کد خبر: ۶۷۸۴۷۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷

جزئیات دستگیری حبیب اسیود

جنبش موسوم به گروه الاحوازیه، اولین کسی بود که در گفت‌وگو با تلویزیون ایران‌اینترنشنال، انجام این حمله را بر عهده گرفت؛ هرچند داعش نیز مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود.
جزئیات دستگیری حبیب اسیود
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس کمیسیون امنیت ملی ضمن اعلام خبر بازداشت حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه و حضور وی در تهران گفت: اسیود تحت بازجویی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور است.

صبح روز شنبه ۳۱ شهریور سال ۹۷ مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز در جریان بود، مورد حمله تروریستی قرار گرفت. مهاجمان مسلح مسیر یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش را به رگبار گلوله بستند و بر اساس گزارش‌های اولیه حادثه، ۲۵ نفر از غیرنظامیان و نظامیان کشته و ۶۰ نفر نیز زخمی شدند؛ البته در این میان یک کودک چهار‌ساله هم به چشم می‌خورد.

به نوشته شرق، شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه ایالات متحده، سوریه، پاکستان و رؤسای جمهور روسیه و افغانستان و برخی کشورها و نهادها و شخصیت‌های سیاسی ضمن تروریستی‌نامیدن این حمله، آن را به‌شدت محکوم کردند. ابتدا رسانه‌ها گزارش دادند در جریان این تیراندازی سه نفر از مهاجمان کشته و یک نفر دیگر نیز که به‌سختی مجروح شده بود، دستگیر شد که در بیمارستان جان باخت؛ اما دو روز بعد از این حادثه، فردی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری ایرنا گفت یک نفر از حمله‌کنندگان که هویتش مشخص نبود، به اشتباه جنازه‌اش در بین کشته‌شدگان قرار گرفته بود که پس از اقدامات کارشناسی دقیق، مشخص شد او از حمله‌کنندگان بوده‌ است و احراز هویت شد. بنابراین طبق آخرین آمار قطعی، تعداد حمله‌کنندگان پنج نفر و کشته‌های این حادثه نیز ۲۴ نفر و مجروحان ۶۸ نفر اعلام شد.

جنبش موسوم به گروه الاحوازیه، اولین کسی بود که در گفت‌وگو با تلویزیون ایران‌اینترنشنال، انجام این حمله را بر عهده گرفت؛ هرچند داعش نیز مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود.

داعش با انتشار عکسی در رسانه اعماق (وابسته به داعش)، اسنادی را دال بر مسئول اصلی این اقدام افشا کرد؛ سپس با انتشار ویدئویی از چند فرد در‌حالی‌که لباس نظامی تن دارند، مدعی برنامه‌ریزی و انجام حمله ازسوی خود شد. در ویدئوی منتشر‌شده از سوی داعش، دو نفر اول در آن به زبان عربی و نفر سوم به زبان فارسی صحبت می‌کنند. نماینده وقت مردم شهرستان اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه‌ای اظهار کرد در خانه تیمی‌ای که از این گروه تروریستی کشف شده نیز مستنداتی همچون پرچم داعش پیدا شده ‌است.

با کشته‌شدن مهاجمان در این حمله تروریستی، پرونده در رابطه با قصور و اهمال برخی از مسئولان برگزاری رژه تشکیل و منتج به رأی دادگاه و محکومیت آنها هم شد.

حال مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به دستگیری و انتقال حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه، به‌عنوان طراح عملیات ترویستی رژه اهواز در سال 97 گفت: معمولا سرکردگان گروهک‌های تروریستی در اروپا و آمریکا مستقر هستند و نوچه‌ها، عوامل و ابزاردست‌هایی در داخل دارند تا به‌عنوان پیاده‌نظام، پروژه‌های آنها را انجام داده و هر تهدیدی باشد، شامل حال آنها شود که بعد از عملیات‌ها نیز معمولا به خارج از کشور منتقل می‌شوند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به پیدایش گروهک ضد‌مردمی و برانداز الاحوازیه، یادآور شد: الاحوازیه یک گروهک پان‌عربیسم و تجزیه‌طلب بوده که از زمان شروع جنگ ایران و عراق فعال بودند و از دنباله‌های خلق عرب به سرپرستی شبیر خاقانی محسوب می‌شوند.

او افزود: در زمان جنگ تحمیلی نیز وقتی جان و بدن مردم خوزستان زیر تانک‌های نیروهای بعث عراق له می‌شد، این گروهک با قربانی‌کردن شتر و گاو جلوی پای بعثی‌ها، از آنها استقبال می‌کردند و حکم ستون پنجم دشمن را داشتند.

ذوالنور الاحوازیه را نیز ادامه گروهک خلق عرب معرفی کرد و افزود: اکنون نیروهای تازه‌نفس و جوان جایگزین افراد سابق در جریانات گذشته خلق عرب شده‌اند و اقدامات خرابکارانه انجام می‌دهند، اما سرکرده الاحوازیه نیز مانند روح‌الله زم با هوشیاری شاخه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورمان در خارج از کشور دستگیر و به ایران منتقل شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دستگیری و انتقال سرکرده الاحوازیه به تهران را موفقت چشمگیر دیگری از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: قطعا بعد از دریافت اطلاعات لازم از این تروریست و تکمیل پرونده، او برای حضور در محکمه‌ای عادلانه آماده خواهد شد تا به سزای عمل خود برسد.

واکنش نماینده اهواز

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز با اشاره به دستگیری سرکرده عوامل حادثه تروریستی رژه اهواز، گفت: سربازان گمنام کشور اجازه نمی‌دهند گروهک‌های تروریستی با اهداف تجزیه‌طلبانه جان مردم را به خطر بیاندازند.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دستگیری سرکرده گروهک الاحوازیه که سال 97 حمله تروریستی رژه اهواز را انجام داده بود، گفت: گروهک‌های تروریستی که با شعارهای تجزیه طلبانه داعیه مردم‌داری داشته و مدعی تأمین امنیت و ثبات برای آن‌ها هستند، در واقع برای منافع خود جان مردم را به خطر می‌اندازند.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در ادامه آنهایی که شعارهای قومیتی می دهند را قائل به ارزش گذاری برای هیچ قومی ندانست و افزود: این گروهک ها نه تنها هیچ ارزشی برای قومی که از آن حمایت ظاهری می کنند ندارند بلکه برای رسیدن به اهداف و منافع خود از هیچ اقدامی علیه این افراد بی گناه دریغ نمی کنند.

وی افزود: طی سال های اخیر حملات تروریستی متعددی در اطراف ایران و در استان های مختلف شاهد بوده ایم که ابتدا با شعارهای تجزیه طلبانه قصد عضوگیری دارند و مادامی که به نتیجه نمی رسند، امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازند و با خیانت به کشور و ملت و با حمایتی که از سوی کشورهای غربی می شوند، جان افراد بی دفاع را هدف قرار می دهند.

یوسفی در ادامه تأکید کرد: اقوام، مذاهب و ادیان مختلف در کشورمان هیچ مشکلی با یکدیگر نداشته و در صلح و ثبات در کنار هم زندگی می کنند اما برخی گروهک های حمایت شده از سوی کشورهای استکباری، تلاش دارند موارد اختلافی را بزرگنمایی کرده و بر ایجاد اختلاف دامن بزنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: امروز کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند از منافقین و تروریست ها حمایت می کنند و کشوری مثل آلبانی منافقین را پناه داده و امکاناتی در اختیار آنها قرار می‌دهد تا آنها با خیانت به ایران، سرکردگان خود را اهداف شوم و پلید خود برسانند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از سربازان گمنام اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات در ردیابی سرکردگان گروهک های تروریستی که امنیت کشور را مختل می کنند، خاطرنشان ساخت: این دو نیرو با هم افزایی به دنبال تأمین امنیت کشور هستند و اجازه نمی دهند احدی باعث اختلال در امنیت و ثبات کشور شود و تا زمان دستگیری عوامل تروریست، خستگی ناپذیر عملیات های خود را ادامه می دهند و اکنون که سرکرده الاحوازیه به تهران منتقل شده، بعد از بازجویی، اشدّ مجازات برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

یوسفی در پایان گفت: گروهک های تروریستی به هیچ قومیتی منتسب نبوده و دشمن همه مردم، قومیت ها و مذاهب در کشور هستند و زمانی که اقدام به حمله تروریستی می کنند، به همه اقوام و مذاهب خسارت وارد می شود و خیانت آنها باعث به شهادت رسیدن افرادی از اقوام و مذاهب مختلف نیز می شود.

هدی هواشمی همسر حبیب اسیود نیز به رسانه‌ها گفته است که همسرش در تاریخ ۱۵ اکتبر یعنی دو هفته پیش در استانبول ناپدید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نیز پیشتر نوشته بود که اسیود در ترکیه بازداشت شده است و پس از تحویل به مقامات ایرانی از مرز آذربایجان غربی به تهران منتقل و هم اکنون در اختیار وزارت اطلاعات است.

شبکه العربیه، نزدیک به عربستان نیز در خبری نوشت که ایران با همکاری یک کشور ثالث که احتمالا قطر است او را به ترکیه کشاند.

در یک سال اخیر دو چهره دیگر ساکن خارج از ایران در کشورهای همسایه بازداشت و به ایران منتقل شدند. روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که ساکن فرانسه بود، سال گذشته در عراق بازداشت و به ایران منتقل شد.

جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر» نیز در مرداد ماه گذشته به ایران منتقل شد و در بازداشت به سر می‌برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
5
16
خسته نباشید خوب گرفتیدش دوران بزن و در رو تمام شده اعتراضات سیاسی بجا است اما ریختن خون سربازان بی گناهی که در رژه بودند نابخشودنی است باشد که تمام تروریستهای پان کرد و پان ترک و پان عرب و پا ن افغان و .. بدانند که همه پان ایرانی هستیم باشد که بدانند هر غلطی که کردند فرزندان ایران آنها را از هر سوراخ موشی که باشند بیرون خواهد کشید توانایی که اسراییل بدان معروف است اما ایران بدان توانا
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
این منفیای نظرات افتاب برام خیلی جالبه و قابل تامل!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
18
اولا خوزستان فقط ساکنین عرب نداره و بالای 50% بافت جمعیتش لر و بختیاری هستن که ایرانی محسوب میشن. دوما این جماعت نادان نمیدونن که با کوچیک شدن و تجزیه کشور بایستی توسری خور قدرتهای بزرگ شن و مرتب باج بدن تا زنده بمونن.
حداقل از جنگ قره باغ عبرت بگیرن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
10
درخارج ازکشورنشسته وانسانیت خودرا درقبال مردم راحت می فروشدومردم بی دفاع را قتل عام میکنند.ازفرداداعیان حقوق بشر هم مدعی می شوند.با دستگیری این عوامل بقیه دیگر خواب ندارند.از طرفی اگر ایران تجزیه شود بیچاره تنها امریکا و...سود می برند.وشمای نادان را هم پشه ای به حساب نخواهند آورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
2
خیلی ممنون خداقوت سربازان وطن خداوند حافظ و نگهدار شما ودرود و سلام بر روح شهیدان
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین