کد خبر: ۶۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۱

وزیر بازرگانی: قیمت فولاد مناسب است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب_  وزیر بازرگانی قیمت داخلی فولاد را در مقایسه با قیمت جهانی آن مناسب ارزیابی و اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد در حال حاضر نگران كاهش واردات آن هستیم اما در مجموع بازار متعادل است.

سیدمسعود میركاظمی‌ در حاشیه مراسم امضاء تفاهمنامه منشور همكاری‌های اتاق ایران و وزارت بازرگانی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سیمان توضیح داد: به دلیل افزایش حجم سازندگی و ساخت و ساز‌های مسكن در كشور تقاضای مصرف سیمان با رشد قابل توجهی مواجه بوده است، از همین رو دستگاه‌های دولتی ملزم به خروج از بازار سیمان شده‌اند اما به دلیل گران بودن سیمان خارجی واردات كافی و موثری انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: با وجود تفاوت قیمت سیمان حمایتی داخل با سیمان خارجی، پروژه‌های جدید به شرطی كه واردات كلینكر داشته باشند از سهم صادراتی نیز برخوردارند.

میركاظمی‌ با بیان اینكه دولت مرتبا تامین نیاز دستگاه‌های دولتی از بازار سیمان را كاهش می‌دهد، تصریح كرد: در مجموع چون نیاز داخل به مراتب بیش از تولید سیمان است كارخانجات قادر به صادرات نبوده‌اند اما چنانچه نیاز كشور به سیمان تامین شود انجام صادرات نیز میسر خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اجرای مصوبه عرضه تولیدات فولادی در بورس و چگونگی اجرای آن گفت: محدودیتی برای عرضه تولیدات فولادی اعم از خصوصی و دولتی یا تولیدكننده و واردكننده وجود ندارد و در حال حاضر نیز این تولیدات در حال عرضه در بورس هستند و وضعیت بازار فولاد و قیمت آن نیز مناسب است.

میركاظمی‌ وضعیت بازار فولاد را همانند بازار طلا توصیف كرد و افزود: زمانی كه عرضه تولیداتی را در بورس می‌پذیریم و آن را به بازار جهانی پیوند می‌دهیم باید نوسانات ناشی از بازار جهانی آن را نیز بپذیریم.

وی در ادامه درباره شرایط بازار روغن نیز توضیح داد و علت اصلی نوسانات قیمت آن را متاثر از افزایش مواد اولیه تولید روغن خام برشمرد.

وزیر بازرگانی بیان كرد: افزایش قیمت جهانی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید به ویژه روغن قند كه از 480 دلار در سال گذشته به 973 تا 1500 دلار در هر تن رسیده است و نیز وابستگی تولیدات داخلی به واردات مواد اولیه، بالا رفتن قیمت تمام شده تولید را در پی داشت.

وی میزان تولید دانه‌های روغنی در داخل كشور را ناكافی دانست و افزود: دولت در شرایط مذكور چاره‌ای جز پرداخت یارانه به كل روغن وارداتی علاوه بر روغن كالا برگی نخواهد داشت كما اینكه سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان نیز در هفته گذشته برای كنترل نوسان بازار روغن چنین اقدامی‌ را انجام داد.

میركاظمی‌ اقدام وزارت بازرگانی در تنظیم بازار روغن و كنترل افزایش قیمت آن را موفقیت‌آمیز برشمرد و گفت: ورود سازمان حمایت به بازار روغن، انجام اقدامات نظارتی و نیز اعلام كالا برگ روغن از سوی وزارت بازرگانی اثرات روانی افزایش قیمت جهانی مواد اولیه تولید روغن را كنترل كرد.

وی خبر داد كه برای ادامه تنظیم بازار روغن وزارت بازرگانی علاوه بر تزریق روغن كالا برگی به شبكه توزیع یك كالابرگ دیگر نیز به زودی به این شبكه تزریق می‌كند تا وضعیت برای مردم سنگین نشود.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی درباره واردات برنج نیز گفت: وزارت بازرگانی تنها به تعهدات كالابرگی خود در زمینه واردات برنج عمل كرده و خرید سال 86 خود را در سال 85 انجام داده و امسال نیز خرید سال 87 را انجام می‌دهد بنابراین معتقدم واردات برنج از سوی دولت عین قانون بوده و به اندازه تعهدات انجام گرفته است.

وی درباره احتمال تغییر تعرفه واردات برنج نیز عنوان كرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و غلات اگر تعرفه واردات برنج كاهش یابد بازهم قیمت بالا خواهد بود بنابراین تعرفه 150 درصدی واردات برنج تداوم دارد و مرزنشینان نیز براساس سهمیه خود از تخفیف 55 درصدی برخوردار هستند.

میركاظمی‌ درباره تشكیل و آغاز به كار كمیسیون تجارت نیز عنوان كرد: این كمیسیون زیر نظر شورای برنامه‌ریزی اقتصادی و با اختیارات بیشتری فعالیت می‌كند به زودی نخستین جلسه آن برگزار می‌شود.

وزیر بازرگانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان هماهنگی برنامه‌های وزارت بازرگانی با برنامه‌های تولیدی در بخش كشاورزی گفت: این هماهنگی براساس قانون برنامه چهارم توسعه است و طبق این قانون هیچ مانع غیر تعرفه‌ای برای صادرات به ویژه صادرات محصولات كشاورزی وجود ندارد و در برخی موارد كه حمایت تعرفه‌ای در نظر گرفته نشده باشد دولت حمایت‌هایی از قبیل خرید تضمینی محصولات، پرداخت یارانه‌های مستقیم به نهاده‌های كشاورزی و اشكال دیگر را در دستور كار قرار می‌دهد.

وی تصریح كرد كه برای هماهنگی بخش بازرگانی و كشاورزی در چارچوب قانون با همدیگر صحبت می‌كنیم.

وزیر بازرگانی در پایان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری كه مطرح بودن كناره‌گیری وی از كابینه دولت را مورد پرسش قرار داد خواستار خودداری رسانه‌ها از پرداختن به شایعات شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین