کد خبر: ۶۷۷۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

شرایط کرونا در آذر و دی ماه بدتر خواهد شد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پیش بینی وضعیت بیماری کرونا گفت: پیش بینی می شود کرونا در آذر و دی ماه از اکنون بیشتر باشد و ظرفیت تخت های بیمارستانی از اشباع رد شود اگر با این سطح بی خیالی جلو برویم لذا باید مردم همت و طوری رفتار کنند که آمار کاهش یابد.
شرایط کرونا در آذر و دی ماه بدتر خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر"نوذر نخعی" شامگاه چهارشنبه هفتم دیماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان اظهار کرد: شرایط استان کرمان اصلا خوب نیست و مردم باید در اقدامات پیشگیری جدی تر باشند.

وی افزود: امروز رکورد مرگ را نسبت به چند ماه اخیر در پی شیوع کرونا و ۲۴ نفر فوتی در استان داشتیم و تقریبا ۱۰۰۰ نفر اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند.

نخعی با اشاره به اینکه در پیک قبلی در مردادماه تعداد بستری های ما به ۸۰۰ نفر رسید، تصریح کرد: وقتی تعداد مرگ را مطرح می کنیم، براساس قواعد بین المللی فقط مواردی گزارش می شود که تست آنها مثبت است اما خیلی از موارد در بیمارستان که تست منفی از کار در می آید، پزشک معتقد است که کروناست و اگر این موارد مشکوک جمع شود مرگ و میر دو برابر می شود که با این حساب امروز حدود ۴۰ تا ۵۰ مرگ ناشی از بیماری کرونا داشته ایم.

وی بیان کرد: سال قبل در آبان ماه روزانه ۳۵ تا ۴۰ مرگ در استان داشتیم اما آمار ناشی از کرونا نشان می دهد باید این بیماری را جدی بگیریم.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره علائم این بیماری اظهار کرد: علائم کرونا نسبت به زمان های قبل پیشرفت کرده که علائم قبلا محدود به تب، لرز، سرفه و گلودرد بود اما اکنون طیف گسترده است و می تواند شامل علائم گوارشی، شکم درد، تهوع، استفراغ، درد مفاصل، درد کمر، از دست دادن حس بویایی و چشائی و پنج درصد با علامت قرمزی چشم و پنج تا شش درصد عوارض پوستی باشد.

وی افزود: درخواست داریم مردم در شرایط فعلی اگر علائمی مانند موارد ذکر شده و آبریزش بینی، بدن درد و گلودرد داشتند بنا را بر کرونا بگذارند و سعی کنند دو هفته از دیگران فاصله بگیرند.

نخعی با اشاره به اینکه درگیری با کرونا نسبت به قبل متفاوت شده و خانواده ها همه کرونا می گیرند، تصریح کرد: یکی از نکات مهم تغییر کرونا این است که مسری تر شده و باید حساسیت مردم بیشتر باشد.

این متخصص پزشکی اجتماعی درباره استفاده از ماسک بیان کرد: در استفاده از ماسک یکسری اصول رعایت نمی شود و باید به این موارد دقت داشت که دست ها را قبل از زدن ماسک بشوییم و زمانی که ماسک روی صورتمان است، دست را به ماسک نزنیم و هنگام صحبت نباید ماسک را پایین بیاوریم چراکه با صحبت کردن ویروس کاملا منتشر می شود. برخی در دورهمی ها و جلسات ماسک را برمی دارند و چای می خورند در حالی که ویروس در هوا معلق می ماند و منتقل می شود.

وی با بیان اینکه استفاده خاموش روشن از ماسک اثربخشی نخواهد داشت، تصریح کرد: بهترین درمان تنگی نفس، اکسیژن است و ما توصیه نمی کنیم در منزل از اکسیژن استفاده کنند و کسانی که مشکل دارند، اگر سطح اشباع اکسیژن از ۹۳ پایین تر باشد باید با پزشک در ارتباط باشند تا تشخیص بدهد به بیمارستان ارجاع شود یا خیر.

نخعی درباره نگرانی مردم بابت واکسن آنفلوانزا گفت: واکسن آنفلوانزا گیر نمی آید و داروخانه ها ندارند و مردم نباید اینقدر دغدغه داشته باشند.

وی ادامه داد: کرونا چند برابر کشنده تر و مسری تر از آنفلوانزاست و راه انتقال یکی است پس وقتی درباره کرونا پیشگیری کنیم، خود به خود از آنفلوانزا نیز پیشگیری شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: تنها آزمایشی که برای تصمیم گیری پزشک ارزش دارد تست پی سی آر است و آزمایش خون که آنتی بادی هم گفته می شود، ارزشی برای کار پزشک ندارد اما بعضا تجویز می شود و مردم هم انجام می دهند.

وی اظهار کرد: برخی از ادارات به کارمندانشان که بیمار می شوند، تاکید دارند تست بدهد که این با دستورالعمل وزارت بهداشت مغایرت دارد و هزینه تست بالاست. ضمن اینکه قرار است احتمالا وزارت بهداشت در بحث تست بازنگری کند تا افراد بیشتری بتوانند تست بدهند.

نخعی بیان کرد: از نظر بالینی تا حد زیادی از طریق تماس تلفنی نیز می توان متوجه شد شخصی کرونا دارد یا نه، اما فرد تا زمانی که تست مثت خود را نبیند، جدی نمی گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: کرونا همه و دنیای علم را سر کار گذاشته است؛ ابتدا اعلام شد ابتلاء به کرونا مانند سرماخوردگی عادی، ایمنی می دهد که اکنون صحبت از یک ماه است و اعلام شد فردی که مبتلا شد تا یک ماه ایمن است و ما مواردی داریم برای بار دوم و سوم مبتلا شده و بیماری مرتبه دوم شدیدتر بوده است.

این متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر اینکه کرونا فعلا از سیستم دنیا رخت برنمی بندد و همچنان با ماست و باید سبک زندگیمان به نحوی باشد کرونا نگیریم اظهار کرد: کرونا واکسن ندارد و پیش بینی می شود تا دو سه ماه آینده واکسنی در بازار نباشد و پیش بینی این است دی ماه کرونا شدیدتر از اکنون هم بشود و اگر رفتارمان درست شود و پیشگیری کنیم آمار پایین تر می آید.

نخعی با تاکید مجدد بر اینکه کرونا درمان ندارد و پیشگیری مهم است، تصریح کرد: در شهریورماه کرونا از شهرهای سرد استان آغاز شد ولذا تهویه خیلی مهم است و باید توجه داشت در فصل سرد قرار نباشد بخاری را زیاد و پنجره ها را باز کنیم؛ باید به اندازه سال قبل از انرژی استفاده کرده و لباس بیشتری بپوشیم.

وی اظهار کرد: جاهائی که افراد با هم هستند و متعلق به یک خانواده نیستند مانند اداره، اتوبوس و ... تهویه خیلی مهم است و نکته دیگر فاصله گذاری است. آلودگی زیاد است پس باید دقت و فاصله را بیشتر کنیم.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مسئله مهم دیگر استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و ضدعفونی کردن سطوح است که احتمال ابتلاء به شدت پایین می آید و اگر کسی خوب دقت کند کرونا نمی گیرد.

وی اظهار کرد: اکنون دو مورد خیلی مهم مجالس عروسی و ترحیم است و با توجه به اینکه مرگ و میر در استان دوبرابر شده و مساجد قانونا ممنوع هستند خدمات بدهند، برخی اصرار دارند مراسم انجام شود.

نخعی تصریح کرد: این لطف نیست که در مجالس دعوت شویم یا خودمان برویم. حضور بستگان درجه یک و نزدیک بله اما دیگران نباید حضور داشته باشند و باید جشن تولد و مراسم دیگر را در شرایط فعلی فراموش کنیم.

وی بیان کرد: کرونا امسال میهمان ماست و فکر نکنیم تالارها باز می شوند و مشکل حل است. باید بدانیم رفتن به عروسی و دعوت از دیگران یعنی دعوت به میدان مرگ که این کار به هیچ عنوان اخلاقی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تمنا می کنم مردم این محافل را کنار گذاشته و در حد بسیار ساده و مختصر برگزار کنند.

وی در ادامه درباره مراجعه مبتلایان به کرونا به پزشک گفت: ۲۰ درصد افراد مبتلا کارشان به بیمارستان می کشد و حدود ۴۰ درصد از ۸۰ درصد دیگر بی علامت یا کم علامت هستند و ۵۰ درصد از بیماران کرونایی نیاز به مراجعه به پزشک ندارند و با مراجعه نیز موجب ابتلای بقیه می شوند.

نخعی تصریح کرد: درخواست داریم منشی های پزشکان در نوبت دادن به نحوی تنظیم کنند که فاصله خوبی باشد و مشکل ایجاد نشود و از داروخانه ها استدعا داریم ایستگاه های دارای پوز را به نحوی تنظیم کنند که مردم ازدحام نکنند و باید تهویه این مکان ها رعایت شود.

وی بیان کرد: براساس مصوبه ای که امشب با حضور استاندار کرمان در ستاد کرونا داشتیم، برگزاری هرگونه همایش و مناسبت هفتگی به صورت حضوری ممنوع است و تصریح شد مدیران ادارت در مراسم ترحیم و عروسی نباید حضور یابند.

نخعی اظهار کرد: در شش شهرستان شمالی استان کرمان که بالاتر از قرمز هستند مدیران ادارات مکلف شدند تا سقف ۵۰ درصد مشروط به اینکه به ارائه خدمات اشکالی وارد نشود، کارکنان به صورت دورکاری فعالیت کنند و تاکید شد میز خدمت درب ورودی ادارات فعال شود تا هجوم افراد را نداشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در شهرستان های سیرجان، بافت، رابر، شهربابک، کرمان، رفسنجان، انار، راور، کوهبنان و زرند تقریبا شرایط خوب نیست و برخی بدتر هستند که زرند، رفسنجان، سیرجان، بافت، کرمان و بردسیر بحرانی تر هستند براساس آمار و بقیه شرایط خوبی ندارند.

وی افزود: در هفت شهرستان جنوبی شرایط هنوز بحرانی نشده و خواهش داریم فاصله گذاری و تهویه را رعایت کنند و میهمانی و عروسی نروند به ویژه در جنوب که عروسی مفصل و در خانه گرفته می شود.

نخعی تصریح کرد: در شهرستان های زرند، رفسنجان، سیرجان، بافت، کرمان و بردسیر از فردا به مدت دو هفته همه صنوف به استثنای مشاغل ردیف اول که شامل عرضه کنندگان مایجتاج ضروری مردم و شامل ۱۴ صنف است، تعطیل خواهد بود.

وی بیان کرد: مشاغل ردیف اول شامل فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، میوه و سبزی فروشی ها، فروشگاه های محصولات پروتئینی مرغ و ماهی، قصابی و میوه تره بار لبنیات، نانوایی، تهیه غذای بیرون بر، جایگاه سوخت، تعمیر و تاسیسات خودرو و منازل، مراکز بهداشتی درمانی، فروشگاه دامپزشکی، توزیع و پخش دارو و لوازم پزشکی، تعمیر آمبولانس و داروخانه ها می شود.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اکثر ادارات ارباب رجوع زیادی ندارند و به مدیر دستگاه برمی گردد که برنامه ریزی به نحوی باشد کار با مشکل مواجه نشود.
وی افزود: اصناف باید خودجوش کنترل کنند و قرار نباشد پلیس و ... برخورد کنند و نظارت خودجوش باشد.

نخعی تصریح کرد: باید تهویه محیط را جدی بگیریم و افراد غیرخانواده اگر دور هم هستند فاصله و تهویه جدی باشد و استفاده از ماسک احترام به دیگران و سلامت خودمان است و اگر می خواهیم استفاده از ماسک موثر باشد بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم باید رعایت کنند.

وی بیان کرد: از مردم درخواست داری مسافرت تشریف نروند و جنوب نرویم که ویروس را با خودمان می بریم و مسافرت ها به جز موارد ضروری را کنار بگذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پیش بینی وضعیت بیماری کرونا گفت: پیش بینی می شود کرونا در آذر و دی ماه از اکنون بیشتر باشد و ظرفیت تخت های بیمارستانی از اشباع رد شود اگر با این سطح بی خیالی جلو برویم لذا باید مردم همت و طوری رفتار کنند که آمار کاهش یابد.

وی در پایان خطاب به مدیران ادارات بیان کرد: بخشنامه وزارت بهداشت اجازه نمی دهد از کارکنان تست بگیریم و درخواست داریم تمکین کنند و افرادی که نباید تست بدهند، الزام به انجام تست نکنند که موجب بروکراسی اداری و خستگی همکاران ما می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین