کد خبر: ۶۷۸۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

قتل‌عام در دانشگاه کابل؛ بیش از ۴۱ نفر کشته و زخمی شدند

منابع دولتی در پایتخت افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که حمله به دانشگاه کابل از سوی مردان مسلح دست کم ۴۱ کشته و مجروح به جا گذاشته است.
قتل‌عام در دانشگاه کابل؛ بیش از ۴۱ نفر کشته و زخمی شدند
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت داخله افغانستان عصرگاه روز دوشنبه از پایان حمله به دانشگاه کابل که از آن به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور یاد می‌شود خبر داد و اعلام کرد درگیری میان مردان مسلح و نیروهای امنیتی چند ساعت به طول انجامید.

بر اساس آخرین گزارش‌ها و بنا به آمار ارائه شده از سوی وزارت داخله افغانستان،‌ در جریان این درگیری‌ دست کم ۱۹ دانشجو کشته شده و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان با اعلام این که دست کم ۱۰ تن از کشته شدگان را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند یادآور شد که هر سه مهاجم این حمله از پای درآمده‌اند.

به گفته این مسئول دولت افغانستان یکی از مهاجمان با منفجر کردن مواد انفجاری و دو دیگر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پای درآمدند.

به‌گزارش رسانه‌های داخلی افغانستان حمله بامداد دوشنبه توسط گروهی از مردان مسلح و در حالی آغاز شد که مراسم افتتاح نمایشگاه کتابی با حضور مقامات ایران و افغانستان در این دانشگاه در حال انجام بود.

به‌گزارش ایسنا، بهادر امینیان،‌ سفیر و مجتبی نوروزی، وابستهٔ فرهنگی سفارت ایران بنا بوده در این نمایگشاه که کتابهای ۴۰ ناشر ایرانی نیز در آن ارائه شده، شرکت کنند.

به گفتهٔ شاهدان عینی،‌ هنگام شروع تیراندازی در محوطهٔ دانشگاه، دانشجویان در کلاس‌ها بوده‌اند و نیروهای دولتی آنها را به بیرون از محوطه هدایت کرده‌اند. حملۀ مهاجمان، با انفجاری در وردی شرقی این دانشگاه آغاز شد و سپس مهاجمان وارد محوطۀ دانشگاه شدند.

اعلام عزای عمومی در افغانستان

در پی حمله مسلحانه به دانشگاه کابل که دست کم ۱۹ کشته و ۲۲ مجروح به جا گذاشت دولت افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای سه‌شنبه سوم نوامبر/۱۳ ماه عقرب را در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

ارگ ریاست جمهوری ضمن همدردی با خانواده‌های داغ‌دار و احترام به قربانیان این حمله که اغلب آنها را پسران و دختران دانشجو تشکیل می دهند اعلام کرد که پرچم این کشور به نشانه ماتم روز سه‌شنبه در شهرها و نیز نمایندگی‌های سیاسی این کشور در خارج از کشور به حال نیمه افراشته در خواهد آمد.

این حمله که به گزارش وزارت داخله افغانستان هزاران دانشجو نیز با کمک نیروهای امنیتی از آن جان سالم بدر برده‌اند از سوی بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا،‌ ایران،‌ پاکستان، بریتانیا، آلمان به عنوان یک جنایت محکوم شده است.

طالبان: حمله کار ما نبود

طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در این حمله دست نداشته است و هیچ گروه دیگری نیز تا کنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

حمله به مراکز آموزشی در پایتخت افغانستان پیش از این جان چندین تن را گرفته است. انفجار بمبی خارج از محوطهٔ اصلی دانشگاه کابل در سال ۲۰۱۶ سبب مرگ ۸ تن شد و حملهٔ مردان مسلح به دانشگاه آمریکایی این شهر نیز ۱۳ قربانی داشت.

ماه گذشته نیز انفجاری انتحاری در مرکز آموزشی محلّهٔ عمدتا شیعه‌نشین دشت برچی کابل جان ۲۴ دانش‌آموز را گرفت و بیش از یکصد تن دیگر را زخمی کرد.

گرچه در ماه فوریه ایالات متحده و نمایندگان طالبان به توافق رسیدند و مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان نیز اخیرا در دوحهٔ قطر از سر گرفته شده اما خشونتها در افغانستان همچنان ادامه دارد.

امرالله صالح: ناکامی استخباراتی دولت اما گندیدگی وجدان طالبان بود

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی ویدئویی این حمله را «تروریستی»، «جنایت علیه بشریت» و «حمله بر عزت، پیشرفت و آینده روشن افغانستان» خواند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: «حمله بر هموطنان ما، مساجد، تکایا و مراکز علمی، فرهنگی، اکادمیک و تاسیسات عام المنفعه، حمله بر انسان و جنایت ضد بشری است.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، حمله به دانشگاه کابل را نتیجه «ناکامی استخباراتی دولت» خواند اما آن را «گندیدگی وجدان طالبان و همفکران این گروه» توصیف کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین