کد خبر: ۶۷۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷

روسیه خواستار همکاری با ایران و ترکیه برای حل مناقشه قره باغ شد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر همکاری مسکو با کشورهای همسایه در مناقشه قره باغ شامل ایران و ترکیه برای حل این موضوع تاکید کرد.
روسیه خواستار همکاری با ایران و ترکیه برای حل مناقشه قره باغ شد
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی لاوروف روز سه شنبه افزود : در بیانیه مشترک مسکو که در پایان دیدار با وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو در روز ۱۰ ماه اکتبر صادر شد بر عدم تغییر فرمت روند مذاکرات قره باغ تاکید شد.

وی ادامه داد: با این حال ما خواهان آن هستیم که با همه شرکا ازجمله کشورهای همسایه طرف های مناقشه که امکان برای تاثیرگذاری بر طرف های متخاصم را دارند همکاری کنیم تا شرایط برای دستیابی به راهکاری سیاسی-دیپلماتیک برمبنای اصول اساسی پیشنهاد شده از سوی سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در تماس های با باکو و ایروان فراهم شود.

روسیه، آمریکا و فرانسه سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را تشکیل می دهند که از سال ۱۹۹۴ برای حل و فصل مناقشه قره باغ تلاش می کنند.

لاوروف در پاسخ به این پرسش رسانه روسی که مسکو چه دیدگاهی در مورد پیشنهاد رجب طیب اردوغان و الهام علی اف روسای جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ایجاد فرمت جدید مذاکره درباره قره باغ در قالب ۲+۲ دارند؟، اظهار داشت: پیشنهادهای زیادی درباره فرمت مذاکرات ازجمله توسعه یا تغییر آن وجود دارد.

وی ادامه داد: این موضوع ازجمله در دیدار اخیر با وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان مطرح شد.

لاوروف به کامرسانت گفت: این واقعیت را پنهان نمی کنیم که از موضع مبنی بر امکان حل نظامی مساله قره باغ حمایت نمی کنیم. دو ملت ارمنی و آذری را دوست و برادر برای روسیه می دانیم و نمی توانیم چنین تلاشی را بپذیریم.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

وزیر خارجه روسیه در واکنش به این پرسش که آیا روسیه در حل مناقشات منطقه ای از سوریه و لیبی گرفته تا مساله قره باغ به ترکیه وابسته نشده است، افزود: مسکو و آنکارا شرکای نزدیک هستند که می توانند انعطاف و رویکرد واقعبینانه نشان دهند و در همکاریهای با یکدیگر از دیدگاههای راهبردی پیروی کنند.

لاوروف یادآورشد که روسیه و ترکیه برای حل بحران ها در مناطق مختلف فعالانه با یکدیگر همکاری می کنند. نتیجه آشکار این همکاری را می توان در همکاری های دیپلمات ها و نظامیان و سازمان های امنیتی روسیه و ترکیه می توان مشاهده کرد که بر توجه متقابل به منافع یکدیگر در سوریه استوار شده است.

وی افزود: به همراه ایران توانستیم فرمت مذاکرات آستانه را ایجاد کنیم که امروز توانمندترین ساز و کار برای حل مساله سوریه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین