واردات تا مصرف باید نظارت دقیق و هوشمند شود و آمار هم به صورت مرتب به دستگاه های نظارتی ارسال شود. دستگاه های نظارتی و قضایی کشور نیز باید با عوامل و کسانی که این نابسامانی را در کشور به وجود آوره اند برخورد جدی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین