کد خبر: ۶۷۶۹۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

اولین موضع‌گیری رئیس‌جمهور جدید بولیوی درباره ایران

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری منتخب بولیوی اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.
اولین موضع‌گیری رئیس‌جمهور جدید بولیوی درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

«لوئیس آرسه» ۵۷ ساله، وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس و رهبر حزب «جنبش به سوی سوسیالیست» (MAS) با کسب حدود ۵۴ درصد از آرای شمارش شده دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی در دور نخست انتخابات این کشور پیروز شده و کرسی ریاست جمهوری این کشور آمریکای جنوبی را تصاحب خواهد کرد، در مصاحبه ای با روزنامه اسپانیایی «افه» اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.

به دنبال کودتای راستگرایان علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی و انتقال قدرت به «جنینه آنیس» سناتور نژادپرست و رئی‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا به شدت کمرنگ شد.

به بیان دقیق تر دولت موقت بولیوی در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) به طور کامل روابط خود با ونزوئلا و پس از آن در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۴ بهمن ۱۳۹۹) روابط با کوبا را قطع کرد.

به دنبال تحولات یکسال اخیر در بولیوی که در نهایت به استعفا و پناهندگی «اوو مورالس» منجر شد، برخی معتقد بودند که آمریکای لاتین و به ویژه با گرایش های چپ باید خود را برای سرنوشتی مانند آنچه در بولیوی گذشت آماده کنند. حال آنکه با پیروزی دوباره سوسیالیست ها در بولیوی، مثلث جریان مخالف لیبرال‌ها در آمریکای لاتین که متشکل از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه بود، به یک چهار ضلعی بدل خواهد شد. اگرچه در حال حاضر دولت آرژانتین نیز تحت رهبری جریان چپ میانه رو اداره می‌شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پی برگزاری انتخابات در بولیوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات سراسری بولیوی در فضایی آرام و با مشارکت چشمگیر رای دهندگان را به مردم این کشور و منتخبان این رقابت های انتخاباتی تبریک عرض می نماید.

«محمد جواد ظریف» نیز در پیامی توییتری به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بولیوی واکنش نشان داد.

وی در این پیام نوشت: به مردم قهرمان بولیوی صادقانه ترین تبریکات خود را به خاطر پیروزی در برابر نقشه های بی ثبات کننده امپراطوری یانکی ابراز می کنم. تبریک به رئیس جمهوری منتخب «لوئیس آرسه» و معاونش «دیوید چوکه ئوآنکا» به دلیل این پیروزی ارزشمند مردمی.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین