کد خبر: ۶۷۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

دلایل علمی ماه گرفتگی بر روی بدن چیست؟

لکه‌های ماه گرفتگی بعد از تولد بر نقاط مختلف پوست برخی نوزادان مشاهده می‌شود که هنوز در برخی فرهنگ ها معتقدند ماه گرفتگی سبب ایجاد لکه هایی بر روی پوست کودک می شود که البته شواهد علمی این ادعا را پشتیبانی نمی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

این لکه ها انواع مختلفی دارند، آن ها را در رنگ های مختلف تشخیص می دهیم و از لحاظ بافتی ممکن است صاف یا برآمده باشند. تقریبا تمام لکه های مادرزادی از این قبیل بی خطرند و دردی ندارند، اما بیشتر پدرو مادرها با دیدن این لک ها روی پوست فرزندان شان نگران می شوند که مبادا خطری فرزندشان را تهدید کند. باید گفت بیشتر این لکه ها بی خطرند و نیازی به درمان ندارند و با گذشت زمان برخی از این لکه ها خود به خود برطرف می شوند و گروهی دیگر از این لک ها را می توان به کمک جراحی از بین برد یا به کمک روش لیزردرمانی محو کرد.

دکتر ساحل جوانبخت- مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه لکه های پوستی بدو تولد به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، اظهار کرد: یک دسته ضایعات واسکولار یا عروقی است که بر اثر وجود بیش از حد یا سایز و شکل غیر طبیعی عروق و در واقع تولید ناصحیح بخشی از عروق در دوران جنینی ایجاد می شوند.

وی افزود: دسته دیگر ضایعات پیگمانته یا رنگدانه دار است که به علت افزایش یا کاهش تولید رنگدانه های پوست نسبت به سایر نقاط آن ایجاد می شود.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان با بیان اینکه علت ایجاد این ضایعات تا حدی مبهم است، توضیح داد: اما علت ایجاد دو دسته اصلی عنوان شده تا حدی مشخص است. ضایعات عروقی به دلیل مشکلات تشکیل عروق زیر یا درون پوست است و به همین دلیل به رنگ صورتی یا قرمز دیده می شوند و ضایعات پیگمانته به دلیل اختلال در کارکرد ملانوسیتها (سلولهای رنگدانه ساز) است و می تواند روشن یا تیره باشد. برخی ضایعات نیز به رنگ آبی یا خاکستری دیده می شوند.

بیشتر ضایعات بدو تولد پیش زمینه سرطانی شدن ندارند

جوانبخت با تاکید براینکه ایجاد بیشتر ضایعات ذکر شده ارثی نیست و از پدر یا مادر به ارث نمی رسد، تصریح کرد: لکه های پوستی در برخی موارد هنگام تولد و در برخی موراد مدتی پس از تولد آشکار می شوند.

وی در خصوص امکان سرطانی شدن ضایعات، تاکید کرد: بیشتر ضایعات بدو تولد پیش زمینه سرطانی شدن ندارند و بدون ضرر هستند. فقط برخی دسته های آنها مانند برخی خالها نیاز به بررسی بیشتر دارند.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در خصوص اصطلاح ماه گرفتگی توضیح داد: این اصطلاح در فارسی به برخی ضایعات اطلاق می شود و معادل دقیقی در علم درماتولوژی ندارد. برخی آن را تحت عنوان «birthmark» می شناسند که به دو دسته ضایعاتی اطلاق می شود که در بالا ذکر شد.

جوانبخت اضافه کرد: به صورت دقیق تر نیز می توان ماه گرفتگی را یکی از ضایعات پوستی بدو تولد دانست که در دسته های زیر طبقه بندی می شوند.

ماه گرفتگی یکی از ضایعات پوستی بدو تولد است

وی افزود: «Nevus Anemicus»، خال هایی روشن تر از پوست مجاور است که به دلیل افزایش حساسیت به ماده ای به نام کاتکول آمین و در نتیجه انقباض عروقی و نرسیدن خون کافی به این قسمت ایجاد شده است.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در خصوص نحوه تشخیص آن گفت: تشخیص ساده آن به این صورت است که در صورت مالش آن قسمت از پوست، رنگ آن ناحیه بی تغییر مانده ولی نواحی اطراف به طور طبیعی قرمز می شوند و این ضایعات خوش خیم هستند.

جوانبخت دیگر گروه این ضایعات را تحت عنوان «Vitiligo» اعلام کرد و اظهار کرد: لک و پیس ضایعه بسیار ناشایعی به عنوان ضایعات بدو تولد است. این ضایعه به دلیل عدم وجود ملانوسیتها (سلولهای رنگدانه ساز پوست) ایجاد می شود.

به گفته این پزشک «Nevus depigmentosus» نیز ضایعه ای روشن تر از پوست مجاور که مرز مشخصی دارد و معمولا بدو تولد وجود دارد ولی در کل ضایعه ی شایعی نیست.

جوانبخت علت ایجاد این ضایعه را کاهش رنگ دانه سازی اعلام کرد و افزود: این ضایعه بیشتر در تنه دیده می شود.

افراد دارای ضایعات پوستی از ضد آفتاب استفاده کنند

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان دسته دیگر ضایعات را «café-au-lait spots» معرفی کرد و گفت: لکه های شیرقهوه ای ضایعاتی بدوتولد هستند که قهوه ای روشن (علت نامگذاری) هستند ولی سایز و طیف رنگی قهوه ای متفاوت دارند.

جوانبخت تصریح کرد: این ضایعات بدون درد و خارش و همچنین بی ضرر هستند. هرچند در موارد اندکی ممکن است یکی از تظاهرات سندرم های مختلف باشد.

به گفته وی در کل بیشتر ضایعات پوستی بدو تولد بی ضرر هستند و درمان خاصی نیاز ندارند ولی معمولا در طول زندگی از بین نمی روند.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان توصیه کرد که افراد دارای این ضایعات باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند و اگر فرد دارای این ضایعات از لحاظ زیبایی با آنها مشکل داشته باشد روشهایی مانند لیزرتراپی به کمک می آید.

در زمان خسوف و کسوف اشعه خاصی به زمین نمی رسد

همچنین عمران مرادی- مدرس و پژوهشگر نجوم با تاکید براینکه پدیده ماه و خورشید گرفتگی از لحاظ علمی تاثیری بر روی انسان ندارد، در خصوص خرافاتی که در مورد خورشید گرفتگی مطرح است به ایسنا گفت: در قدیم تصور می کردند که این پدیده نحس است و برخی هم حتی آن را نشانه ای خوب می دانستند.

وی افزود: در هر حال در این زمان به جز اینکه نباید به خورشید مستقیم نگاه کنیم، هیچ اتفاقی برای زمین نمی افتد و اشعه خاصی به زمین نمی رسد.

مرادی در توضیح نجومی این پدیده گفت: در حالت خسوف زمین بین خورشید و ماه قرار می گیرد و سایه زمین موجب تیره شدن ماه می شود و در اصطلاح، ماه گرفتگی یا خسوف رخ می دهد و خورشیدگرفتگی یا کُسوف هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

به گفته این پژوهشگر نجوم خسوف و کسوف رویدادهای نجومی هستند و در زمان وقوع این پدیده ها هیچ اشعه خاصی به زمین نمی رسد و تغییرات بسیار جزئی همچون خنک شدن هوا، بسته شدن گل ها و وزش باد ملایم برای لحضاتی در زمین به وجود می آید، اما تغییر اساسی در سطح زمین ایجاد نمی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین