کد خبر: ۶۷۸۳۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
هشدار رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

زنگ خطر مصرف مواد صنعتی بین زوج‌های جوان به بهانه بهبود کیفیت رابطه جنسی

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه امروز نگرش برخی زوج‌های جوان نسبت به مصرف مواد صنعتی جهت بهبود کیفیت رابطه جنسی مثبت شده که این مساله بسیار نگران‌کننده است زیرا مصرف این مواد علاوه بر عوارض جسمی مثل نارسایی‌های کبدی و کلیوی، عوارض روانی و اجتماعی به همراه دارد.
زنگ خطر مصرف مواد صنعتی بین زوج‌های جوان به بهانه بهبود کیفیت رابطه جنسی
آفتاب‌‌نیوز :

ماریت قازاریا افزود: مصرف شیشه اعتماد به نفس کاذبی به فرد می‌دهد و فرد تصور می‌کند که میلی جنسی‌ او افزایش پیدا کرده است. زنانی که قبل از رابطه زناشویی از شیشه استفاده می کنند از نظر احساس و عواطف دچار مشکل هستند. چون این احساس واقعی نیست و تحت تاثیر مصرف یک ماده خارجی مانند شیشه ایجاد می شود و عدم تعادل روحی و روانی را می توان در این دسته از افراد مشاهده کرد و تشخیص داد.

وی ادامه داد: هنگامیکه فردی در رابطه جنسی، استفاده از این مواد تجربه می‌کند، کم‌کم فکر می‌کند بدون مصرف شیشه اصلا نمی‌تواند رابطه‌ای برقرار کند و این رابطه لذت‌بخش نخواهد بود درحالیکه این حس به‌ طور قطع اشتباه است و همین موضوع موجب وابستگی فرد به مصرف مواد می‌شود و دیگر فرد نمی‌تواند بدون مصرف مواد رابطه‌ای سالم را داشته باشد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: نگران‌کننده‌ترین مساله زمانی است که یک زوج، تاثیر مثبت آن ماده کاذب را می بیند و آن را حتی به شخص دیگری معرفی می‌کند. امروز بین زوج‌های جوان این مساله را زیاد می‌بینیم که مصرف مواد را به همدیگر تجویز و توصیه می‌کنند و اگر می‌بیند دوستش نمی‌تواند رابطه‌ای داشته باشد او را به مصرف مواد تشویق می کند.

قازاریان افزود: افراد با مصرف مواد در ابتدا به لذت کم‌دوام و کوتاه‌مدت می‌رسند و دلیلی برای مصرف آن دارند اما در نهایت وابسته و درگیر مصرف ماده می‌شوند و دیگر دیر است و فرد دیگر نمی‌تواند از این ماده رهایی پیدا کند به همین دلیل آسیب‌های زیادی متوجه آن فرد می‌شود. باور نادرستی که بین نوجوانان و جوانان شایع شده این است که مصرف شیشه باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی می شود درحالیکه این باور کاملا نادرست است.

وی ادامه داد: با مصرف مواد در ابتدا میل جنسی به سرعت بالا می‌رود اما در طولانی مدت تمایل کاهش می‌یابد و فرد دیگر از این رابطه نمی‌تواند لذت ببرد و حتی در اثر مصرف مکرر ماده فرد دچار مشکلات خیلی زیاد از جمله اختلالات جنسی می شود و به نوبه خود زمینه‌ بروز تنش ها و درگیری بین زوجین را فراهم می سازد.

فروپاشی خانواده در پی مصرف مواد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: خطر مهم دیگری که به دنبال مصرف مواد در زوجین جوان غیر از مسائل جنسی ممکن است به دنبال داشته باشد این است که افراد تحت تاثیر ماده اقدام به رفتارهای پرخطر جنسی خواهند کرد. چون مصرف مداوم شیشه باعث توهم می‌شود و حس واقعیت‌سنجی فرد از بین می‌رود و ممکن است فرد بعد از مصرف مواد حتی قربانی سوءاستفاده جنسی شود.

قازاریان افزود: بنابراین توهم‌زایی که در اثر مصرف مواد محرک از جمله شیشه به وجود می‌آید در طولانی مدت خیلی خطرناک است و می‌تواند حوادث پرخطر و مرگبار برای فرد ایجاد کند و حتی برای دیگران تهدیدهایی را رقم بزند.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است با فراهم شدن دوره های آموزشی برای زوج‌های جوان در زمینه پیشگیری از مصرف مواد و همچنین عوارض ناشی از مصرف مواد محرک نظیر شیشه در برقراری ارتباط جنسی، فرهنگ سازی و آگاهسازی لازم برای این گروه مخاطب صورت گیرد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مساله مهم دیگری که در اعتیاد جوانان بخصوص دختران و زنان خیلی تاکید می‌شود این است که این افراد مادران آینده هستند و بی تردید در ایفای نقش مادری دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند در آینده وظایف مادری خود را ایفا کنند زیرا زنان در تحکیم خانواده نقش مهمی دارند و به این ترتیب خانواده دچار فروپاشی خواهد شد.

قازاریان افزود: احساس مسئولیت در زنان معتاد در سطح بسیار پایین است و این افراد نیازهای شخصی خودشان را ارجح‌تر می دانند. به علاوه در برقراری ارتباط با اعضای خانواده و اطرافیان نیز مشکل دارند، نظارت کافی بر رفتارهای فرزندانشان ندارند و الگوی نامناسب رفتاری برای فرزندان خواهند بود. در مجموع مصرف مواد توسط زوجین جوان، در آینده باعث ایجاد نسل معتاد در جامعه خواهد شد.

عوارض عاطفی مصرف مواد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: آمفتامین یا شیشه، ماده محرک اعتیادآوری است که مصرف آن مانند همه مواد اعتیادآور دیگر دارای اثرات و عوارضی است که گاهی این عوارض جبران‌ناپذیر هستند. متاسفانه مصرف این ماده به ویژه در گروه‌های سنی نوجوان و جوان زیاد است زیرا اثرات کوتاه‌مدت لذت‌بخشی دارد که فرد را به مصرف آن تشویق می‌کند. فرد به واسطه مصرف این ماده به لذت می‌رسد و حال خوبی به او دست می‌دهد.

قازاریان اظهار داشت: آنچه که باعث گرایش به ویژه جوانان به مصرف مواد محرک می شود تاثیرات کوتاه‌مدت آن است. مصرف این مواد در کوتاه مدت باعث نشاط، افزایش هوشیاری، تمرکز و شب زنده داری و بی خوابی می شود و مثلا می تواند شب را بیدار بماند و کار یا مطالعه زیادی انجام دهد. همچنین باعث افزایش مقطعی میل جنسی چه در زن و چه مرد می‌شود و به همین علت نوجوانان و جوانان به طور ناآگاهانه به مصرف این ماده رو می‌آورند درحالیکه از عوارض آن بی‌خبر هستند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: فرد با مصرف این مواد در طولانی مدت دچار عوارض جسمی مثل فزایش فشارخون، نارسایی کبدی و کلیوی و خرابی پوست، ضعیف شدن سیستم ایمنی و تحلیل بدن می شود. به علاوه برای فرد عوارض زیاد روانی و عاطفی به همراه دارد. فرد تعادل روحی و روانی خود را از دست می‌دهد و پرخاشگری می‌کند؛ حالت های توهم و جنون به فرد دست می دهد و حتی ممکن است فرد به رفتارهای پرخطر دست بزند و اقدام به خودکشی کند. اینها از جمله مضرات مصرف مواد محرک یا مواد صنعتی است و در مجموع لذات مواد صنعتی کوتاه‌مدت و عوارض آن جبران‌ناپذیر است

عوامل سوق‌دهنده فرد به سمت اعتیاد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: عوامل خطر متعددی می تواند فرد را به سمت اعتیاد سوق بدهد و این عوامل شامل عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی هستند. از عوامل فردی به اعتماد به نفس پایین در فرد اشاره کرد که با مصرف مواد به اعتماد به نفس کاذبی دست پیدا می کند. مثلا گاهی فرد در جمع خجالت می کشد و مصرف مواد باعث می شود که او بتواند جسارت پیدا کند و در جمع ظاهر شود.

قازاریان افزود: مصرف مواد صنعتی در دانشجویان می‌تواند بسیار خطرزا باشد چون فرد فکر می کند که کیفیت آموزشی و یادگیری او بالا می‌رود در حالیکه این اتفاق فقط در کوتاه مدت می‌افتد و تمرکز فرد تحت تاثیر این ماده در کوتاه‌مدت ممکن است افزایش پیدا کند و بیدار بماند و درس بخواند اما در درازمدت باعث افت تحصیلی و تخریب حافظه و عملکردهای ذهنی وی می شود.

تغییر انگیزه زوج‌ها در مصرف مواد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره اعتیاد زنان گفت: عوامل متعددی باعث گرایش زنان به سمت مصرف این موارد می شود مثلا نگرش مثبت خانواده نسبت به مصرف مواد که از جمله عوامل خانوادگی هستند در اعتیاد زنان نقش دارد.

قازاریان افزود: داشتن یک پدر یا برادر یا عضو نزدیکی در خانواده که مصرف کننده هست یا همسر معتاد می تواند عوامل خطر در بُعد خانواده باشند که یک زن یا یک همسر را به سمت مصرف مواد سوق می‌دهد. متاسفانه مصرف مواد توسط زنان با تشویق همسری که مصرف کننده هست از زمان های گذشته نیز وجود داشته است. اینها تجربه و اتفاق‌های جدیدی نیستند و در گذشته هم به دلیل اینکه آگاهی زنان نسبت به عوارض و علائم مصرف مواد کم بود به سمت مصرف مواد رو می‌آوردند یا حتی گاهی به خاطر مسائل درمانی این ماده را مصرف می کردند.

وی اضافه کرد: در گذشته شوهر معتاد به خاطر داشتن دوست و مصاحب خوب، همسرش را به مصرف مواد تشویق می کرد و گاهی شوهران به خاطر شرایط مالی بد، تنگدستی و ناتوانی در امرار معاش ممکن بود همسر را به کارهای ناپسند و حتی نامشروع و یا فروش مواد تشویق کند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: این موارد امروز هم وجود دارند اما به طور کلی انگیزه‌ها برای مصرف مواد خیلی تغییر کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
3
قبلا این حرفها را شخصی بنام فراشی دبیر اسبق شورای مبارزه با م مخ لرستان گفته بود ولی اون موقع خیلی به حرفهاش توجه نشد ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین